کد خبر 214105
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

تولیدات بیوتکنولوژی ایران جزو ۲۰ کشور برتر جهان است

تولیدات بیوتکنولوژی ایران جزو ۲۰ کشور برتر جهان است

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران با تاکید بر اینکه نباید محصولاتی که مشابه داخلی دارند وارد کشور شود، گفت: تولیدات بیوتکنولوژی ایران جزو ۲۰ کشور برتر جهان است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمدرضا کاظم علی، عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران، شامگاه شنبه، در حاشیه بازدید از یک مجموعه تولید دارو در استان البرز، در جمع اصحاب رسانه، با بیان اینکه کشور از دانش و ظرفیت بالایی برای تولید انواع داروها و واکسن برخوردار است، گفت: جوانان نخبه و دانشمند ایرانی به عمق فناوری ساخت داروها و واکسن با دانش بالا دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه ۴۰ شرکت بیوتکنولوژی(با دانش بالا) در کشور مستقر است، افزود: این شرکت‌ها در زمینه دارو سازی فعالیت دارند که هر یک از این محصولات دارویی با کیفیت قابل قبول در بازار توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: تولید انواع واکسن از جمله واکسن‌های آنفلوآنزا، پیشگیری از برخی سرطان‌ها، کرونا و سایر بیماری‌ها از ظرفیت‌های مهم شرکت‌های داروسازی با دانش بالا در کشور است.

کاظم علی با اشاره به حضور قدرتمند متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان کشور در مهار بیماری کووید ۱۹، اضافه کرد: انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در کنار دولت به حمایت از شرکت‌های داروسازی کشور بپردازد تا شاهد شکوفایی و رونق روز افزون تولید در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه واردات برخی محصولات دارویی به تولید داخلی آسیب وارد می‌کند، افزود: اکنون بخش عمده داروهای خاص در کشور تولید می‌شود اما واردات آنها سبب دلسردی تولید کنندگان داخلی شده است.

عضو انجمن محصولات بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه صنعت داروسازی کشور در حال پیر شدن است، گفت: اگر اقدام حمایتی لازم برای نوسازی تجهیزات داروسازی کشور صورت نگیرد در آینده نه چندان دور این صنعت دچار استهلاک شدید خواهد شد.

کاظم علی، میزان صادرات محصولات دارویی بیوتکنولوژی کشور در سال ۱۳۹۷ را رقمی افزون بر ۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: اکنون این رقم به حدود ۴۰ میلیون دلار در سال کاهش یافته است.

وی گفت: اکنون ایران با تولیداتی که دارد جزو ۲۰ کشور تولید کننده محصولات بیوتکنولوژی در جهان است؛ ضمن آنکه رتبه چهارم آسیا در تولید داروهای بیوتکنولوژی دارد.

عضو انجمن محصولات بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه حدود ۳۰ سال از پایه گذاری ساخت داروهای با فناوری بالا در کشور می گذرد، اظهار کرد: سهم تولید داروهای با دانش بالا در کشور ۱۵ درصد است.

کاظم علی به تصویب ۱۲۵ همت درمانی برای حمایت از بیماران خاص کشور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۹ همت درمانی محقق شده که انتظار می رود این هزینه ها به بخش داروسازی هدایت شود تا شاهد رونق تولید و تامین دارو با قیمت ارزان در داخل باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha