کد خبر 213670
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

مدیرعامل بانک دی در گفتگو با «حیات»:

رشد ۹۰ درصدی سهام بانک دی نسبت به مهر ۱۴۰۱/ امکان خدمات رسانی غیر حضوری و الکترونیکی در بانک دی فراهم است

رشد ۹۰ درصدی سهام بانک دی نسبت به مهر ۱۴۰۱/ امکان خدمات رسانی غیر حضوری و الکترونیکی در بانک دی فراهم است

قیطاسی گفت: در راستای خدمت رسانی مناسب در مراکز بنیاد شهید در شهرستان‌ها، میز خدمت ایجاد شده به نحوی که امروز شاهد استقرار ۲۰۵ میز خدمت در ۹۱ شعبه مستقل در سطح کشور هستیم که در آنها خدمات رسانی به جامعه ایثارگری در دستور کار قرار گرفته است، بر همین اساس عملکرد امروز ما در بنیاد شهید قابل قیاس نسبت به ادوار گذشته نیست.

به گزارش خبرنگار حیات ؛ به مناسبت هفته دولت علیرضا قیطاسی، مدیرعامل بانک دی با حضور در پایگاه خبری حیات به تشریح اقدامات انجام شده از سوی این بانک در دولت سیزدهم و خدمات ارائه شده به جامعه ایثارگری که جامعه هدف بانک دی هستند، پرداخت.

مشروح گفتگوی حیات با مدیرعامل بانک دی به شرح ذیل است؛

حیات: با توجه به گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم بفرمایید که بانک دی در چه شرایطی کار را در ابتدای دولت تحویل گرفت و تا به امروز با چه چالش هایی روبرو و چه پیشرفت هایی کسب کرده است؟

قیطاسی: تشکر می‌کنم از شما به خاطر اینکه دغدغه مردم را دارید و عملکرد بانک دی را طی این دو سال ارزیابی می‌کنید. ما در پایان سال ۱۴۰۰ یعنی در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ کار را تحویل گرفتیم. زمان ورود به بانک دی با بسته بودن نماد این بانک در بورس رو به رو بودیم. این نماد از مهرماه ۱۴۰۰ طی دو مرحله بسته شده بود.

دغدغه تمام سهامداران این بود که چه زمانی این نماد باز خواهد شد تا بتوانند به راحتی خرید و فروش سهم خود را در بورس انجام دهند. برای باز شدن نماد بانک دی لازم بود که مجمع ۱۳۹۹ بانک برگزار ‌شود، یکی از دلایلی که این نماد بسته شد، این بود که مجمع سال ۱۳۹۹ بانک برگزار نگردید.

برای برگزاری مجمع لازم بود تا صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ توسط  حسابرس و  بازرس قانونی تایید و سپس به تایید بانک مرکزی برسد تا مجوز برگزاری مجمع صادر شود. ما به صورت جهادی توانستیم در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ مجمع ۱۳۹۹ بانک دی را برگزار کنیم. در آن مجمع به سهامداران قول دادیم که ظرف یک هفته حتماً صورت‌های مالی ۱۴۰۰ به ویژه ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ را تهیه و در کدال بورس افشا خواهیم کرد چراکه لازمه باز شدن نماد این بود که حتماً صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ نیز در کدال بورس منتشر شود. این کار انجام شد و نماد بانک دی پس از ۹ ماه بسته بودن، باز شد.

برای ادامه فعالیت در بانک دی لازم بود که مجمع ۱۴۰۰ نیز برگزار شود. بر همین اساس با همکاران بخش مالی و سرمایه‌گذاری، جلساتی را برگزار کردیم و تیمی به صورت ۲۴ ساعته کار برگزاری مجمع ۱۴۰۰ را در دستور کار خود قرار داد تا اینکه در ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۱ مجمع ۱۴۰۰ را برگزار کردیم؛ این یک اتفاق خیلی مهم برای بانک محسوب می ‌شد. پس از آن، تهیه صورت های مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تهیه گردید و در ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱ در کدال بورس منتشر شد. 

ما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که نماد بانک دی، در مهر ماه ۱۴۰۱ که به تازگی باز شده بود حدودا ۶۰ تومان بود ولی ما افشای حداکثری و صد درصدی عملیات بانک را در دستور کار قرار دادیم و نتیجه این شد که سهامداران در جریان عملیات بانک قرار گرفتند و امروز شاهد هستیم که وضعیت سهم بانک دی رشد قابل توجهی نسبت به مهرماه سال گذشته داشته است.

این خلاصه وضعیت شرایطی بود که ما در بدو ورودمان به بانک دی با آن روبرو بودیم و امروز شاهد این هستیم که هم نماد بانک دی باز است و هم مجامع عقب افتاده گذشته، برگزار شده و در شرف برگزاری مجمع ۱۴۰۱ در شهریور ماه  هستیم. در بحث نماد احتمال دارد که طی ماه‌ها و هفته‌ها، شاهد نوسان باشیم ولی در وضعیت فعلی سهم بانک دی ۱۱۰ تومان است که حدوداً رشد ۹۰ درصدی را نسبت به مهرماه سال گذشته شاهد هستیم.

حیات: رشد بانک دی در بورس طی دو سال گذشته چند درصد بوده است؟

قیطاسی: با توجه به اینکه سابقه حدودا ۴ دهه کارشناسی در حوزه بانک را دارم و حدوداً ۲۰ ماه است که در خدمت بنیاد شهید و جامعه ایثارگران هستیم؛ عرض می‌کنم این بانک متعلق به خانواده‌ ایثارگران است که بیش از ۶۵۰ هزار ایثارگر، مالک و سهامدار آن هستند.

ما خود را متعلق به جامعه ایثارگران می دانیم لذا در ابتدای امر ضروری بود تا تعامل خود با بنیاد شهید را افزایش دهیم. در همین راستا بررسی های ابتدایی نشان داد که حقوق پرداخت شده از سوی بنیاد برای جامعه هدف توسط سایر بانک‌ واریز می گردد. با توجه به تعامل ایجاد شده و حمایت‌هایی که دکتر قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید انجام دادند این مهم اتفاق افتاد که تراکنش حقوق حدود ۳۹۰ هزار نفر از جامعه ایثارگری از طریق بانک دی صورت گیرد. همین رویکرد باعث شد تا امروز وضعیت بانک دی نسبت به ۲۰ ماه گذشته متفاوت باشد.

در راستای خدمت رسانی مناسب در مراکز بنیاد شهید در شهرستان‌ها، میز خدمت ایجاد شده به نحوی که امروز شاهد استقرار ۲۰۵ میز خدمت در ۹۱ شعبه مستقل در سطح کشور هستیم که در آنها خدمات رسانی به جامعه ایثارگری در دستور کار قرار گرفته است، بر همین اساس عملکرد امروز ما در بنیاد شهید قابل قیاس نسبت به ادوار گذشته نیست.

عملیات های مربوط به پرداخت حقوق و تسهیلات در بانک دی متمرکز شده است و با تعاملی که با زیر مجموعه‌های بنیاد شهید امضا کرده ایم مقرر شده تا تمامی امورات بانکی آنها از طریق بانک دی انجام گیرد.

از اوایل ۱۴۰۱ زمانی که کار را شروع کردیم به طور متوسط در هر ماه حدوداً ۵ استان  را برای پرداخت حقوق جامعه ایثارگری به بانک دی متصل کردیم که این مهم در خرداد ماه ۱۴۰۲ در تمامی استان ها به صورت متمرکز توسط بانک دی به انجام رسید.

حیات: میز خدمت چه خدماتی را به جامعه ایثارگران ارائه می دهد؟

قیطاسی: میز خدمت در مراکز بنیاد شهید حکم یک شعبه از بانک دی را دارد که در آنها عملیات بانکی از جمله پرداخت، دریافت، صدور کارت بانکی، رمز و تکمیل پرونده‌هایی که توسط بنیاد شهید برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند، انجام می گیرد. علاوه بر آن، خدمات الکترونیکی و غیرحضوری را نیز در این مراکز داریم.

 امروز شاهد افتتاح حساب به صورت غیرحضوری هستیم و امکان دسترسی به دریافت خدمات بانک دی از منزل مشتریان عزیز و جامعه ایثارگران وجود دارد که در کنار این کار، در راستای خدمت رسانی بهتر از ابتدای سال جاری، کارگروه‌های بازاریابی را پیش بینی کردیم. یکی از بخش های این کارگروه ها مربوط به جامعه ایثارگری و بنیاد شهید است که وظیفه دارد به دستگاه‌های وابسته به این بنیاد در جهت تمرکز عملیات مراجعه کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل پیگیری لازم را صورت داده تا مشکل شان رفع شود.

نتیجه ایجاد این کارگروه‌ها امروز این شده است که در بحث تسهیلات کارکنان بنیاد شهید و جامعه ایثارگران عزیزانی که نیاز به تسهیلات دارند از طریق سامانه «ایثار من» که توسط بنیاد شهید طراحی شده درخواستشان را ثبت و طبق سهمیه‌ای که بنیاد شهید دارد پس از تایید به شعبه ذی‌ربط بانک دی معرفی و انجام خدمات توسط بانک در  اسرع وقت انجام می شود. این روانسازی سبب رضایت جامعه ایثارگران شده است.

از سوی دیگر ما یک مرکز پاسخگویی به تماس‌ها و رسیدگی به شکایات بانک دی را داریم که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد و جامعه هدف، که حقوقشان از طریق بانک دی پرداخت می شود خارج از انتظار و بدون  ماندن در صف انتظار مشکلشان از طریق کارشناسان رسیدگی می شود.  شماره‌ای که جامعه ایثارگران می‌توانند با آن تماس بگیرند ۲۸۹۳۰ است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به مشتریان بانک دی علی الخصوص جامعه ایثارگران است.

حیات: طی سال های اخیر  شعار "ما میتوانیم " یکی از شعارهای بنیادین بوده است، بانک دی برای تحقق این شعار چه اقداماتی انجام داده است؟

قیطاسی: همانطور که عرض کردم زمانی که مسئولیت خود را در بانک شروع کردم، مجامع بانک دی هنوز تشکیل نشده و نماد بانک دی حدودا به مدت ۹ ماه  بسته بود. طی جلساتی که با همکاران در بانک دی تشکیل شد با تکیه بر شعار ما میتوانیم تصمیم گرفتیم ظرف مدت  ۵ یا ۶ ماه، مجامع گذشته را برگزار کنیم و توانستیم چالش اصلی بانک را که بسته بودن نماد آن بود با کمک مقام ناظر بانک مرکزی و سازمان بورس رفع کنیم. هم اکنون بانک دی وضعیت شفافی در بورس دارد و این موضوع در بورس برای مردم نیز قابل مشاهده است. بر اساس برنامه ۳ ساله ای که به بانک مرکزی ارائه کردیم قدم های خوبی برداشته شده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ مورد رضایت مردم و بانک مرکزی ولقع شود.

حیات: شعار دولت سیزدهم دولت مردمی است شما در راستای تحقق این شعار چه میزان با مردم شفاف بودید و چه قدر توانسته اید گزارش های بانک دی را به جامعه هدف ارائه دهید؟

قیطاسی: بانک دی یک بانک بورسی است. ما در حوزه مردمی سازی و تعامل با جامعه هدف، افشای حداکثری را در دستور کار قرار دادیم. افشای حداکثری به این معنا که همه ذی نفعان ما از اقدامات بانک، اطلاعات کامل داشته باشند و در حوزه رسانه، ذی نفعان ما می توانند مشکلات خود را منتقل کنند. علاوه برآن در فضای اطلاع رسانی با خبرگزاری ها ارتباط خوبی داشتیم و در ۲۰ ماه گذشته در بیش از ۳۰ نشست شرکت کرده و گزارش عملکرد خود را به جامعه هدف مان ارائه داده ایم. در واحد روابط عمومی بانک نیز  راه اندازی سایت و پرتال کارکنان را در دستور کار قرار دادیم و در بستر آن به صورت مستمر اقدام به اطلاع رسانی کردیم.

یکی از سیاست های دولت سیزدهم ارائه تسهیلات ازدواج جوانان، تسهیلات فرزندآوری و تسهیلات جهش مسکن برای افرادی که فاقد مسکن هستند، است که در این خصوص بانک مرکزی سهمیه ای را برای هر یک از بانک ها مشخص کرده است. ما به دنبال آن هستیم که در ۹۱ شعبه بانک دی در سراسر کشور هر متقاضی که پرونده تکمیل شده دارد را منتظر نگذاریم و وام را پرداخت کنیم.

در بحث مردمی سازی در تمام مناسبت ها حضور پر رنگ داشتیم و در عید غدیر سال گذشته در مسیر خیابان ولیعصر که ساختمان مرکزی بانک دی در آن قرار دارد، تحت عنوان موکب بانک دی حضور داشتیم . در دهه اول ماه محرم، همکاران ما به صورت خود جوش در نذر آب مشارکت داشتند همچنین بانک دی در روز ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) حضور فعالی در شهر مشهد دارد.  از سوی دیگر همزمان با روز شهید، در اسفند ماه سال گذشته تشییع پیکر شهید را در بانک دی برگزار کردیم. علاوه بر آن،  شورای امر به معروف و نهی از منکر داریم که فعالیت های فرهنگی انجام می دهند.

حیات: طبق فرمایشات شما، در حال حاضر ۹۱ شعبه بانک دی در کل کشور فعال است آیا برنامه ای برای گسترش تعداد شعب وجود دارد؟  این رقم در دولت قبل چه تعداد بود؟

قیطاسی: تعداد شعب بانک ها مرتبط با دولت ها نیست که بتوانیم عملکردها را بر اساس آن مقایسه کنیم. شعب بانکی از اوایل دهه ۹۰ خدمات الکترونیکی خود را آغاز کرده  و همه ی مردم از خدمات الکترونیکی و غیر حضوری آنها استفاده می کنند. سیاست بانک مرکزی این نیست که تعداد شعب را افزایش دهد بلکه هدف آن است که  خدمات در محل زندگی و محل کسب و کار مردم قابل ارائه و قابل دسترس باشد. پس این که شعب ما افزایش یابد دلیل بر داشتن عملکرد خوب یا بد نیست بلکه افزایش میزان خدمات اهمیت دارد.

با توجه به اینکه  جامعه هدف ما ایثارگران هستند و از بنیاد شهید کمک هزینه دریافت می کنند و قشری هستند که به دلیل سن بالا نمیتوانند خدمات غیرحضوری دریافت کنند، میز خدمت را برای ارائه خدمات مطلوب در مراکز بنیاد شهید ایجاد کردیم. یکی از اقدامات ما در طول ۲۰ ماه اخیر، افزایش  ۶۶ میز خدمت است و به دنبال رساندن تعداد میزهای خدمت به رقم ۳۰۰ میز، هستیم.    

از بانک مرکزی نیز درخواست کردیم در برخی از مراکز استان ها مجوز افتتاح شعبه را صادر کند که بانک مرکزی در حال بررسی این موضوع است. اصل بر این است که خدمات به ویژه خدمات دریافت، پرداخت و خدماتی که عموم مردم و مشتریان نیاز به آنها دارند و به ویژه تسهیلات خرد به صورت غیرحضوری ارائه شوند که این موضوع نیز در دستور کار ما در بانک دی قرار دارد.

 در حال حاضر این امکان را فراهم کردیم که افتتاح حساب به صورت غیرحضوری انجام شود و به زودی ارائه تسهیلات خرد را نیز به صورت غیرحضوری فعال خواهیم کرد تا جامعه ایثارگری بتوانند از این خدمات استفاده کنند  و دیگر نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک دی نداشته باشند.

حیات: بانک دی یکی از معدود بانک هایی است که افتتاح حساب را به صورت غیرحضوری هم انجام میدهد ولی مشتریانی که غیرحضوری افتتاح حساب کردند باید یک مرحله به صورت حضوری برای فعال سازی به بانک مراجعه کنند با توجه به اینکه جامعه هدف شما ایثارگران هستند شاید بعضی از آنها  نتوانند به صورت حضوری به بانک مراجعه کنند چه برنامه ای برای این موضوع دارید؟

قیطاسی: در خدمات غیرحضوری مشتریان باید یکبار  به صورت حضوری به بانک به دلیل ایمن بودن افتتاح حساب مراجعه کنند. هدف از این کار این است که کارت بانکی به دست خود صاحب  حساب برسد و شخص دیگری کارت را دریافت نکند و بحث امنیتی این کار حفظ شود.

علاوه بر خدمات غیرحضوری، مرکز پاسخگویی به صورت شبانه روزی در بانک دی فعال بوده چنانچه فردی  به دلیل کهولت سن نتواند  به صورت حضوری مراجعه کند، میتواند با مرکز تماس بگیرند؛ این امکان وجود دارد که همکاران ما، کارت بانکی را به محل زندگی یا محل کسب و کار جامعه ایثارگری ارسال کنند.

در جهت رفاه خانواده و تمامی مشتریانمان تفاهمنامه ای با پست بانک ایران امضا کرده ایم. پست بانک ایران در سطح کشور بیش از ۶هزار واحد فعال دارد و در تمام واحدهای پست بانک خدمات پایه اول قابل دریافت است از سوی دیگر  با شرکت پست نیز تفاهم نامه ای تنظیم شده است تا بتوانیم خدماتی از جمله ارسال کارت بانکی به محل مورد نظر ایثارگران را عملیاتی کنیم که  این موضوع هم در دستور کار ما است  و به زودی در این خصوص اطلاع رسانی صورت می گیرد. همچنین  حدودا ۸ هزار دستگاه خودپرداز به صورت مالکیتی و مشارکتی در سطح کشور فعال هستند که خدمات دریافت و پرداخت از طریق این دستگاه ها انجام می شود.

حیات: برنامه های شما برای رفع مشکلات بنیاد شهید به ویژه جامعه هدف یعنی ایثارگران چیست؟

 قیطاسی: آرزوی ما این است که بتوانیم بانک دی را با کمک همکاران عزیزمان در این مجموعه که بالغ بر ۴۰ درصد آنها از فرزندان ایثارگر هستند به جایگاهی برسانیم که تمامی نیازهای مادی جامعه ایثارگری را تامین کنیم؛ البته باید محدودیت منابع را نیز در نظر  بگیریم که احتمال دارد نتوانیم  صد در صد نیاز جامعه هدف را تامین کنیم ولی با این حال تمرکز عملیات جامعه هدف چه افرادی که از بانک دی حقوق دریافت می کنند و چه  سایر افراد، می بایست در بانک متمرکز شود. قطعا توانایی برطرف کردن تمام نیازهای مالی جامعه هدف را داریم و دستوراالعمل هایی نیز در همین راستا  صادر  و  ابلاغ کرده ایم.

ما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که نماد بانک دی، در مهر ماه ۱۴۰۱ که به تازگی باز شده بود حدودا  ۶۰ تومان بود ولی ما افشای حداکثری و صد درصدی عملیات بانک را در دستور کار قرار دادیم و نتیجه این شد که سهامداران در جریان عملیات بانک قرار گرفتند و امروز شاهد هستیم که وضعیت سهم بانک دی رشد قابل توجهی نسبت به مهرماه سال گذشته داشته است.

در جهت رضایت جامعه هدف تنها بانک خصوصی هستیم که  تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون با گواهی کسر از حقوق بدون ضامن  پرداخت می کنیم. برنامه ما این است که تمام نیازهای آن ها را تامین کنیم. اگر منابع ما تقویت شود این اتفاق در بانک رخ میدهد و اراده هیئت مدیره و رئیس بانک این است که صد در صد نیاز جامعه هدف تامین بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha