کد خبر 215583
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲

«حیات» گزارش می دهد؛

اموال بلوکه شده ایران تحت تاثیر غنی سازی اورانیوم

اموال بلوکه شده ایران تحت تاثیر غنی سازی اورانیوم

باتوجه به اینکه غنی سازی اورانیوم در ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب تدابیر کلی نظام بوده اما برخی معتقدند که این کاهش در غنی سازی ها به دلیل آزاد سازی اموال بلوکه شده، بوده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ آزادسازی اموال بلوکه شده ایران به چه قیمتی تمام خواهد شد؟ آیا نیاز است تا ایران برای آزاد سازی اموال خود به کشوری باج دهد و یا گرو کشی، انجام شود؟ هرچند جمهوری اسلامی ایران در طی سالیان گذشته نشان داده است که در هیچ شرایطی زیر بار استعمار نخواهد رفت اما هنوز برخی از کشورها به این باور نرسیده اند که می توانند با اعمال فشار خواسته هایشان را به ایران تحمیل کنند.

براساس این گزارش سازمان بین الملل انرژی اتمی اعلام کرده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، نسبت به ماه ها و سالیان گذشته کمتر شده است و ایران با صد و بیست و یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد را دارد، از این رو ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا 19 آگوست، سه هزار و 759 کیلو بوده که این آمار نسبت به ماه مه 949 کیلو، کاهش یافته است.

شبکه بلومبرگ گزارش داده که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشات خود آورده است که احتمالا ایران به دلیل توافقات بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول های بلوکه خود در کره جنوبی، برای کاهش تنش ها، غنی سازی اورانیوم خود را کاهش داده است.

این شبکه مدعی شده است که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، که شروع به کاهش تحریم ها علیه فروش نفت در ایران کرده و به این کشور اجازه می دهند تا تولیدات خود را در بالاترین سطح از شروع محدودیت ها، افزایش دهند. هرچند ایران چهارمین ذخیره نفتی جهان بوده که بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدایی آغاز کار خود در غنی سازی اورانیوم با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و هربار از سوی کارشناسان و سازمان انرژی هسته ای مورد بازررسی قرار گرفته است و یا تحریمات و خرابکاری های زیادی را در بطن خود دیده، اما اینبار اموال بلوکه شده اش سبب شده اند تا سایر کشورها تصور کنند، این کشور غنی سازی خود را به دلایلی کاهش داده در صورتیکه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اینباره گفت: غنی سازی اورانیوم در ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی و در چارچوب تدابیر کلی نظام بوده و ما موظف هستیم تا طبق همان اقدام نماییم.

بر اساس ادعای آسوشیتدپرس، آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که ایران از صدور ویزا برای مقامات سازمان بین الملل انرژی اتمی سرپیچی کرده و بازرسی، توسط آژانس را رد کرده است. این ادعاها در صورتی رقم می خورد که مقامات ایرانی بارها تاکید داشته اند که تمامی فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، صلح آمیز بوده و این کشور هیچگونه هدفی برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای را نداشته و دستیابی به این سلاح برخلاف اعتثادات و ادیان آنها بوده است.

مقامات آمریکای به عنوان بزرگترین و نگران ترین مقامات در سطح جهان از رشد اقتصادی، سیاسی، هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند تا جاییکه بایدن در زمان انتخابات اذعان می‌کند که ترامپ در مقابل ایران با شکست روبرو شده است. دیدگاه بایدن به نحوی بوده که بعد از ریاست جمهوری، کشورش را به سمت و سوی توافق هسته‌ای پیش خواهد برد.

هر چند جو بایدن بعد از پیروزیش دیدگاهش را تغییر داد و اعلام کرد، از لجاظ هسته‌ای بجای برجام به سمت ارتباط طولانی و قوی با ایران حرکت خواهیم کرد. اما متاسفانه این ادعا نیز کذب بوده و به رغم چندین دور برگزاری مذاکرات به صورت غیر مستقیم با ایران، برای فراهم نمودن زمینه های اجرای کامل توافقات هسته‌ای، تا به امروز مورد توافق و تایید از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، خودداری کرده و تحلیل، تحلیلگران این بوده است که برخی از عوامل مانند؛ فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی دراین کشور یکی از دلایل بی انگیزگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha