کد خبر 213591
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران:

توهین به قرآن کریم توهین به تمامی کتب آسمانی است/ مشارکت اجتماعی باعث تحول و رویش جدید در زندگی جمعی می گردد

توهین به قرآن کریم توهین به تمامی کتب آسمانی است/ مشارکت اجتماعی باعث تحول و رویش جدید در زندگی جمعی می گردد

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران گفت: تجربه نشان داده که مشارکت اجتماعی باعث تحول و رویش جدید در زندگی جمعی می گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چهارمین جلسه مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند، رضا طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند، مرتضی طهماسبی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند، نرگس معدنی پور رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران و سایر اعضای این مجمع در شهرستان دماوند برگزارش شد.

معدنی پور در ابتدای این جلسه با بیان اینکه مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران یک مجمع مشورتی است، گفت: این مجمع با توجه به نیاز جامعهاز  دی ماه سال گذشته بنا به نظر همه اعضای تشکیل و مقرر شد جلساتی به طور دوره ای با حضور همه اعضا تشکیل شود.

وی با تسلیت ایام عزاداری سیدوسالار شهیدان و یاران باوفایشان و فرارسیدن ماه صفر تصریح کرد: هدف از تشکیل مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران تبادل موضوعات در حوزه های فرهنگی و اجتماعی است، از این رو امیدواریم در سال سوم شورا، همه اعضا در مسیر اهداف مدنظرشان موفق گام بردارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز 26 مرداد ماه روز بازگشت آزادگان به کشور مطرح کرد: به راستی که آزادگان شهدای زنده و نماد واقعی عشق به وطن هستند.

معدنی پور با اشاره به هتک حرمت کشورهای مدعی آزدی بیان و دموکراسی طی شش ماه گذشته به ساحت مقدس قرآن کریم خاطرنشان کرد: توهین به قرآن کریم توهین به تمامی کتب آسمانی است.

وی افزود: روزها و ماه های تلخ و پر دردی را در حال سپری کردن هستیم. طی این 6 ماه به بهانه آزادی، به قرآن کریم بزرگترین امانت الهی در دست بشر، اهانت شد. این اتفاق ناشایست در شرایطی طی روزهای گذشته در کشور سوئد تکرار شده است که شیعیان جهان، سوگوار سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایشان هستند. 

این عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: یقینا توهین به قرآن مجید را باید توهین به تمامی کتب آسمانی و مسیر پیموده شده از سوی انبیاء الهی دانست که پایان آن را باید سیاهی، تباهی و ذلت برای مجریان آن دانست.

وی خاطر نشان کرد: راه حق با توهین، جسارت و اهانت به قرآن منحرف نخواهد شد و خداپرستان و به ویژه مسلمانان در اقصا نقاط جهان این اقدام شنیع را محکوم و بر ضرورت حفظ حرمت ادیان الهی تاکید دارند.

معدنی پور تاکید کرد: توهین علیه قرآن و ایجاد فضا برای بروز چنین رفتارهایی در کشورهایی که ادعای آزادی دارند سرآغاز تروج نفرت افکنی و جهالت مدرن است، لذا ضروری است دولت ها ضمن احترام به آیین های الهی از هر گونه ورود به مناقشات این چنینی جدا خودداری کرده و زمینه ساز نهادینه شدن خشم در لایه های مختلف انسانی را فراهم نیاورند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید بر این نکته تاکید کرد که قرآن منادی صلح؛ دوستی و آرامش برای رسیدن به یک زندگی متعالی است و پیام کسانی که به این امانت الهی توهین می کنند شروع فصل جدیدی از توهش در جامعه انسانی است.

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد: قرآن را میانجی قرار می دهیم و از همه آزادگان جهان این توقع را داریم تا در برابر این حرکت ضد دینی موضع گیری کرده و مانع از تکرار چنین رویکردهای متوهشانه ای شوند.لذا در ادامه جلسه امروز طرح های پیشنهادی را با همفکری اعضا درخصوص لزوم برخی اقدامات نمادین در واکنش به این هتک حرمت بررسی خواهیم کرد.

وی در ادامه این جلسه گفت: آنچنان که در تقویم کشور آمده 22 مرداد به نام «روز تشکلها و مشارکتهای اجتماعی» نامگذاری شده است. لذا یکی از رویکرد های مهم ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی جلب مشارکت های اجتماعی مردم و استفاده از ظرفیت مردم در اداره شهر است.

معدنی پور ادامه داد: مدیریت شهری بیش از هر حوزه دیگری نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی در تصمیم گیری و تصمیم سازی در اداره شهر است. در واقع اتخاذ تصمیم در خصوص چنین نامگذاری حکایت از اهمیت جایگاه و نقش موثر تشکل های مردمی برای افزایش ضریب مشارکت های اجتماعی دارد. 

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران تاکید کرد: تجربه نشان داده که مشارکت اجتماعی باعث تحول و رویش جدید در زندگی جمعی می گردد. در واقع جامعه کنشگری که متشکل از مردان و زنان مشارکت جوست نسبت به آینده و سرنوشت خود بی تفاوت نیست و همین موضوع باعث می شود تا حساسیت در برابر موضوعات افزایش یافته و نقش آفرینی افراد در کنش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش نمود پیدا کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر همین اساس باید گفت هرچه میزان مشارکت در جامعه افزایش یابد آن جامعه پویاتر، زنده تر و برخوردار از حیاتی ماناتر است. لذا نباید این نکته مهم را به فراموشی سپرد که مترادف با افزایش سطح مشارکت در جامعه، کنش های اجتماعی سازمان یافته تر شده و در پی آن با جامعه ای نظام مندتر رو به رو خواهیم بود. 

وی اشاره کرد: یقینا جامعه ای که دارای نظام مندی بیشتری است مشارکت و کنش مثبت بیشتری را برای نقش آفرینی در تحولات اجتماعی ایجاد می کند که نمونه این موضوع در ایران را می توان در مراسمات ملی و مذهبی دید.

معدنی پور اظهار کرد: توجه به این نکته ضروری است که مشارکت در دین مبین اسلام یکی از سرفصل های مهم و بنیادین است که زمینه ساز گسترش و توسعه اسلام در جهان شد. حال باید ضمن توجه به این موضوع بر این نکته تاکید کرد که تهران نیز به عنوان کلانشهر اسلامی امروز نیازمند یک مشارکت فعال و حضور کنشگرانه مردم در ابعاد مختلف است. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهر تهران یقینا بدون مشارکت و دور ماندن شهروندان و تشکل های مردمی، به افق تصویر شده برای خود نخواهد رسید و این همان چیزی است که می بایست به آن مدبرانه فکر کرد و برنامه ریزی نمود. لذا این روز را گرامی داشته و به تمام فعالان عرصه تشکل ها که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی در سطح شهر تهران هستند تبریک عرض می کنم و امیدوارم مدیریت شهری با برنامه ریزی مناسب بسترهای لازم برای افزایش نقش آفرینی پویای مردم در اداره شهر را فراهم آورد.

وی در ادامه این جلسه با اشاره فرارسیدن ایام اربعین گفت: طبیعتا در کنار راهپیمایی بزرگ اربعین در کشور عراق ما میبایست برنامه هایی را در سطح شهر و بخش ها برای جاماندگان اربعین داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته دفاع مقدس خاطر نشان کرد: باید پس از بررسی های لازم برنامه مشترکی را در سطح استان تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس تدارک ببینیم.

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران افزود: با توجه به مصادف شدن مراسم اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس در شهریور ماه شعار "ما را یاد شهیدی به کربلا برده است" باید سرلوحه امور قرار بگیرد.

معدنی پور تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید در هفته دفاع مقدس مد نظر قرار بگیرد، نقش و جایگاه زنان در دفاع مقدس است. در واقع با توجه به هدف گذاری دشمنان در اغتشاشات سال گذشته، باید با توجه به جان فشانی ها و مقاومت مردان در هشت سال دفاع مقدس به نقش و جایگاه بانوان توجه ویژه شود.

وی افزود: زنان ما در هشت سال دفاع مقدس در کنار مردان ما تلاش های بیشماری انجام دادند و نقش آنان چه در جایگاه ایثارگر و چه در جایگاه همسران و مادران شهدا و جانبازان نیازمند توجه ویژه است.به همین خاطر پرداختن به نقش زنان سیاست اصلی ما در هفته دفاع مقدس امسال است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با اشاره به مراسم استقبال از مهر گفت: توجه به نوجوانان و دانش آموزان یکی دیگر از اهداف ما در سال جاری است، ضمن اینکه در اغتشاشات گذشته دشمن علاوه بر هدف قرار دادن زنان، نوجوانان ما را هدف قرار داد و از این روز نقش ما در این عرصه بسیار مهم می باشد. لذا امیدواریم برنامه های بسیار خوبی را در سراسر استان تهران در مراسم استقبال از مهر داشته باشیم.

رئیس مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد: نگاه و حساسیت ما به کمیته ها به علت لزوم فعالیت همه اعضا در پیشبرد اهداف مجمع است. به همین خاطر کمیته ها با نظر اعضا تشکیل شد. همچنین اعضا می توانند موضوعات جدیدی که مورد بررسی است در مجموع مطرح نمایند تا در نهایت طرح ها در شوراهای اسلامی استان تهران به تصویب برسد. همچنین طرح ها استان تهران می تواند به عنوان الگو به سایر استان ها معرفی شود. از این رو مجمع مشورتی روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان ها تشکیل شده است و تهران در مهرماه میزبان سومین دور این مجمع خواهد بود.
   
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha