کد خبر 213217
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

در جلسه شورای سیاستگذاری علمی همایش«تحول در علوم پایه بر مبنای جهان بینی توحیدی» مطرح شد؛

به دنبال ایجاد مرزهایی نوین در علوم پایه هستیم/نباید در برابر علم تسلیم شد

به دنبال ایجاد مرزهایی نوین در علوم پایه هستیم/نباید در برابر علم تسلیم شد

دکتر چلداوی گفت: هدف ما از همایش بین المللی «تحول در علوم پایه بر مبنای جهان بینی توحیدی» این است که بتوانیم مرزهای نوینی در علوم پایه در دانشگاه های کشور و دنیا بنا نهیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ نخستین جلسه شورای سیاست گذاری علمی همایش بین المللی «تحول در علوم پایه بر مبنای جهان‌بینی توحیدی» امروز ۲۸ مردادماه در سالن مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد با حضور شخصیت‌های علمی برجسته کشور در حوزه علوم انسانی و علوم پایه برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم احمد چلداوی، رییس دانشگاه شاهد گفت: سالهاست که بحث تحول علوم پایه دانشگاههای مختلف مطرح شده است. در واقع کسانی که کارهای بزرگی در علم کرده اند، شرط ورود به علوم پایه را دین و ایمان می‌دانند. یکی از این افراد انیشتین است که میگوید زیباترین احساسی که یک انسان میتواند تجربه کند، احساس عرفانی است و این منبع هر علم حقیقی می باشد.

رییس دانشگاه شاهد افزود: بالاخره علوم پایه بخشی از علوم واقعی هستند که ما مدعی آن هستیم. ما مدعی نوین این علوم پایه نیستیم؛ اما ۴۰۰ سال پیش دانشگاهی داشتیم که پایه گذار آن میرفندرسکی بوده است. زمانی که غربی ها گالیله را محاکمه می کردند، ما منارجنبان را داشتیم. ما مفتخریم به داشتن چنین دانشگاهی؛ اما در زمان پهلوی و قاجار این افتخارات را از دست دادیم و مبنای دانشگاه ها را بر اساس اصول غربی قرار دادیم که فاصله بسیاری با منبع علم دارند.

وی ادامه داد: هدف ما از این همایش این است که ما بتوانیم اساتید و دانشگاه ها را در داخل کشور را به این سمت بخوانیم که مرزهای نوینی در علوم پایه بنا نهیم.

چلداوی گفت: معتقدم که در حال حاضر فیزیک نوین در برابر متافیزیک زانو میزند. در حال حاضر قدم زدن در فیزیک به راحتی ۱۰۰ سال گذشته نیست. در حال حاضر در پدیده ها بحث شعور مطرح شده است و شعور را وارد فیزیک میکنند.

وی تشریح کرد: اگر دید واقعی و عرفانی اسلام را از جهان هستی به فیزیک تزریق کنیم، پله های بزرگی برای درنوردیدن است که می تواند فیزیک و علوم پایه را جلو ببرد.

چلداوی افزود: امسال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری سال علوم پایه است و تا شروع همایش چندین جلسه دیگر خواهیم داشت تا بتوانیم تلنگری در دانشگاه های کشور و جهان برای حرکت به سمت اتفاقات جدید در علوم پایه یجاد کنیم.

محمدجواد لاریجانی، رییس پژوهشگاه فیزیک نظری در ادامه این شورا اشاره کرد: دانشمندان در زمان خود علوم مربوط را می آموختند. آنها دقیق به مسائل نگاه میکردند و بعد شروع به نقد میکردند. 

وی افزود: علمای ما علم روزگار را می‌گرفتند و تسلیم آن نمی‌شدند بلکه بر آن سوار می شدند. باید بر آنچه که امروز در فعالیتهای بشر با نام (علم) پیش روی ما قرار دارد، سوار شد و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کرد. 

رییس پژوهشگاه فیزیک نظری ادامه داد: نکته دوم این است که اگر از من بپرسید علم مدرن امروز را با چه کلمه ای می توانید برچسب بزنید، آن کلمه سکولار است. این سکولار بودن در موضوع و روش علم وجود دارد. علم را می توان دو دسته کرد که دسته اول افعال ارادی انسان است و دیگری افعال غیر ارادی انسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha