کد خبر 212106
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

نماینده مجلس در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

ضرورت رعایت حسن همجواری در سهم خواهی میدان گازی آرش

ضرورت رعایت حسن همجواری در سهم خواهی میدان گازی آرش

دهقانی گفت: رسیدگی به سهم خواهی میدان گازی آرش ضعف نیست، بلکه رعایت حسن همجواری ست.

الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: رسیدگی به سهم خواهی میدان گازی آرش ضعف نیست، بلکه رعایت حسن همجواری ست.

وی اظهار کرد: دریای خلیج فارس از هر سو مرز ایران با کشورهای منطقه است. لذا باید فضای استراتژیک منطقه ای را حفظ کنیم تا راههای تجاری، اقتصادی و ایجاد فضای امن در خاورمیانه را حفظ نماییم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تنگه هرمز راهی ست امن برای عبور همه کشتی ها که با پیام صلح و حفظ آرامش در آنجا حرکت می کنند تا تجارت، عبور و مرورها حفظ شود.

دهقانی با بیان اینکه میدان گازی آرش یک منبع مادی، مشترکی ست بین ایران و کویت گفت: این میدان گازی ارزشمند یک گنج نهفته است که در آبهای خلیج فارس جا خوش کرده و این نام خود گواه بر حقانیت این میدان است. براین اساس باید گفت نامی که کویتی ها بر آن نهاده اند به معنای واقعی درست است، الدره به معنای گوهر است و اینکه این گوهر، با این همه مدعی از آن کدام کشور خواهد شد جای سوال است؟ لذا شیطنت برخی از کشورهای همسایه بر این حسب که چون ایران در تحریم است و مسائل و موضع های سیاسی با کشورهای غربی دارد پس می توان از این موضوع سوء استفاده کرد و با این بینش که با اعمال فشار ایران از مواضع خود نسبت به این میدان گازی آرش، کوتاه خواهد آمد درست نیست در صورتیکه آن ها باید بدانند این اتفاق هرگز نیفتاده و نخواهد افتاد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همه کشورها باید بدانند که ایران در هیچ صورت و در هیچ موقعیتی نسبت به داشته ها و سهم خواهی هایش کوتاه نیامده و هرجا نیاز باشد با قدرت ایستادگی خواهد کرد و این مقاومت و پیروزی را چهل و خورده ای سال است که مشاهده کرده اند ولی درس عبرت نگرفته اند.

وی در ادامه عنوان کرد: کشورهای همسایه و همجوار ایران باید تلاش کنند تا در کنار حفظ حریم کشورشان و حسن همجواری با ایران از تصمیمات درستی بهره مند شوند تا به سهم خود نسبت به این میدان برسند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همه کشورهای همسایه خلیج فارس با همکاری هایشان با شرکت ها خارجی که سبب تامین منابع و ایجاد تکنولوژی خواهند شد شاید به تصور اینکه ایران با این ضعف روبرو است و از بهره برداری از این تجارت ها و مشارکت ها محروم است تصمیمت اشتباهی داشتند در صورتیکه ما در پارس های جنوبی این موضوع را به اثبات رسانده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha