کد خبر 213716
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

مطبی به وسعت ایران

مطبی به وسعت ایران

برنامه های پزشکی سیما علاوه بر حمایت از سلامت فردی و اجتماعی مردم و در نتیجه کاهش هزینه ها و تسهیل در روند پیشگیری و درمان، به گسترش عدالت در این حوزه نیز کمک می کند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ برنامه های پزشکی همواره از برنامه های محبوب در سیما بوده‌اند. شاید دلیل اول و اصلی برای این محبوبیت، ارتباط این برنامه ها با زندگی و سلامتی مردم باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که برنامه های پزشکی سیما، از تراز علمی و پژوهشی بالایی برخوردار هستند و طرح مباحث کارشناسانه و توصیه های بهداشتی و درمانی از سوی پزشکانی که عضو هیات علمی دانشگاه ها هستند اطمینان و توجه عموم مخاطبان را جلب کرده اند. هنوز فراموش نکرده ایم که طی سه سالی که شیوع ویروس کرونا همه افراد و ارکان جامعه را درگیر نموده بود، این سیما بود که با پیام های پی در پی و آموزش ها و هشدارهای مختلف، به صورت علمی و به موقع، مردم را به گذر از این مرحله یاری رساند و توانست به مرجع و منبع اصلی رجوع ملت ایران در زمینه کسب اطلاعات در زمینه این ویروس منحوس تبدیل شود. برنامه هایی تخصصی چون «طبیب»، «دکتر سلام»، «ضربان»، «مادر، کودک»، «سپهر سلامت» و «کشیک سلامت» یک مطب رایگان به وسعت کل ایران را شکل داده اند. برنامه هایی که در تعامل با نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان، موجب افزایش سطح سواد سلامت مردم و در نتیجه کاهش هزینه ها و تسهیل در روند پیشگیری و درمان شده اند.

اما نکته مهم این است که برنامه های پزشکی سیما علاوه بر حمایت از سلامت فردی و اجتماعی مردم، به گسترش عدالت در این حوزه نیز کمک می کنند. به طوری که این برنامه ها ضمن دعوت از پزشکان متخصص و فوق تخصص پاسخ پرسش های مردم را که معمولا طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می گیرد، می دهند و یک ویزیت یا مشاوره رایگان پزشکی توسط برترین پزشکان کشور انجام می شود. به ویژه اینکه برخی از مردم در مناطق دورافتاده و یا شهرستان هایی با امکانات پایین ساکن هستند و برای یافتن جواب سوال‌شان باید مسافتی طولانی و هزینه ای گزاف را صرف کنند. اما چنین برنامه هایی یک مزیت ویژه برای این گونه افراد است. خیلی وقت ها نیز توضیحات و مشاوره ها و راهنمایی های پزشکان متخصص حاضر در این گونه برنامه ها موجب می شود که یک بیمار، از مراجعات مکرر، اضافه و بی‌مورد و صرف هزینه های پی در پی برای آزمایش ها و پی گیری ها رها شود.

از سوی دیگر برخی از برنامه ها در تعامل با پزشکان شریف و متعهد، پویش درمان رایگان در مناطق محروم را نیز راه انداخته اند. یعنی پزشکان مرتبط و همکار با برنامه به طور داوطلبانه از استودیو خارج می شوند و به طور میدانی به نقاطی که امکانات درمانی پایینی دارند رفته و مردم آن نقاط را تحت پوشش قرار می دهند. تجربه ای که به تازگی برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش رقم زد. پر بیراه نبوده که چندی قبل نیز سازمان نظام پزشکی کشور از این برنامه قدردانی کرد.

همچنین باید به برنامه «طبیب» اشاره کرد. این برنامه که هر روز از شبکه سه سیما پخش می شود نیز به خاطر طرح جذاب و ساده مباحث مهم و ضروری در حوزه درمان و پیشگیری از بیماریف در نظر مخاطب نشسته است. البته برنامه «طبیب» بخش های متنوعی دارد و به موضوعاتی چون تغذیه، روانشناسی، طب سنتی و ... توجه و تمرکز دارد. برنامه ای که با حال و هوایی صمیمانه و درنظر گرفتن طنز در اجرا و صحنه آرایی چشمگیر از یک برنامه صرفا تخصصی فراتر رفته و جذابیت و جنبه سرگرم‌سازی هم دارد.

«همراه با کادر درمان» نیز جدیدترین برنامه سیما در حوزه پزشکی محسوب می شود. این برنامه البته با سایر برنامه های این حوزه متفاوت است و سوژه ای تازه دارد. به این ترتیب که محور اصلی برنامه «همراه با کادر درمان» پخش زنده عمل جراحی بیماران از اتاق عمل است. در این برنامه عمل‌های جراحی کوچک و بزرگ توسط بهترین اساتید دانشگاهی به صورت زنده از اتاق عمل بیمارستان‌ها به روی آنتن می‌رود. البته این برنامه هم جنبه اموزشی و کمک رسانی به مخاطب هم دارد، چون استادان و نخبگان پزشکی در آن حضور می یابند و در حین انجام عمل جراحی، نکات مهم و حیاتی را به بینندگان بیان می کنند. همچنین در این برنامه آخرین موفقیت ها، پیشرفت ها و دستاوردهای پزشکی کشورمان هم رونمایی و معرفی می شود.

در خیلی از برنامه های شبکه سلامت از جمله «کشیک سلامت» حتی مجریان نیز از متخصصان حوزه پزشکی و درمان هستند و این باعث شده تا این برنامه ها به بسته های تصویری تمام علمی و تخصصی تبدیل شوند و مخاطب را از اطلاعات دسته اول و برتر و نتایج پژوهشی جدید آگاه نمایند.

البته غیر از برنامه هایی که ذکر شد، برخی دیگر از مجله های تصویری سیما نیز در بخش ها و آیتم هایی به مسائل و موضوعات پزشکی و درمانی می پردازند. به طور مثال، برنامه هایی نظیر «به خانه بر می گردیم»، «سیمای خانواده» و...

تجربه نشان داده است که در این زمینه هر چقدر آگاهی و اطلاعات مردم افزایش یابد، در مقابل، رنج و مرارت ها و هزینه هایی که برای درمان صورت می گیرد نیز پایین تر می آید و سبب می شود که بار مضاعفی هم از دوش نظام سلامت کشور برداشته شود.

طی سال های اخیر برنامه های دیگری هم با موضوع پزشکی و پزشکان از شبکه های مختلف سیما پخش شدند. به طور مثال برنامه «روایت سپید» در شبکه چهار با پرداختن به مفاخر و بزرگان طب ایران، به بخشی از تاریخچه پزشکی در ایران می پرداخت.

علاوه بر این، سیما در زمینه سریال و برنامه های نمایشی هم به پزشک، پزشکی و کادر درمان توجه داشته است. «پرستاران»، «روزگار قریب»، «ستاره حیات»، «حلقه سبز»، «آزادی مشروط»، «ابر می بارد»، «همه گیری» و ... در این زمینه قابل ذکر هستند.

در پایان تلاش های پزشکان حاذق و متعهد و مدافعان نظام سلامت را ارج می‌نهیم و روز پزشک را به ایشان صمیمانه تبریک عرض می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha