کد خبر 214012
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

ابوترابی در گفتگو با «حیات»؛

عملکرد بانک دی و بیمه دی قابل قبول است/ طرح دارورسان قابل تعمیم به سراسر کشور می باشد

عملکرد بانک دی و بیمه دی قابل قبول است/ طرح دارورسان قابل تعمیم به سراسر کشور می باشد

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد بانک دی و بیمه دی نسبت به گذشته قابل قبول است، گفت: بر اساس تدابیر صورت گرفته در بنیاد شهید داروهای در دسترس، به جانبازان 70 درصد به بالا درب منزل تحویل داده می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ سلامت یک جامعه ارزشمندترین دارایی یک کشور است آنچنان که می توان گفت سلامتی افراد سبب به حرکت درآمدن بازوان آن کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی و ... خواهد شد. با توجه به اینکه کشور ما به دلایل گوناگون در تحریم های مختلفی به سر می برد اما لازم است که این نکته به جوامع بین المللی تاکید شود که هیچ گاه حوزه سلامت حوزه ای تحریم پذیر نیست. 

ایران پس از گذراندن جنگ 8 ساله زخم عمیقی را در وجود رزمندگانش دید که برای درمان آنها تمام راهکارها را در پیش گرفت اما تحریم ها و یا نبود امکانات مناسب درمانی سبب شد تا این زخم ها بعد از گذشت سالیان دراز، مداوا نشود و به زخمی کهنه تبدیل گردد. لذا امروز با توجه به پیشرفت ایران در عرصه علمی، نظامی، سیاسی و ... بسی جای امید است که دیگر مردم این کشور دغدغه درمان و دارو نداشته باشند. در حال حاضر دولت و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی برنامه هفتم توسعه هستند، لذا بر خود دانستیم تا با ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید در خصوص درمان و داروی مردم بخصوص جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی و چگونگی ارائه خدمات به آنها به گفتگو بنشینیم که مشروح این گفتگو به شرح زیر است: 

حیات: با توجه به کهولت سن پدر و مادر شهدا و جانبازان، آیا در برنامه هفتم توسعه تسهیلات مناسب تری برای درمان آنان در نظر گرفته شده است؟ با توجه به تحریم ها تدبیر مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نسبت به بحث دارو برای همه مردم بخصوص جانبازان شیمیایی چگونه بوده و چه راهکاری را برای حل این معضل، در نظر گرفته شده است؟

ابوترابی: در حوزه درمان ایثارگران همه آنچه در برنامه ششم وجود داشت، در برنامه هفتم ارتقا پیدا کرد لذا اتفاقات مناسبی در این حوزه رقم خواهد خورد. همانگونه که برای همه مردم کشور در سه دهک اول، درمان در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می شود، برای ایثارگران نیز درمان رایگان خواهد بود.

در طول 12 سال گذشته در حوزه درمان و داروی جانبازان با مشکل بزرگی روبرو بودیم. نظام و حکومت موظف هستند در حوزه سلامت جانبازان، درمان و داروی این افراد که به خاطر مردم سرزمینشان، سلامتی خود را به خطر انداختند، حداقلی ترین امکانات را فراهم آورد. اما با این وجود این موضوع به یک چالش تبدیل شد به نحوی که رسیدگی به مسائل درمانی آنان در یک بازه زمانی از سوی ادارات مربوطه پرداخت می شد و از یک دوره به بعد زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت و در برهه ای دیگر اختیاری شد.

بنابراین در سالهای اخیر تحریم‌ها سبب شد تا نتوانیم داروهای خاص را وارد کشور کنیم یا تولید را بخاطر نبود مواد اولیه ادامه دهیم و یا دارو و تجهیزات پزشکی به اندازه کافی وارد کشور نشد، لذا در این زمینه برای جانبازان که مشکلات حادتری داشتند با مشکل رو به رو شدیم.

در دوره های قبل همانگونه که مشهود بود گلایه هایی از بانک دی و بیمه دی وجود داشت که منشا آنها بی نظمی و نداشتن منابع مالی لازم بود. با توجه به اینکه این دو موسسه متعلق به بنیاد شهید هستند اما جامعه ایثارگری را ناراحت کرده بودند اما امروز می توانیم بگوییم این دو موسسه مرتبط با بنیاد شهید روند صعودی خوبی را داشته و وضعیت مناسبی پیدا کرده اند. بدهی بیمه دی به مطب پزشکان، داروخانه ها،  بیمارستان ها و... تسویه شد که این اقدام بسیار مناسبی است. برای اولین بار شاهد هستیم که برای اولین بار تحویل دارو به جانبازان 70 درصد به بالا از درب منزل آغاز شده است که این حرکت قابل تعمیم به سراسر کشور است. متاسفانه بعضی از دارو ها که بخاطر تحریم کم هستند و یا وجود ندارند شامل این طرح نمی شوند اما کلیت این است که داروهای در دسترس درب منزل تحویل جانبازان 70 درصد به بالا می شود (طرح دارورسان) و این گزارشی بود که مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران به مجلس شورای اسلامی ارائه داده اند که حتما به مرحله راستی آزمایی خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha