کد خبر 213743
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

خانه‌موزه بازار، نمایی از تاریخ ایران در قلب تهران

خانه‌موزه بازار، نمایی از تاریخ ایران در قلب تهران

کتابخانه خانه موزه بازار به انتخاب فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری در فهرست 1001 کتابخانه‌ ای که پیش از مرگ باید دید قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ اصغر شمسی‌پور مدیر کتابخانه خانه موزه بازار می‌گوید: کتابخانه بازار بیش از 7 هزار جلد کتاب و 100 عضو فعال دارد. این کتابخانه عضو شبکه یکپارچه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است.

عضویت در این کتابخانه آزاد و رایگان است. کسب گواهی ایزو 511 از افتخارات این کتابخانه است که آن را به عنوان کتابخانه‌ای با استانداردهای لازم معرفی می‌کند.

خانه موزه بازار که به خانه سلطان بیگم شجاعی معروف است از شنبه تا چهارشنبه ها ساعت 8:30 تا 17 و پنج شنبه ها تا ساعت 12 پذیرای علاقمندان است. این عمارت قاجاری جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

خانه سلطان بیگم شجاعی (عمه ناصرالدین شاه) بیش از 150 سال قدمت دارد و به سبک معماری رایج دوره قاجار ساخته شده است. خانه حیاطی مرکزی دارد و عمارت شاه نشین آن با آینه کاری‌ها و نقاشی‌ها و گچبری‌های زیبا تزئین شده است. نقاشی پشت آینه‌ای که در این خانه می‌بینید به ندرت در آثار معماری به چشم می‌خورند. تالار آینه خانه سلطان بیگم شجاعی در کنار تالار آینه کاخ گلستان و موزه مشاهیر در پل امیر بهادر از معدود تالارهای آینه کاری عمارت‌های تهران به شمار می‌رود.


بادگیرهای خانه موزه بازار تنها بادگیرهای باقیمانده‌ای است که در حوالی کوچه کمالی به چشم می‌خورد. عمارت تالار آینه، حوض‌خانه، حیاط مرکزی و ایوان از بخش‌های مختلف این خانه موزه است. خانه موزه بازار پیش از این به عنوان خانه فرهنگ بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کتابخانه آستان قدس رضوی دیگر کتابخانه ایران است که در زمره 1001 کتابخانه دیدنی دنیا قرار دارد.

گفتنی است خانه موزه بازار در خیابان امیرکبیر، کوچه ناظم‌الاطباء جنوبی، کوچه حشمتی، کوچه کمالی واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha