کد خبر 212020
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

 افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب دستاویز دشمن برای تفرقه‌افکنی است

 افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب دستاویز دشمن برای تفرقه‌افکنی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اسلامی گفت: ما نقائص و کاستی‌هایی در درون جامعه اسلامی داریم که دشمن از آن بهره‌برداری می‌کند و پروژه تفرقه خود را پیش می‌برد و از جمله این نقائص، افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب است و اختصاص به یک مذهب ندارد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک" ضمن خیر مقدم به میهمانان و قدردانی از مسئولان آذربایجان غربی، گفت: سومین اجلاس منطقه‌ای در حالی برگزار می‌شود که ما دو کنفرانس قبلی را در استان‌های گلستان و کردستان پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم در خدمت میهمانان گسترده‌ای از استان‌ها باشیم که نمی‌توانستیم پذیرای آنها در کنفرانس وحدت در تهران باشیم.

وی در ادامه به تشریح طرح مفهومی امت واحده اسلامی در پنج لایه پرداخت و گفت: با محقق شدن مراحل این طرح، اتحادیه کشورهای اسلامی تاسیس خواهد شد.
 
شهریاری به موضوع کنفرانس جاری پرداخت و گفت: الان زمان اقدام و برنامه عملیاتی برای دستیابی به طرح مفهومی امت واحده اسلامی است تا دیپلماسی نخبگانی را به سطح دیپلماسی مردمی و عمومی برسانیم و عموم مردم مطالبه‌کننده وحدت باشند.

وی افزود: ما نقائص و کاستی‌هایی در درون جامعه اسلامی داریم که دشمن از آن بهره‌برداری می‌کند و پروژه تفرقه خود را پیش می‌برد و از جمله این نقائص، افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب است و اختصاص به یک مذهب ندارد و باید جلوی آن را گرفت. این نقص در بدنه علمایی تولید می‌شود و ما باید تلاش کنیم در چنین کنفرانس‌هایی بطلان این نظریه را اثبات کنیم و بگوییم ایمان به یگانگی خدا و محبت به اهل بیت علیهم‌السلام برای مسلمان بودن کفایت می‌کند.

دبیرکل مجمع تقریب افزود: مشکل دیگر، تعارض کشور-کشور  بین مسلمانان است و شاهد هستیم برخی کشورهای اسلامی، داعیه‌دار رهبری جهان اسلام هستند. حال آنکه هدایت و راهبری کشورها توسط دولت‌ها صورت می‌گیرد و باید در این زمینه روشنگری کنیم.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که مردم عموماً ملی‌گرا هستند، حال آنکه اسلام اجازه داده به خاطر وطن قتال کنیم، اما با اینکه خلاف ارزش‌های دیگر، دست به ملی‌گرایی بزنیم و به کشور دیگری ظلم کنیم، مخالف است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر رقابت موجب تقویت کشورهای اسلامی شود خوب است، اما رقابتی که موجب زدن یکدیگر شود مذموم است‌. رقیب اصلی ما لیبراسیم فردگرایی است که توسط آمریکا و اذنابش ترویج می شود و مفهوم آزادی را خلاف واقع و به طور افراطی رواج می‌دهند؛ حال آنکه اسلام آزادی را در حد حدود الهی قبول دارد و باید با این تفکر لیبرالی مقابله کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha