کد خبر 213398
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

گزارش «حیات» از تغییر ریل دیپلماسی کشور در دو سال گذشته؛

دیپلماسی روی ریل اقتدار

دیپلماسی روی ریل اقتدار

جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم از رویکرد منفعلانه ای که طی دولت های یازدهم و دوازدهم در سیاست خارجی ایجاد شده بود فاصله گرفت و با تکیه بر اقتدار در دیپلماسی زمینه را برای بهره گیری از ظرفیت ارتباط با کشورهای همسایه و دیگر کشورها فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سفری دو روزه راهی عربستان سعودی شد و در جریان این سفر با بن ‌فرحان وزیر خارجه و محمد بن‌ سلمان‌ ولیعهد عربستان سعودی به گفتگو نشست.

سفر یک مقام ارشد ایرانی آن هم در قامت وزیر امور خارجه به کشور عربستان در شرایطی رقم خورد که طی 10 سال گذشته هیچ گونه سفری از سوی ایران در این سطح صورت نگرفته بود. همچنین دو ماه پیش با سفر بن فرحان به ایران به عنوان وزیر امور خارجه عربستان اولین سفر بعد از 17 سال در این سطح صورت گرفت.

سفر دو وزیر امور خارجه و گفتگوی مستقیم آنان با یکدیگر و دیگر مقامات کشور میزبان نشان دهنده روند رو به رشد و بهبود روابط تهران ریاض بعد از سال ها است. رابطه ای که سال گذشته با میانجیگری پکن رو به مصالحه گذاشت و باعث شد تا قطع روابط 7 ساله ما بین دو کشور به پایان خود برسد و دیپلماسی مبتنی بر اقتدار جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم به نتیجه مطلوب ختم شود.

بر اساس نظر کارشناسان استفاده مناسب از اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و تغییر جهت سیاست های بین المللی از حرکتی منفعلانه به سوی افزایش ارتباط با همسایگان از رویکردهای موفق دولت طی دو سال گذشته بود که باعث شد تا جایگاه ایران در وابط بین الملل تقویت و روندی رو به رشد به خود بگیرد.

دولت ایران در شرایطی این سیاست مثبت و رو به رشد را در پیش گرفته است که پیش از این در طی 8 سال دولت های یازدهم و دوازدهم بسیاری از ظرفیت های دیپلماسی منطقه ای نادیده گرفته شد و عملا ایران نتوانست رابطه موثری را با همسایگان خود برقرار کند.

در آن بازه زمانی غالب تمرکز ایران در سیاست خارجی روی موضوعاتی همچون برجام و ارتباط با غرب بود در حالی که با روی کار آمدن دولت انقلابی این رویکرد منفعلانه متوقف و تغییر در سیاست ها در دستور کار قرار گرفت تا در سایه آن گسترش ارتباط و همکاری با همسایگان و استفاده از ظرفیت‌ های همکاری با کشورهای خارج از بلوک غرب به یک فرصت مبدل گردد.

بر این اساس باید گفت که افزایش تعامل با کشورهای همسایه و خصوصا کشورهایی که پیش از این ایران با آنان رابطه مثبت و موثری داشته و از سوی دیگر رفع چالش ها با برخی از کشورها در راستای سیاست مقتدرانه همسایه گرایی طی دو سال گذشته در میدان عمل پیاده سازی شده است.

آنطور که کارشناسان اذعان می کنند بازگشت 6 میلیارد دلار از دارایی هایی ایران که پیش از این در کره جنوبی بلوکه شده بود تحت تاثیر این دست از سیاست ها محقق شده است و باعث گردیده تا واشنگتن نیز در قبال ایران مواضع محتاطانه تری را اتخاذ کرده و تن به خواسته های ایران بدهد. که از جمله این موارد می توان به همین آزادسازی منابع ایران و همچنین بازگشت اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان بعد از 5 سال بازداشت غیر قانونی توسط دولت بلژیک اشاره کرد.

سفر رئیس دولت طی دو سال گذشته به کشورهایی همچون چین، روسیه و همچنین حضور در آمریکای لاتین و قاره آفریقا را باید در راستای سیاست اقتدار در دیپلماسی و افزایش عمق استراتژیک ایران در جهان برشمرد. از سوی دیگر تحقق و عملیاتی شدن سند همکاری راهبردی بیست و پنج ساله ایران و چین و همچنین افزایش دویست درصدی میزان مبادلات ایران با کشور ونزوئلا، افزایش دو برابری تجرات ایران و آفریقا و نهایتا عضویت کشورمان در سازمان همکاری های شانگ های را می توان بخشی از دیپلماسی هدفمند ایران در جهان دانست.

در حالی که ایران رویکردی پیشبرنده با سیاست تعامل سازنده در حوزه دیپلماسی را در دستور کار خود قرار داده است باید چشم انتظار بود تا در سایه این رویکرد فضای اقتصادی و جذب سرمایه خارجی در کشور افزایش یابد. یقینا با این رویکرد قابل پیش بینی است که در مدت باقی مانده از عمر دولت چرخه اقتصاد بیش از پیش به رونق خواهد افتاد و طعم شیرین خدمت به کام مردم خواهد نشست.  

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha