کد خبر 215593
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

«حیات» بررسی می‌کند؛

رشد شاخص کل بورس ادامه دارد؟/ ارزش معاملات خرد افزایش یافت

رشد شاخص کل بورس ادامه دارد؟/ ارزش معاملات خرد افزایش یافت

رشد شاخص کل بورس تهران در حالی امروز برای دهمین روز متوالی ادامه یافت که افزایش ارزش معاملات خُرد نوید روزهای بهتر برای بازار سرمایه می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پرونده هفته دوم کاری بورس تهران در شهریور ماه در حالی بسته شد که ۱۰ روز آن با رشد شاخص کل همراه بود.

شاخص کل بورس روز سه شنبه با رشد ۱۴ هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی ایستاد تا نشان دهد اعتماد سهامداران به تدریج در حال بازگشت است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز شاهد رشد بود و با رشد ۵ هزار و ۵۷۸ واحدی در ارتفاع ۷۲۶ هزار و ۴۶۲ واحدی قرار گرفت.

رشد شاخص کل به کمک سهام ریالی

خبر حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی در نیمه اول بازار موجب رشد عجیب نمادهای پالایشی شد و این سهم‌ها گوی سبقت در سودآوری را نصیب سهامداران خُرد خود کردند، اما در نیمه دوم بازار، این سهم‌ها روی مثبت قیمت‌های پایانی‌ خود حرکت کردند و این بار گروه خودرویی بود که به خاطر احتمال اعلام افزایش نرخ‌های جدید با رنج‌های مثبت همراه شدند.

گروه خودرویی و ساخت قطعات و بانک‌ها و موسسات اعتباری در حالی پرچمدار صعود شاخص کل بورس بودند که پول حقوقی نقش زیادی در رشد بازار داشت.

روز سه شنبه در مقابل ۹۰ نماد، صف خرید و در مقابل ۵۰ نماد صف‌ فروش تشکیل شد. طی این گزارش، ۸۳ نماد معاملاتی شاهد صف خریدی به ارزش ۳۸۵ میلیارد تومان بودند و در مقابل، ۴۶ شرکت به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان در صف سنگین فروش گرفتار شدند.

رمزگشایی از دلایل رشد بازار

حجم معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه در حالی به ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم رسید که ارزش معاملات خرد روی شمارشگر هفت هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان قرار گرفته است. این در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار سرمایه ارزش معاملات خرد بورس را نماد رشد یا عقب نشینی شاخص کل بورس می دانند و معتقدند وقتی می توانیم به رشد بورس امیدوار باشیم که ارزش معاملات خرد بورس رشد کند. این در حالی است که تا اوج ارزش معاملات در اردیبهشت ماه فاصله زیادی داریم.

عوامل پنهان در رشد بورس

نگاهی به روند ۱۰ روزه بورس نشان می دهد از زمان فرموله شدن نرخ خوراک و خوش بینی ها نسبت به بهبود سوددهی شرکت های پتروشیمی امیدواری برای بازگشت روزهای خوش به بورس قوت گرفته است.

خبر فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها به همراه تغییر نرخ تسعیر ارز حاصل صادرات پتروشیمی‌ها دست به دست هم داده تا بورس رشد ۱۰ روزه را تجربه کند؛ البته کارشناسان ادامه اخبار مثبت و حمایت دولت از بورس را برای ادامه رشد شاخص کل در ماه های آینده شرط ضروری می دانند.

رشد سهام بانک دی 

نماد بانک دی امروز رشد ۱/۱۰ درصدی بود. همچنین سهام بیمه دی کاهشی ۱/۱۹ درصدی داشت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha