کد خبر 214472
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

بوستان احمدی در گفتگو با «حیات»:

مولدسازی را جایگزین خام فروشی کردیم/ سازمان اموال و املاک کوثر باید به یک هلدینگ عمرانی تبدیل شود

مولدسازی را جایگزین خام فروشی کردیم/ سازمان اموال و املاک کوثر باید به یک هلدینگ عمرانی تبدیل شود

مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر با بیان اینکه مولدسازی را جایگزین خام فروشی کردیم، گفت: دورنمای این سازمان تبدیل شدن به یک هلدینگ عمرانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، وحید بوستان احمدی مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر با حضور در تحریریه پایگاه خبری حیات به مناسبت هفته دولت در خصوص چالش های موجود، نحوه عملکرد و برنامه های آتی این سازمان توضیحاتی را ارائه داد.

حیات: بنیاد شهید و امور ایثارگران به ویژه سازمان اموال و املاک کوثر در چه شرایطی کار را در ابتدای دولت سیزدهم تحویل گرفت و در بازه زمانی دو ساله که از عمر دولت می گذرد چه پیشرفت هایی در این بخش رقم خورده است؟

بوستان احمدی: با توجه به اینکه حدودا سه الی چهار ماه از عمر حضور من در سازمان اموال و املاک کوثر می گذرد نمی شود در این باره صحبت کنم اما همواره تلاش نمودیم از نقاط قوت سال های گذشته مسیر را ادامه دهیم. ولیکن با توجه به تدابیر و رهنمودهای ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران ما یک تغییر ماموریتی را در این سازمان رقم زدیم. به طوریکه نگاه سازمان در سنوات گذشته صرفا فروش اموال بود در صورتیکه از نگاه حرفه ای فروش آخرین گزینه مقوله مدیریت املاک می باشد. 

با تدوین ماموریت های جدید و با نقشه راهی که دکتر قاضی زاده هاشمی ارائه کردند، سعی نمودیم ماموریت سازمان را تغییر دهیم. به نحوی که ما از نگاه صرف فروش در سازمان خارج شده و عملا کلید واژه مولدسازی و استفاده بهینه از املاک را در دستور کار قرار دادیم و شاهد یک تغییر رویه 180 درجه ای بودیم.

در این بازه زمانی تلاش شد به املاک به دید تجاری نگاه شود و با امکان سنجی و هزینه فایده، آنچه که به صلاح بنیاد شهید و امور ایثارگران و ماموریت های آن می باشد را در دستور کار قرار دهیم. 

خدارو شکر این کار به شکل مطلوبی انجام شد و ما طی این بازه زمانی شروع به تعریف پروژه های مشارکتی نمودیم که یکی از مصادیق عین مولدسازی است. لذا شروع به انجام پروژه های عمرانی با هدف ماموریت مسکن ایثارگران کردیم.

همچنین تلاش شد با تشکیل یک بانک ساختمان و زمین در آینده، از آن به عنوان تامین کننده برنامه های بنیاد شهید استفاده شود. این روزها سازمان اموال و املاک کوثر از لحاظ فکری، سخت افزاری و نرم افزاری در حال تجهیز شدن است تا این مسیر با قوت ادامه یابد.

سازمان اموال و املاک کوثر در کنار تدوین افق سه ساله خود، برنامه های خوبی تا انتهای سال تدوین کرده و امیدوار است تا پایان 1402 شاهد جهشی معنی دار نسبت به سنوات گذشته در ماموریت هایمان باشیم.

تاکید می کنم تمامی امور سازمان اموال و املاک کوثر عملا معطوف به ماموریت های ترسیم شده ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

گفتنی است ماموریت بنیاد پرهیز از خام فروشی، مولدسازی، نگاه به ماموریت های سازمان در کنار معاونت های تخصصی و کمک در بحث های عمرانی و برنامه های معاونت های تخصصی از جمله معاونت فرهنگی سازمان می باشد که ماموریت هایی در قبال هتل ها و برنامه های سیاحتی و زیارتی دارد.

سازمان اموال و املاک کوثر در ترسیم دورنمای خود باید به سمت تبدیل شدن به یک هلدینگ عمرانی پیش برود. با توجه به اینکه در ابتدای مسیر قرار گرفته ایم مشغول تجهیز شدن هستیم.

مجموعه ای که در عمر 30 ساله خود تنها به دنبال شناسایی و فروش بوده طبیعی است با تغییر جهت ماموریت بخواهد آرام آرام گام بردارد تا به افق مطلوب ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران برسد.

دکتر قاضی زاده هاشمی افق خوبی را به عنوان آینده مطلوب سازمان اموال و املاک کوثر طراحی کرده اند تا بتوانیم اقدامات فاخری را هم ردیف مجموعه های بزرگ در کشور انجام دهیم.

حیات: مهمترین چالش پیش روی فعالیت سازمان اموال و املاک کوثر چه بوده و چه اقداماتی برای رفع آن ها انجام شده است؟

بوستان احمدی: تغییر واژه ایست که در تمامی سازمان ها با چالش مواجه می شود. طبیعیست سازمانی که 30 سال با یک ادبیات ثابت کارکرده است در مسیر تغییر با چالش مواجه شود. 

در واقع بزرگترین چالش من پس از حضور در سازمان اموال و املاک کوثر تغییر تفکر نیروهای موجود در سازمان است چراکه مقرر شد دیگر به سازمان نگاه خام فروشی نداشته باشیم.

طبیعتا ارزش افزوده ای که از فروش حاصل می شود قابل مقایسه با بحث مولدسازی و سایر مدل های ایجاد ثروت در صنعت ملک و ساختمان نیست، لذا این تغییر فکر با چالش های بسیاری مواجه بود که در همین راستا جلسات متعددی برگزار می شود. 

خداروشکر با به ثمر نشستن یکی از پروژه های مشارکتی، بسیاری از مدیران سازمان با این تغییرات همسو شدند. همسویی که باید از لایه مدیران ارشد به کارکنان مجموعه برسد. 

امیدواریم تا پایان سال، مجموعه سازمان اموال و املاک کوثر بپذیرند که ما هر اقدامی را به جز ماموریت 30 ساله می توانیم انجام دهیم. 

حیات: اگر بخواهیم نگاه تحلیلی و فرآیندی به مدیریت گذشته بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته باشیم، از نظر شما چه رویه هایی نادرست بود و چه اقدامی برای رفع آن ها در دستور کار سازمان متبوع شما قرار گرفت؟

بوستان احمدی: به اعتقاد من قطعا نکات مثبت در عملکرد مدیران پیشین وجود دارد. اما اتفاقی که در دوره مدیریت دکتر قاضی زاده هاشمی رخ داده مقوله مردمی سازی است که به عنوان یک کلید واژه در بنیاد شهید و امور ایثارگران جاری و ساری شد.

دکتر قاضی زاده هاشمی به تاسی از ریاست جمهوری شعار مردمی بودن را در دستور کار قرار داده است. لذا موظفیم که در مسیر سیاست های ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران گام برداریم.

با تغییر جهت بنیاد شهید و امور ایثاگران و تاکید بر اصل قانون مداری، کار ما سخت و دشوار است. اعتقاد دارم با توجه به اینکه دکتر قاضی زاده هاشمی از مرجع قانون گذاری کشور بر این مسند تکیه زده است در تمام دستوراتشان توجه به قانون جاری و ساری است. بنابراین این امر باعث شده تا نگاه قانون مداری در بنیاد شهید و امور ایثارگران حائز اهمیت باشد.

همچنین به تبع فساد زدایی و شفافیت (تبدیل بنیاد شهید و امور ایثارگران به یک نمای شیشه ای که تمام فعالیت ها در آن قابل مشاهده است) در کنار مقوله مردمی سازی از شاخصه های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مدیریت فعلی می باشد، امری که در مدیریت های گذشته بسیار کمرنگ و غیر قابل لمس بود.

حیات: با توجه به اینکه مردمی بودن یکی از شعارهای دولت است، بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا چه اقداماتی به منظور مردمی تر شدن امور انجام داده است؟

بوستان احمدی: سازمان اموال و املاک کوثر یک حوزه کاملا تخصصی است. اگر  بتوانیم سازمانی شفاف داشته باشیم و مردم را داخل این سازمان هدایت کرده و پروژه های عمرانی و مشارکتی را به آنان بسپاریم، می توان ادعا کرد که در مسیر مردمی سازی گام برداشته ایم. 

در واقع ما با این اقدامات حصار را از اطراف سازمان اموال و املاک کوثر برداشته ایم. کما اینکه در گذشته کمتر کسی می توانست از یک کیلومتری این سازمان عبور کند. امروز این حصارها شکسته شده و سازمان اموال و املاک کوثر تبدیل به یک سازمان شیشه ای شده است که تمام فرآیندها در قالب مناقصات و سایت ها کاملا شفاف است. 
ما مردم را به داخل سازمان دعوت کرده ایم و آنان را در کنار خود قرار داده ایم. قطعا محصول اقدامات این چنینی مانند امور فرهنگی زود بازده نبوده و نیازمند استمرار و زمان است.

حیات: یکی از مهمترین شعارهای سال گذشته شعار «ما می توانیم» است. در راستای این شعار چه ظرفیت هایی پیش روی بنیاد شهید و امور ایثارگران و خصوصا سازمان اموال و املاک کوثر وجود دارد؟

بوستان احمدی: با توجه به چشم انداز ترسیم شده توسط دکتر قاضی زاده هاشمی باید نگاه صرف به حال حاضر سازمان نداشت. ما پس از 30 سال آمدیم تا بگوییم سازمان اموال و املاک کوثر می تواند در طول چند سال آینده به یک بنگاه و هلدینگ اقتصادی تبدیل شود که در کنار جامعه ایثارگری به بدنه نظام و اهداف بنیاد شهید کمک نماید.

در واقع سازمان اموال و املاک کوثر قرارگاه خاتم را به عنوان الگو قرار داده و با حمایت های دکتر قاضی زاده هاشمی در حال حرکت به همان سمت است.

از زمان حضور بنده در این سازمان شعار «در مسیر تغییر و تحول» در لوگوی سازمان درج شده است. لذا معتقدم با لبیک پرسنل به زودی این هدف محقق خواهد شد.

حیات: تاکنون سازمان اموال و املاک کوثر گزارش عملکردی را به مردم و جامعه هدف ارائه کرده است؟

بوستان احمدی: معتقدم جامعه ایثارگری با پیش زمینه این تغییرات و تحول ها نیازمند امید افزایی از مجموعه مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند. سعی کردیم در تمام نشست های خبری خود با اصحاب رسانه گزارشی از عملکرد سازمان اموال و املاک کوثر را به گوش مخاطبان و جامعه هدف برسانیم. 

اما از هر مقوله دیگری مهمتر استمرار این اطلاع رسانی هاست که اولویت دارد. باید جامعه ایثارگری این تحولات را لمس کند. همانگونه که رئیس جمهور می گوید تمام اقدامات دولت باید در سفره مردم بنشیند قطعا این وظیفه برای ما نیز دو چندان حائز اهمیت است.

باید تمام اقدامات ما نمود عینی یابد لذا از اهالی رسانه انتظار داریم با کمک به ما زمینه امید افزایی در جامعه ایثارگری را فراهم نمایند.

حیات: برنامه های آتی سازمان اموال و املاک کوثر برای جامعه هدف چیست؟

بوستان احمدی: در راستای بحث مولدسازی و تغییر مسیر سازمان به این سمت، ما پروژه عمرانی نصیر شهر را در طی این چند ماه آغاز نمودیم و اکنون شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم و با اطمینان می گویم که این پروژه طبق برنامه در حال پیشروی است.

حتی برای رصد بهتر بر روی پروژه تابلوی روزشمار نصب کرده ایم، تا جامعه هدف بتواند زمان اتمام پروژه را رصد نمایند. همچنین قرار است فاز دوم این پروژه ظرف یک ماه آینده به مناقصه برود تا بتوانیم یک پروژه 900 واحدی را تا دو سال آینده در این منطقه به نتیجه برسانیم.

همچنین بالای 50 هکتار زمین از اموال سازمان اموال و املاک کوثر شناسایی شده و قرار است طی 4 پروژه با تفاهم وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود.

گفتنی است، برخی از املاک سازمان فاقد کاربری بوده و باید مولدسازی شود و در اختیار جامعه ایثارگری قرار بگیرد. لذا امیدواریم با همت مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی این پروژه به نتیجه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha