کد خبر 215396
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

بیکاری، تورم، فقر؛ متهمان اصلی بروز خشونت در جامعه

بیکاری، تورم، فقر؛ متهمان اصلی بروز خشونت در جامعه

یک روانشناس با بیان اینکه گرانی، بیکاری، تورم و فقر از متهمان اصلی بروز خشونت در جامعه ایرانی است، گفت: حتی اگر مسائل اقتصادی در کشور حل شود اما در جامعه به مسائل اجتماعی و فرهنگی بی توجهی شود ما هیچگاه شاهد کنترل خشم در جامعه نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد نزاع، درگیری و دست به یقه شدن مردم در کوچه و خیابان هستیم. انگار کاسه صبر مردم لبریز شده و همه شهروندان تشنه درگیری و کتک کاری هستند.

کافیست در خیابان راننده ای بوق اضافی بزند یا به دلیل عدم توجه به جلو با سپر خودروی جلویی برخورد کند یا تنه فردی در فروشگاه به فرد دیگری برخورد کند آنگاه هست که معبر به علت نزاع راننده ها ساعت ها قفل می شود.

به باور روانشناسان اصلی ترین علتی که سبب وقوع نزاع و درگیری در جامعه می شود علت های فردی و اجتماعی است. در واقع مهمترین علت فردی وقوع چنین بحران هایی اعتیاد، عوامل عاطفی و کمبود محبت می باشد. در واقع تاثیر کمبود محبت و رفتارهای زننده والدین نسبت به فرزندان سبب ایجاد روحیه خشن، ستیزه جو و پرخاشگر در میان افراد می شود.

به همین خاطر است که مشاوران خانواده و روانشناسان منشا درصد قابل توجهی از مشکلات روحی افراد و بروز رفتارهای عصبی و نزاع و درگیری را خانواده و تربیت خانوادگی عنوان می کنند.

البته به جز عوامل فردی یکی دیگر از علل اصلی افزایش نزاع، علت های اجتماعی حاکم بر جامعه است. بی تردید این روزها مشکلات حاکم بر جامعه منجر به افزایش بیماری های افسردگی،  مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی و افزایش خودکشی ها شده است.

در واقع محیط پیرامون ما نقش برجسته ای در اصلاح یا انحراف خانواده و به تبع شهروندان یک جامعه ایفا می کند و منجر به افزایش پرخاشگری و خشونت در میان افراد می شود.

از این رو، حضور افراد این چنینی در یک جامعه زمینه بروز آسیب های اجتماعی متعددی نظیر درگیری های فیزیکی، قتل و اعتیاد را فراهم می کند.

محدودیت و کمبود سبب افزایش خشونت در یک جامعه می شود

به باور روانشناسان، محدودیت و کمبود سبب افزایش خشونت در یک جامعه می شود. بنابراین زمانی که شهروندان یک جامعه به طور مرتب به علت افزایش قیمت محصولات، افزایش نرخ تورم، افزایش کرایه خانه ها و کاهش ارزش پول ملی تحت فشار قرار بگیرند و نتوانند از پس مایحتاج خود برآیند ناخودآگاه در جامعه شاهد افزایش خشونت و آمار نزاع و درگیری خواهیم بود.

به همین خاطر است که آمار نزاع و درگیری در کلانشهر ها بیشتر از روستاها و شهرهای کوچک است و براساس آمارها استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در صدر درگیری های خیابانی به ثبت رسیده اند.

گفتنی است، براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، بیش از 30درصد کل ارجاعات به بخش معاینات بالینی این سازمان مربوط به آسیب دیدگان «نزاع» است و طبق آمارهای سال گذشته 586 هزار و 283 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که البته این رقم در مقایسه با سال گذشته 2/0 درصد بیشتر شده است.

عصبانیت های مهار نشده عامل اصلی پرخاشگری در محیط خانواده و جامعه

سارا احمدی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات با بیان اینکه متاسفانه با افزایش آمار نزاع در جامعه آمار قتل نیز به مراتب افزایش می یابد، گفت: عصبانیت های مهار نشده اغلب منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه در محیط خانواده و جامعه می شود. به همین خاطر ضروریست افراد با استفاده از تکنیک های کنترل خشم، عصبانیت خود را کنترل کنند.

وی افزود: عصبانیت ممکن است در صدم ثانیه به سراغ فرد بیاید لذا تشخیص زود هنگام عصبانیت از سوی فرد می تواند به مهار خشم کمک کند.

این روانشناس با بیان اینکه گرانی، بیکاری، تورم و فقر از متهمان اصلی بروز خشونت در جامعه ایرانی می باشند، مطرح کرد: قطعا با وجود موارد مطرح شده، ناتوانی در کنترل خشم، نداشتن مهارت گفتگو برای حل مشکل و اجتناب از تنش و آموزش ندیدن تاثیر قابل توجهی در تشدید خشونت ها و افزایش آمار درگیری های خانگی و خیابانی دارد. لذا حتی اگر مسائل اقتصادی در کشور حل بشود اما به مسائل اجتماعی و فرهنگی بی توجهی شود ما هیچگاه شاهد کنترل خشم در جامعه نخواهیم بود و متاسفانه وضعیت بدتر نیز خواهد شد.

جای خالی آموزش مهارت بهتر زندگی کردن در مدارس

وی با انتقاد نسبت به کمبود محتواهای آموزشی و پرورشی در مدارس عنوان کرد: متاسفانه در مدارس ما مهارت بهتر زندگی کردن به کودکان و نوجوانان آموزش داده نمی شود از این رو تا زمانی که این مقوله از کودکی به فرزندان آموزش داده نشود ما در جامعه شاهد افزایش آسیب های اجتماعی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha