کد خبر 213372
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴

به گزارش «حیات»؛

امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کمیسیون در رابطه با دهک بندی ایثارگران

امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کمیسیون در رابطه با دهک بندی ایثارگران

در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیشنهادات جدیدی در رابطه با دهک بندی ایثارگران ارائه گردید نظر اکثر نمایندگان این بود که حذف دهک های  ۸تا ۱۰ که سبب انتقادات ایثارگران شده به دلیل وجود  قوانینی است که مجلس تصویب کرده است و نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ موضوع دهک بندی ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه علاوه بر نمایندگان کمیسیون اجتماعی، حسن نوروزی، رییس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس، محمود پاک دل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید، محسن بزرگی، معاون امور مجلس بنیاد شهید، نمایندگانی از سازمان هدفمندی یارانه ها، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اطلاعات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه در رابطه با طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نظراتی مطرح و در پایان به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا تصویب گردید. بر این اساس ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منسوخ نشده است.

امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کمیسیون در رابطه با دهک بندی ایثارگران

بر اساس ماده ۴۸؛ کلیه وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکت های دولتی، سارمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کلیه سازمان ها و شدکت هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دکلت استفاده میکنند و نیز کلیه موسسات و شرکت هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند یکی از   فرزندان کارکنان شهید، جانبتز ۲۵درصد و به بالا و آزاده ( اعم از شاغل، فوت شده یا از کار افتاده) را که واجد شرایط عمومی استخدام می باشد علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در همان دستگاه استخدام نماید.

البته مرکز پژوهش های مجلس این مصوبه کمیسیون را خلاف ماده 73 قانون اساسی دانست ولی توضیحات نمایندگان مجلس و معاون پارلمانی بنیاد شهید در این راستا و بیان ادله کافی طبق قانون، سبب شفافیت سازی شد.

در ادامه بررسی های لازم در مورد امور ایثارگران و موضوع دهک بندی ها مباحثی مطرح گردید. در این جلسه، نمایندگان در راستای حفظ کرامت ایثارگران صحبت هایی داشتند و اعلام کردند حذف دهک های  ۸تا ۱۰ که سبب انتقادات ایثارگران شده به دلیل وجود  قوانینی است که مجلس تصویب کرده است و نیاز به اصلاح دارد.

امیرآبادی فراهانی رییس فراکسیون ایثارگران در ادامه پیشنهاداتی ارائه کردند. امیرابادی ۲ پیشنهاد را ارایه کرد؛ ۱_ خطاب به کمیسیون اجتماعی؛ طرحی مبنی بر تهیه ۵۰ امضا از نمایندگان برای حذف بند ب تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد. ۲_ خطاب به نماینده وزارت کار؛ وضعیت دهک بندی ایثارگران در سیستم رفاه ایرانیان ثبت شود تا حق هیچ ایثارگری تضیبع نشود و اگر قرار است به دهکی کمک معیشتی داده نشود دهک 9تا ۱۰ حذف شود یعنی یک دهک.

امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس چه گذشت؟/ پیشنهادات جدید کمیسیون در رابطه با دهک بندی ایثارگران

(در بند ب تبصره 12 قانون بودجه 1402 آمده است: ‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دهک‌های درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت دهک‌های درآمدی پایین‌تر، ماهانه کمک معیشت به میزان حداکثر شصت میلیون برای جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و حداکثر پنجاه میلیون برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر پرداخت نماید.)

مهدی عیسی زاده نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: محدودیت منابع مالی را باید در نظر بگیریم و  بدانیم که با تجمع و اعتراض مشکلی حل نمیشود ما در تلاش برای حفظ کرامت ایثارگران هستیم و باید منابع لازم برای این امر را بیندیشیم و عاقلانه رفتار کنیم چنانچه قوانین مشکل دارد باید اصلاح کنیم.

در پایان این جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای به رای گذاشتن موارد پیشنهادی، مصوبه ای وجود نداشت و احتمال می رود جلسه ای با این مضمون در روزهای آتی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha