کد خبر 215116
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

تجارت خارجی در مازندران امسال ۱۱۳ درصد رشد یافت

تجارت خارجی در مازندران امسال ۱۱۳ درصد رشد یافت

 سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران اعلام کرد: مجموع تجارت خارجی گمرکات استان از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد ۱۱۳ درصدی به ۲ میلیون و ۳۵۲هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید.

  به گزارش گروه استان های حیات؛ روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان مازندران امیر جمشیدی گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۵۸۰ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار بودکه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۳ درصد و از لحاظ ارزش پنج درصد افزایش داشت.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران بیان داشت : در سال‌جاری همچنین یک میلیون و ۷۷۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷میلیون و ۵۷۴ هزار دلاراز طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است، که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۱۷ و ۱۰۸ درصد رشد را نشان می دهد.

وی پنج مقصد اول کالاهای صادراتی گمرکات مازندران را عراق با ۵۸ هزارتن به ارزش ۶۵ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار، روسیه با ۳۸۷ هزار تن کالابه ارزش ۲۱ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار، ترکمنستان با ۲۰ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۸۹۷ هزار دلار، قزاقستان با ۹۱ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۷۸۸ هزاردلار و پاکستان با سه هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۳۳۹ هزار دلار برشمرد.

وی گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی گمرکات مازندران را در این مدت فرآورده های لبنی، سیمان، موادپلاستیکی، فرآورده های گوناگون خوراکی، بستنی، کاغذ، فلزات معمولی، موادنساجی، اجزا و قطعات خودرو و ماشین آلات و اجزا و قطعات آن تشکیل می‌دهند.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران ادامه داد:‌ کشور عمده مبدأ واردات کالا از گمرکات مازندران را امارات متحده عربی با ۷۸۰ هزار و ۳۷۰ تن به ارزش ۳۷۴ میلیون و ۵۰۷ هزار دلار، ترکیه با ۲۹۵ هزار و ۴۷۰ تن به ارزش ۲۸۲ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار، روسیه ۲۶۲ هزار و ۸۰۳ تن به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۱۴۹ هزار دلار، انگلستان با ۵۳هزار تن به ارزش ۴۸میلیون دلار و عمان با ۷۵ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیون دلار تشکیل می دهند.

جمشیدی گفت: ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی گمرکات مازندران درپنج ماهه نخست ۱۴۰۲شامل چربی ها و روغن های حیوانی ونباتی، ذرت دامی، جو دامی، کک نفتی، محصولات شیمیایی، گندم، چوب، روغن پایه، خوراک آماده دام و کمباین بوده است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با اشاره به رشد ۱۵۰ درصدی درآمد کسب شده گمرکات مازندران با احتساب ضمانت نامه از تجارت خارجی گفت : درآمد گمرکات مازندران طی مدت یاد شده از ۱۴هزارو ۴۷۴ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال گذشت.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
همچنین مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha