کد خبر 212706
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

لزوم برنامه ریزی و ایجاد حال و هوای اربعینی برای جاماندگان اربعین

لزوم برنامه ریزی و ایجاد حال و هوای اربعینی برای جاماندگان اربعین

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم برنامه‌ریزی و ایجاد حال و هوای اربعینی در محله‌ها و شهرها برای جاماندگان تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی با اشاره به روایت «مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ» از امام صادق (ع) اظهار داشت: در زیارت اربعین چندین محور وجود دارد که یکی از این محورها حرکت از منزل به سمت کربلاست؛ بر اساس این روایت کسی که به قصد زیارت از خانه خارج شود مشمول حسنه و بخشش گناه است و از زمانی که تصمیم به زیارت می‌گیرد و از منزل خارج می‌شود زائر محسوب می‌شود.

وی محور دیگر در زیارت اربعین را قدم زدن و حرکت با پای پیاده برشمرد و افزود: در روایات دیگر نیز بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین (ع) تأکید شده و نکته‌ای که از ویژگی‌های اربعین به ما بیشتر می‌تواند کمک کند و این حرکت را با عظمت بیشتری نشان دهد و افراد بیشتری را در جای جای عالم درگیر حرکت اربعین کند، این است که از هرکس از خانه خودش حرکت کند و آغاز حرکت منزل به منزل توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام عزت زمانی ادامه داد: اگر این حرکت همگانی اتفاق افتاد و جمع کثیری از مشتاقان زیارت را به همراه خواهد داشت و این حرکت مویرگی که از جای جای عالم اتفاق می‌افتد به سمت نقطه اوج و کربلا راه خواهد افتاد و همه د ر این حرکت بزرگ تمدنی نقش خواهند داشت.

وی با ابراز اینکه هرچند زیارت حائز ارزشمندی متمایزی دارد، اما صرف حرکت ما به سمت این مسیر نیز ارزشمند است و ما باید این حرکت را گسترش دهیم تلاش کنیم تا افراد بیشتری در این مسیر همراه شوند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی و ایجاد این حال و هوای اربعینی در محله‌ها و شهرها برای جاماندگان تاکید کرد.

در ادامه حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، با اشاره به ظرفیت عظیم اربعین در شکل‌گیری اجتماعات بزرگ اظهار داشت: شاید اگر اربعین نبود این برنامه‌های بزرگ و مهمانی‌های چند کیلومتری د ر غدیر و … نیز اتفاق نمی‌افتاد و این درسی بود که ما از اربعین گرفتیم؛

وی ادامه داد: اربعین ما را رشد داد و باید فناوری اربعین به فناوری‌های کوچک ترجمه شود تا بتواند در محله نسبت بگیرد؛ محله اسلامی و محله‌ای که مقاوم است را در یک کلمه ترجمه کردیم به محله همدل و این محله همدل وقتی به غدیر می‌رسد مهمانی محله را برپا می‌کند و وقتی به اربعین نزدیک می‌شود محله اربعینی رقم می‌زند و تلاش می‌کند هر کدام از اعضای محله نسبت خود را با اربعین مشخص کنند.

مدیر عامل بنیاد هدایت، راهگشایی و تشویق را از وظایف سازمان تبلیغات بر شمرد و گفت: ما وظیفه داریم تا برنامه‌هایی را طراحی کنیم که این مشارکت افزایش پیدا کند و نگاه‌ها عمق پیدا کند و به اهداف خود بهتر و سریع‌تر برسیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم نگاه را رشد دهیم یکی از مواردی که خیلی می‌تواند به ما کمک کند، برداشتی است که مرحوم آیت الله بهجت از روایت «عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ» دارند و آن اینکه وقتی حرم شلوغ می‌شود، تا آخرین زائر گسترش پیدا می‌کند و ما که در مسیر هستیم گویا در حرم هستیم و در این نگاه حرم امام حسین (ع) به سرتاسر عالم گسترش پیدا می‌کند و این نگاه جلوه دیگری از اربعین به ما می‌دهد.

حجت الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه وظیفه ما در ایام محرم این بود که عزاداری کنیم ابراز داشت: در اربعین وظیفه داریم حرکت کنیم؛ برخی تا کربلا می‌روند و برخی هم در شهر و محله خود به عشق کربلا قدم می‌زنند و ممکن است عده‌ای هم بیایند و به این جاماندگان خدمت کنند؛ این گسترش مفاهیم خیلی به حرکت تمدنی اربعین کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در اربعین هرکس حرکت می‌کند یا زائر است یا جامانده؛ کسانی که می‌روند در مسیر زیارت هستند و آثار و برکات خود را دارد پیوندهای اجتماعی بیشتر تقویت می‌شوند و هرکس به گونه‌ای در این مسیر خدمت می‌کند و حرکت می‌کند. کسانی که جامانده هستند یعنی افرادی که نیت داشته اند در اربعین در کنار حرم امام حسین (ع) باشند ولی به هر دلیل جامانده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha