کد خبر 214808
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

شهیدمحمود کاوه در تاریخ یازدهم شهریورماه سال ۱۳۶۵، بر اثر اصابت گلوله در منطقه «حاج عمران» به فیض شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پرداختن به زندگی شهدا و اسطوره‌های سرزمینمان و حتی جهان یکی از مواردی است که توجه افراد زیادی را جلب می‌کند، شهدا در میان همگان جایگاه ویژه ای دارند و می‌شود از منش، رفتار و زندگی این بزرگواران درس‌ها آموخت و الگو ها گرفت، در قرآن نیز به جایگاه خاص و ویژه شهدا اشاره شده است و آیات زیادی وصف شهیدان نازل شده است. 

در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین می‌شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.»

وقتی در کتاب آسمانیمان جایگاه ویژه شهدا را می‌بینیم خوب است که به زندگی آن‌ها نیز توجه کنیم که شهدا چگونه بودند که به این مقام عالی رسیدند؟ یکی از شهیدانی که امروز به روایت تصویری و زندگی‌اش پرداخته‌ایم « سردار شهیدمحمود کاوه» است.

شهید محمود کاوه دریکم خردادماه سال ۱۳۴۰ در شهر مشهد دیده به جهان گشود. پدرش محمد نام داشت و یکی از کاسبان متعهد شهرشان بود.

پدر شهید کاوه با علما و روحانیون مبارز در دوران ستمشاهی در رابطه بود که از این علما می‌توان به آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و شهیدان هاشمی نژاد و کامیاب اشاره کرد.

شهید کاوه نیز از همان دوران کودکی با پدر به مجالس و محافل مذهبی می رفت واز همین راه بود که آشنایی با مکتب اهل بیت و تعالیم انسان ساز اسلام را پیدا کرد.

این شهید گرانقدر بعد از گذراندن دوران ابتدایی به خاطر علاقه قلبی و گرایشش به دین و مذهب و با تشویق پدر به حوزه ی علمیه وارد شد و تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستانش را نیز همزمان ادامه داد.

شهید کاوه در زمان قبل از انقلاب اعلامیه های امام خمینی(ره) را با علاقه فراوانی پخش می‌کرد و در راهپیمایی ها و درگیری‌های زمان انقلاب، بطور فعالانه حضور داشت. وی با صدای خوبش، قرآن را با صوت می خواند. نخستین جایزه ی او کتابی بود که مقام معظم رهبری به او هدیه داد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شهید کاوه رخت سبز پاسداری بر تن کرد و به سپاه پاسداران پیوست.وی  بعد از اینکه یک دوره اموزش شش ماهه چریکی را گذراند، برادران سپاه و بسیج را آموزش نظامی داد.

بعد از آن، طی مأموریتی شش ماهه برای حفاظت از بیت امام خمینی (ره)، به تهران رفت.

با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله شهید کاوه  به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه های جنوب اعزام شد ولی بعد از گذشت مدت زمانی به خاطر نیاز شدید پادگان به مربی، وی را به مشهد فراخواندند تا نیروها را آموزش دهد و آن‌ها را آماده کند.

از آنجا که شهید کاوه  دارای روحیه ای متلاطم بود و می خواست در مقابل دشمن قرار بگیرد نمی توانست در مشهد، صرفا برای تربیت نیرو بماند، از این رو او رضایت فرمانده پادگان را در نخستین فرصت جلب کرد و به کردستان رفت که با توطئه گروهکها و عناصر ضد انقلاب در آن زمان، دستخوش درگیری و آشوب شده بود.

 این شهید گرانقدر برای آزادسازی شهر بوکان، با دیگر نیروهای سپاه پاسدارش به کردستان رفت، او به خاطر لیاقت ها و مهارت هایش، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.

شهید کاوه در عملیات مختلفی شرکت می کرد و کارآزموده و با تجربه میدان جنگ شده بود. از لحاظ نظم، اداره واحد، مدیریت قوی، دوستی و رفاقت با عناصر لشکر، از لحاظ معنویت، اخلاق، ادب، تربیت، یک انسان جوان، اما برجسته بود.

این شهید گرانقدر در عملیات های مختلفی نتایج بسیار مثمر ثمری را به ارمغان آورد از جمله آزاد سازی سد بوکان وجاده 47 کیلومتری آن،آزاد سازی جاده صائبین دژ به تکاب ،پاکسازی منطقه کیلر واشتوزنگ ،آزاد سازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب به شمار می آمد ومنجربه انهدام مرکز رادیویی آن‌ها وفتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان وآزادسازی زندان دوله تو وکشتن بیش از 750 نفر از ضد انقلاب گردید،از جمله نبردهای تهاجمی بود که توسط شهید کاوه وهمرز مانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی وبه اجرا گذاشته شد.

تعداد عملیاتی که به وسیله این شهید بزرگوار علیه ضد انقلاب ها فرماندهی شد بسیار زیاد و نتیجه آور بود که این ها تنها بخشی از فعالیتهای شهید کاوه بودند.

سرانجام شهید محمود کاوه در عملیات کربلای ٢ در تاریخ ۱۱ شهریور ماه ١٣۶۵ در بلندای قله ٢۵١٩ حاج عمران به فیض شهادت نائل آمد.

شهید کاوه که خود را به عنوان فرزند کردستان معرفی کرده بود زمانی که شهید شد، مردم مهاباد در تشیع پیکرش با پای برهنه بر سر و سینشان می زدند و با گریه و زاری، ضد انقلاب ها  را نفرین می کردند.

لازم به ذکر است پیکر او را در ماه محرم به مشهد آوردند. برای تشییع پیکر شهیدکاوه، جمعیت زیادی حضور داشتند، به همین دلیل تشیع پیکر این شهیدعزیز و گرانقدر به مدت ۶ ساعت زمان برد. 

گفتنی است آرامگاه این شهید بزرگوار در گلزارشهدای مشهد بهشت رضا(ع) قرار دارد. 

سلامی بدهیم به روح پرفتوح شهدا با قرائت زیارت نامه شهدا:

اَلسَّلامُ عَلی رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَ التَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَ اصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِیِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلی مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فی مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَ اَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِکَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعینَ اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وَ بِزِیارَتِکُمْ اِلَی اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِی الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَکاتُهُ وَ عَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنی بِزِیارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْنی عَلی قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّنی عَلی ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَ اجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَهُم فی مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛

سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما ای شهیدان با ایمان سلام بر شما ای خاندان ایمان و توحید سلام بر شما ای یاران دین

خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائی که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهی دهم که براستی خداوند شما را برای دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان برای رسول خود و گواهی دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آن طور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازی کردید در رکاب رسول خدا و گواهی دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدای تان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورت های شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانی هستند آن ها گواهی دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستی شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزی می خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن که شما را کُشت آمده ام به نزد شما برای زیارت ای اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوی خدا تقرب جویم و بدان چه گذشته از اعمال شریف و کارهای پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آن کس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارت شان و بر آن نیتی که آن ها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آن چه ایشان را بر آن میراندی و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهی دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

روایت تصویری زندگی شهید «محمود کاوه»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha