کد خبر 213668
۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

عملکرد مناسب سیاست خارجی دولت سیزدهم

عملکرد مناسب سیاست خارجی دولت سیزدهم

جلیلوند گفت: عملکرد سیاست خارجی آقای رئیسی خوب بوده است و با در نظر گرفتن اینکه خاورمیانه یک منطقه حساسی است این گسترش روابط می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در روابط سیاسی و بین‌المللی ما داشته باشد

محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل حیات؛ در رابطه با گسترش روابط بین الملل ایران در دولت سیزدهم گفت: آنچه که در دولت سیزدهم اتفاق می افتد پیرو سیاست های کلان نظام است و روابط بین الملل موضوعی دو سویه است.

وی ادامه داد: تحرک ما در دولت سیزدهم در حوزه روابط بین الملل خوب بوده است. با توجه به اینکه دولت بایدن همانند دولت ترامپ حرکت‌های تهاجمی ندارد در عین حال بحث کوید نیز کاهش یافته و به همین دلیل دست دولت باز است تا کارهای زیادی انجام دهد که گسترش  روابط در حوزه سیاست خارجی به ویژه با همسایه ها یکی از این موارد است.

 وی با بیان اینکه سفر مقامات کشورها به ایران سبب نزدیکی در روابط دو کشور می‌شود افزود: تحریم‌ها در ایجاد سیاست خارجی ما و توسعه آن با کشورها بی تاثیر نیست حتی اگر قراردادهای هم امضا شود این تحریم‌ها می‌توانند دست دولت را در اجرای آن کوتاه کند.

 جلیلوند  در رابطه با از سرگیری روابط ایران با عربستان گفت: مذاکرات برای از سرگیری روابط با عربستان از یک سال و نیم پیش شروع شد، باید در نظر بگیریم که عربستان یک وزنه سنگینی در جهان اسلام است و نمی‌شود ما با کشوری مثل عربستان روابطمان تیره باشد، البته باید اصلاحاتی نیز در روابطمان داشته باشیم به این معنا که نباید از دیوار سفارت عربستان بالا برویم که بعد با چنین مشکلات مواجه شویم.

 جلیلوند تاکید کرد: عملکرد سیاست خارجی آقای رئیسی  خوب بوده است و با در نظر گرفتن اینکه خاورمیانه یک منطقه حساسی است این گسترش روابط می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در روابط سیاسی و بین‌المللی ما داشته باشد، از سوی دیگر عربستان تمایلی برای ایجاد روابط با اسرائیل را دارد چنانچه ایران روابط خود را با عربستان گسترش دهد می‌تواند روابط‌ کشورهای دیگر را نیز مدیریت کند.

وی عنوان کرد: ما در روابط بین الملل ۸۰ درصد با رقبا و دشمنان و ۲۰ درصد با دوستان مان کار میکنیم بنابراین باید به نحوی حرکت کنیم که بتوانیم روابط مان را با آن ۸۰ درصد مدیریت کنیم.

این کارشناس حوزه بین الملل اظهار کرد:  این رویداد بسیار خوبیست که بتوانیم با همه کشورها روابط دوستانه خوبی داشته باشیم ولی مد نظر داشته باشیم که لازم است روابطمان را با کشورهایی گسترش دهیم که در عرصه بین الملل تاثیرگذاری بیشتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha