کد خبر 212941
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

«حیات» از تدبیر دولت برای کاهش تب بازار گوشت و مرغ گزارش می دهد؛

فروکش تب قیمت گوشت و مرغ

فروکش تب قیمت گوشت و مرغ

در حالی که طی روزهای گذشته تب قیمت مرغ و گوشت بالا رفته بود دولت با اتخاذ تدابیری زمینه را برای کاهش قیمت این محصولات فراهم کرد تا اینکههرکیلو گوشت قرمز به ۳۷۵ هزار تومان و هر کیلو مرغ به ۷۸ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طی روزهای گذشته بازار مرغ و گوشت با افزایش چشمگیر قیمت رو به رو گردید. التهاب ایجاد شده در این حوزه ضمن ایجاد بار روانی در جامعه سیاست های کنترلی دولت و نحوه اقدام آن را در تنظیم بازار با چالشی جدی در اذهان عمومی رو به رو ساخت.

همزمان با شعله گرفتن قیمت ها در بازار مرغ و گوشت؛ تصمیمات جدیدی از سوی دولت برای کنترل قیمت این دو محصول اتخاذ شد که از جمله این تصمیمات تزریق گوشت قرمز با حجم بالا و افزایش جوجه ریزی و عرضه مرغ به بازار بود. این دو رویکرد باعث شد تا قیمت این محصولات پروتئینی روند کاهشی به خود گرفته و بازار یکبار دیگر تحت کنترل دولت قرار گیرد.

ادامه دار بودن کاهش قیمت مرغ و گوشت در بازار

باتوجه به رویکرد ایجاد شده در چگونگی توزیع مرغ و گوشت در بازار کشور به منظور کنترل قیمت ها، کارشناسان بر این باورند که روند کاهشی قیمت ها ادامه دار خواهد بود. منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور یکی از همین کارشناسان است که کاهش قیمت طی روزهای گذشته را ناشی از تزریق گوشت های وارداتی و تولید داخل به بازار می داند. وی بر این باور است که ادامه روند تزریق گوشت و مرغ به بازار زمینه ساز کاهش قیمت ها در روزهای آینده خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی بر این نکته تاکید دارد که قیمت دام زنده همزمان با افزایش صد درصدی توزیع گوشت قرمز طی روزهای گذشته روندی نزولی به خود گرفته است به طوری که هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره نر کشتاری کم‌ وزن و گوساله بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و قیمت بقیه اقلام گوسفند ماده، قوچ و...، زیر ۱۶۰ هزار تومان به فروش می رسد.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه قیمت دام زنده تک ‌فروشی از گله ‌ای متفاوت است نرخ هر کیلوگرم شقه گوسفندی را حدود ۳۷۵ هزار تومان دانست.

تزریق گوشت گرم و منجمد به بازار

با توجه به عزم جدی دولت برای مهار قیمت گوشت و مرغ، باید بازار را در کنترل دولت دانست. هم اکنون گوشت گرم گوسفندی و گوساله و گوشت منجمد گوسفندی و گوساله از مبادی مشخص در حال تامین و تزریق به بازار هستند و با این رویکرد بازار تحت پوشش قرار گرفته است. باید تاکید داشت که میزان بالای حجم واردات گوشت گرم و منجمد طی روزهای آینده زمینه ساز رفع نیاز مصرف روزانه و حتی ذخیره‌سازی مناسب خواهد شد که همین موضوع بستری برای تداوم کاهش قیمت ها در این حوزه خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است با وجود آنکه دولت توانسته با تدابیر اتخاذ شده تا حدودی شوک قیمتی را از بازار گوشت قرمز دور کند اما همچنان دامداران با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که در صورت عدم تدبیر برای آنها باید توقع جهش دوباره قیمت ها در آینده نزدیک را داشت.  یکی از مهمترین مشکلات دامداران این است که دولت پیش از آزادسازی یارانه ‌ها به آنان اعلام کرده بود که صادرات دام زنده آزاد خواهد شد اما به دلیل گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی این مهم رخ نداد و باعث شد تا دامداران با نبود نقدینگی و سرمایه در گردش رو به رو شوند.

دامداران و راهکار عبور از مشکلات

باید توجه داشت که شرایط حاکم در بازار از مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر میزان تولید دام در دامپروری ها است و تا زمانی که ثبات در بازار حاکم نشود نمی توان توقع بهبود در آمار تولید این حوزه را داشت. در همین خصوص منصور پوریان رئیس شورای تامین دام بر این باور است که داشتن نگاه ویژه به تولید داخل راهکاری برای حل مشکل دامداران و دامپروران است. باید توجه داشت که دامداران خرد و متوسط توان جبران هزینه‌های تمام ‌شده تولید را ندارند، بنابراین نیازمند حمایت بیش از پیش از سوی دولت هستند.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار باید حمایت از دامداران مشخص و شفاف باشد تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

رئیس شورای تامین دام کشور بر این باور است که برای تولید گوشت ارزان باید دام ارزان قیمت تامین شود و در اختیار دامداران برای پرواربندی قرار گیرد تا در آینده تولید مناسب و ارزان‌قیمتی داشته باشیم.

حمایت از تولید داخل سیاست حاکم بر دولت

یکی از مهمترین سیاست هایی که همزمان با واگذاری امور به دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت حمایت از تولید داخل و افزایش بهره برداری از نیروهای داخلی بود که این موضوع در حوزه پرورش دام و طیور نیز مورد توجه قرار گرفت. با توجه به این سیاست ضروری می نماید تا ضمن نیازسنجی  و شناسایی نژادهای دامی بومی که توانایی کمک به تولید را دارند اقدام به افزایش نقدینگی کرده و زمینه را برای تولید انبوده این نژادها فراهم آورد.

کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که افزایش سهم مصرف گوشت قرمز در سبد خانوارهای ایرانی نیازمند خودکفایی در تولید این محصول و مترادف آن کاهش قیمت ها است در غیر این صورت حتی واردات گوشت از دیگر کشورها نمی تواند راهکار نهایی برای تحقق این مهم به حساب آید چرا که گوشت تولید داخل هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت می تواند برای مصرف کنندگاه سهل الوصول تر و هم ارزانتر تمام شود.

سبد ۹۵۰ هزار تنی مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور

آنطور که آمارها نشان می دهند سالانه چیزی حدود 950 هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که بخش عمده ای از این عدد در داخل کشور تولید شده و ده درصد ان از محل واردات تامین می گردد لذا با توجه به این آمار که حکایت از داخلی بودن تولید گوشت دارد دولت باید برنامه ریزی دقیقی نقدینگی و سرمایه درگردش لازم به منظور حمایت از دامداران خرد، متوسط و صنعتی را تامین نماید تا در سایه آن مشکلات پیش روی تولید مرتفع گردد. تاکید بر این نکته ضروری است که در صورت عدم اتخاذ تدبیر عملیاتی در این حوزه به دلیل شرایط حاکم در بازار باید شاهد حذف دامداران خرد در آینده نزدیک باشیم که این موضوع یقینا ضربه سنگینی به روند تولید دام و عرضه گوشت ب کشور وارد خواهد کرد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha