کد خبر 214819
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵

«حیات» از رویکردهای دولت برای افزایش تولید برق گزارش می‌دهد؛

به سرعت برق

به سرعت برق

دولت سیزدهم طی دو سال گذشته توانسته با افزایش ظرفیت تولید برق فضا را برای بهینه شدن مصرف و افزایش بهره وری از انرژی برق فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ یکی از مهمترین ارکان زندگی در دنیای کنونی را می بایست انرژی دانست که عملا تمام شقوق زندگی فردی و جمعی را چه در ابعاد کلان و چه در ابعاد جزئی تحت الشعاع قرار داده است.

دستیابی به صورت های مختلف انرژی از تلاش های اساسی کشورها به حساب می آید که در این میان ایران توانسته به این مهم دست یافته و اقدام به تولید و توزیع انرژی چه در سطح کشور و در مشاغل، صنایع و بخش خانگی کند و یا به صادرات آن به کشورهای مختلف اقدام نماید.

با وجود تمام ظرفیت های موجود در بخش انرژی در بازه هایی از زمان نگرانی هایی در حوزه انرژی مشاهده می شود که بخشی از آن را می توان در دوره گذشته اداره کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم مشاهده کرد که مردم با خاموشی های مکرر رو به رو بودند. بخشی از این چالش مرتبط با چگونگی مصرف و به عبارتی مدیریت انرژی بود که دولت سیزدهم توانست با اصلاح رویه ها نسبت به افزایش ظرفیت و راندمان انرژی برق اقدام و افق های بدیعی را در این حوزه پیش روی کشور قرار دهد.

در همین خصوص هادی مدقق مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به رویکردها و فعالیت های دولت از افزایش شش هزار و هفتصد مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های برق و سی و نه درصدی راندمان نیروگاه‌های حرارتی خبر داده است.

وی بر این نکته تاکید دارد که  بهره ‌وری انرژی مورد تاکید وزارت نیرو است، بر همین اساس زیرساخت‌ ها در این حوزه فراهم آمده اند تا راهگشای نیازها برای کشور در تامین انرژی باشند.

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق افزایش پنج هزار و سیصد و نود و هشت مگاواتی نیروگاه حرارتی جدید و یک هزار و چهارصد مگاواتی ارتقای توان و رفع محدودیت را از دستاوردهای دولت سیزدم برای افزایش توان ۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دانست.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه نیرو افزایش سی و نه درصدی نیروگاه ‌های حرارتی و افزایش دو هزار واحد بخار نیروگاه‌ های سیکل ترکیبی است.

افزایش نود و نه درصدی آمادگی نیروگاه ‌های حرارتی در دوره اوج بار، پایین آمدن میزان خروج اضطراری از 2/25 درصدی در سال ۱۴۰۰ به 1/97  درصدی در سال گذشته، انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی نیروگاه‌های حرارتی به میزان 192 هزار و 188 مگاوات از دیگر دستاوردهایی است که طی دو سال گذشته به ثبت رسیده است.

بر اساس آن چیز که وزارت نیرو اعلام کرده است هم اکنون از مجموع برق تولیدی در کشور 92درصد آن به وسیله نیروگاه های برق حرارتی تولید و در اختیار کشور قرار می گیرد. این آمار حکایت از آن دارد که تولید برق حرارتی دارای اهمیت ویژه ای است که از منابع سوختی همچون مازوت، گاز طبیعی و سوخت پشتیبان گازوئیل برای تامین برق استفاده می شود.

با توجه به این آمار و ارقام به جرات می توان گفت که نیروگاه های برق حرارتی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز طبیعی هستند اما با این وجود نقش موثر و قابل توجهی در افزایش بهره وری و  تولید برق حرارتی دارند. بر اساس گفته مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق هم اکنون رشد تقاضای برق و ناترازی شدید داریم که باید در این زمینه اقداماتی شامل بازنشستگی نیروگاه‌های کم‌بازده و فرسوده، احداث نیروگاه با راندمان بالا، بازتوانی نیروگاه‌های بخار و ارتقا و افزایش توان بار انجام ‌شود.

با توجه به سیاست های دولت به منظور افزایش توان تولید برق و حرکت به سمت هدفمندی در بهره وری در آن به نظر می رسد تا استفاده از روش‌ های نوین تامین مالی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیاد طرح‌های بهبود راندمان نیروگاهی و طرح صرفه‌جویی آب مصرفی می تواند در دستور کار دولت قرار گرفته تا از این طریق شاهد جهش در حوزه انرژی باشیم.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha