کد خبر 200237
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

«حیات» گزارش می دهد؛

افزایش نجومی ویزیت های روانشناسی/ اعصاب مردم را دریابید!

افزایش نجومی ویزیت های روانشناسی/ اعصاب مردم را دریابید!

تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲ به پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور برای هر ۴۵ دقیقه خدمات مشاوره از سوی مشاور یا روانشناس دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۲۳۰ هزار تومان و از سوی مشاور یا روانشناس دارای مدرک دکتری، ۲۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، مدت هاست آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده و شهروندان مرتبا در فضاهای عمومی با یک دیگر تنش دارند. دیگر بویی از بخشش و گذشت به مشام نمی رسد. مردم مدام در ترافیک و مترو با یکدیگر درگیر می شوند و آمار نزاع به طرز عجیبی افزایش یافته است.

ختم کلام؛ خصیصه هایی همچون بخشش، گذشت، مهربانی و صبوری در جامعه ایرانی محو شده و جای آن را خشونت و انتقام گرفته است.

براساس آمارهای رسمی تنها در یک سال گذشته بیش از 500 هزار مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده اند. آماری که به شدت قابل تامل و توجه است.

از سویی دیگر، بررسی مراجعان نزاع در واحدهای معاینات پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد از روی خشم و عصبانیت آنی دست به عملی می‌زنند که عوارض ناشی از آن نه تنها زندگی فرد آسیب دیده، بلکه زندگی فرد ضارب را نیز مختل و دچار بحران می‌کند.

به باور روانشناسان، خشونت در جامعه معلول واقعیت‌هایی است که در آن جامعه وجود دارد. در واقع یکی از علل گسترده ایجاد خشونت در جامعه تابع مسائل اقتصادی و معیشتی است. در جامعه ایی که هر بار در آن گرانی اقلام و تورم از میزان درآمد شهروندانش سبقت می گیرد و کیفیت زندگی مردم با سرعتی باورنکردنی در حال سقوط است دیگر نه اعصابی برای مردم آن می ماند و نه توان کنترل خشم.

اما در کنار تمام مشکلات و دغدغه های مطرح شده، عدم استقبال مردم از تراپی درمانی، زخمی تازه بر پیکره آسیب دیده جامعه ایرانی می زند. زخمی که نه تنها امیدی به بهبود آن نیست بلکه با اعلام تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره در سال 1402 باید فاتحه استقبال مردم از خدمات روانشناسی را خواند و شاهد تعطیلی این مراکز در سال جاری باشیم.

تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲ به پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور برای هر ۴۵ دقیقه خدمات مشاوره از سوی مشاور یا روانشناس دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۲۳۰ هزار تومان و از سوی مشاور یا روانشناس دارای مدرک دکتری، ۲۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

افزایش نجومی ویزیت های روانشناسی/ اعصاب مردم را دریابید!

حال با احتساب حداقل دریافتی ماهانه حقوق کارگران درسال 1402، هزینه یک جلسه 45 دقیقه ای مشاوره از حقوق یک روز حقوق کارگر بالا می زند!

یعنی اگر متوسط حقوق کارگری را 8 میلیون تومان درنظر بگیریم و این عددم را تقسیم بر30 روز کاری کنیم، دستمزد روزانه هر کارگر مبلغ 266 هزار تومان می شود! حال هزینه یک جلسه مشاوره 45 دقیقه ایی طبق اعلام سازمان نظام روانشناسی 270 هزار تومان است و این یعنی عمق فاجعه! البته این را نیز باید درنظر گرفت که هر متقاضی به منظور رفع نیاز خود باید حداقل ده جلسه ایی را مهمان این روانشناسان باشد.

البته که کلینیک های مطرح و معتبر خدمات مشاوره و روانشناسی هیچگاه از نرخ نامه نظام روانشناسی پیگیری نمی کنند. به نحوی که در سال گذشته برخی کلینیک های مشاوره در ازای هر جلسه مشاوره مبالغی بین 600 هزار تا 1 میلیون تومان را از متقاضیان دریافت کرده اند.

ای کاش مسئولان حوزه بهداشت و درمان در حین قیمت گذاری ها نیم نگاهی به متوسط درآمد بیش از 60 درصد جامعه ایرانی می کردند. آیا فردی که دارای این درآمد حداقلی است و زندگی هیچگاه روی خوش به او نشان نداده است می تواند برای درمان مشکلات روحی و روانی خود به روانشناسان پناه ببرد؟

به گزارش گروه اجتماعی حیات، بحث سلامت روان و برخورداری افراد از عافیت روانی یکی از موضوعات مهمی است که در هر جامعه، محوریت تمرکز و موضوعیتی اساسی در برنامه ریزی های پزشکی و اجتماعی است اما بی توجهی به این موضوع در کشور ما در نهایت منجر به این می شود که طبق آمارهای رسمی تقریبا از هر 4 نفر 1 نفر درگیر اختلالات روانی است.

با این تفاسیر به اعتقاد خیلی ها هزینه‌های بالای مشاوره و تراپی‌، بیشتر روح و روانمان را به هم می‌ریزد تا این‌که بخواهد آن را درمان کند.

گزارش: بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha