کد خبر 214659
۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

گزارش «حیات» از تاثیر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب بر اقتصاد؛

اتحاد دریا و جاده برای رونق اقتصاد

اتحاد دریا و جاده برای رونق اقتصاد

دولت سیزدهم در نظر دارد تا با عملیاتی کردن پروژه کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور زمینه را برای رونق هرچه بیشتر مناطق جنوبی و افزایش شتاب در اقتصاد کشور فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پروژه بزرگ و کلان کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور را باید شاه راه ارتباطی چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان دانست که موازی با سواحل جنوبی کشور، از محدوده پسابندر واقع در جنوب شرق آغاز و مسیر خود را تا جنوب غرب کشور یعنی تا شلمچه ادامه می دهد. پروژه ای که طول آن یک هزار و 850 کیلومتر تخمین زده شده است.

همجواری این کریدور بزرگراهی با سواحل جنوبی کشور از این جهت دارای اهمیت است که این سواحل از منابع گازی و نفتی عظیمی برخوردار هستند و امکان دسترسی به آبهای آزاد از طریق آنها امکان پذیر است. همین خصوصیات باعث شده تا اقتصاد با محوریت دریا در جنوب کشور بیشترین ظرفیت را نسبت به دیگر فعالیت های اقتصادی به خود اختصاص دهد.

حال در کنار چنین ظرفیت عظیمی که می توان از آن به عنوان قطب اقتصادی استان های جنوبی کشور نام برد ضروریست تا به حمل و نقل باری بیش از پیش توجه نمود و آن را به موازات رشد اقتصاد دریا محور رشد و توسعه داد تا امکان استفاده بهینه از ظرفیت های ساحلی بیش از پیش فراهم آید.

کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از مزایای ویژه ای برخوردار است که از جمله آنها می توان به تامین امنیت تردد جاده ای در این محور با توجه به امکان قوی کشاورزی و گردشگری جنوب کشور، گسترش و تکمیل شبکه بزرگراهی در جنوب کشور، کاهش مواردی همچون تصادفات، مصرف سوخت و مسافت سفر، رونق بخشی به اقتصاد با تکیه بر ایجاد دسترسی بین مناطق مسکونی با بنادر و مراکز استان های همجوار اشاره نمود.

در همین خصوص مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کریدور جاده‌ای ساحلی جنوب کشور را یکی از پیش‌­شرط‌های اقتصاد دریا دانسته و بر این نکته تاکید دارد که این کریدور از شلمچه تا مرز گوادر پاکستان به طول ۱۸۶۰ کیلومتر است که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و کنارگذر ماهشهر نیز بخشی از این کریدور است که با توجه به آثار منطقه‌ای که در اقتصاد کلان کشور دارد باید هر چه زودتر به اتمام برسد.

وی با اشاره به پروژه «ایران‌ راه» را یک جهت‌گیری راهبردی و کلان پروژه برای نظام دانست و افزود: در این پروژه تکمیل کریدورهای شمالی- جنوبی کشور با نگاه رونق تجارت خارجی و ترانزیت دنبال می‌شود و بنادر یکی از مولفه‌های اصلی با نقشی تاثیرگذار در این کلان­‌پروژه است.

وی ادامه داد: ریل‌ گذاری نیز به­ خاطر اتصال به بنادر جنوبی و دریای آزاد اهمیت می‌یابد.

بذرپاش با بیان اینکه هر کدام از بنادر کشور نقش ویژه و جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری دارد،‌ افزود: بندر شهید رجایی در بندرعباس نقش مهمی در کریدور شمال - جنوب دارد و بندر کاسپین نیز ظرف یک تا ۲ ماه آینده موجب اتصال دریا به دریا می‌شود که اتفاق بزرگی است.

با اجرای کلان پروژه کریدور جاده‌ای ساحلی جنوب کشور و اتصال آن به ظرفیت اقتصادی دریا باید چشم انتظار تحول اقتصادی و رونق روزافزون در مناطق جنوبی کشور بود. مناطقی که با وجود موقعیت های استثنایی اما همچنان با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و اجرای این دست از پروژه ها می تواند کلیدی برای خروج از بن بست ایجاد شده در این مناطق به حساب آید.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha