کد خبر 211868
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

قاضی زاده هاشمی در بازدید از تحریریه «حیات»:

حیات باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد

حیات باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حیات به عنوان موسسه وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکیلاتی که پایان ناپذیر است باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت پاسداشت سالروز شهادت شهید صارمی و فرارسیدن ۱۷ مرداد و روز خبرنگار در پایگاه خبری حیات حضور یافت.

 قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران پایگاه خبری حیات، ضمن تبریک روز خبرنگار بیان کرد:عده ای تصور می کنند بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی تشکیلاتی برای یک زمان مشخص و با طول عمر محدود است. با توجه به اینکه میانگین سنی جامعه هدف این بنیاد به شصت سالگی رسیده این دسته بر این باورند که بنیاد شهید در سراشیبی قرار گرفته و نهایتا تا سی الی چهل سال آینده از جامعه ای که جنگ، جبهه و جهاد را درک کرده اند فردی باقی نخواهد ماند.

معاون رئیس جمهور افزود: درست است که پیش از جنگ تحمیلی تعدادی جانباز و شهید تقدیم انقلاب شده است اما تعدادشان بسیار محدود می باشد و از این رو عده ای متصورند تشکیلات بنیاد شهید محدود به زمان است.

حیات باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد

وی ادامه داد: افرادی که اینگونه فکر می کنند نوع نگاه امام (ره) را در تشکیل بنیاد شهید به درستی درک نکرده اند. حضرت امام از ابتدای انقلاب و پیش از آغاز جنگ بنیاد شهید با وجود تعداد اندک شهدا و جانبازان سیاسی راه اندازی کردند. حتی حضرت امام(ره) در کنار بنیاد شهید یک بنیاد تخصصی به نام ۱۵ خرداد را تاسیس کردند و آمدند بخشی از اتفاقاتی که در دوران رژیم سلطنت رخ داده بود استخراج کردند و برای آن از محل منابعی که در اختیار ولی فقیه بود منابعی را تخصیص دادند و به تبع، همین روش برای بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ادامه یافت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد: در حال حاضر ما از اعتبارات عمومی و ملی استفاده می کنیم اما در آن زمان از سال ابتدای تاسیس تا سال های پایانی جنگ به هیچ وجه بودجه ای از سوی دولت برای بنیاد شهید اختصاص نیافت تا اینکه در سال های پایانی جنگ کم کم کمک های دولت به بنیاد جاری و ساری شد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: هدف حضرت امام از تاسیس بنیاد شهید غیر از موضوع رسیدگی به نیازهای خانواده های بازماندگان اقدامات رژیم شاهنشاهی، این بود تا مسیر دشواری که ملت ایران پیمود تا به پیروزی انقلاب ختم شد به فراموشی سپرده نشود و نسل های بعدی با این تاریخ مجسم رو به رو شوند.

وی اشاره کرد: اینکه در طی این سال ها بنیاد شهید و امور ایثارگران تا چه حد موفق شده است که این اهداف را عملیاتی نماید محل بحث است، طبق بیانات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری باید از راه شهدا مراقبت کرد تا خون این عزیزان پایمال نشود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: وقتی از عدم پایمال شدن خون شهدا صحبت می شود به این معنا است هدفی که شهدا برای آن جنگیدند و خونشان را داوطلبانه فدای آن کردند باید به درستی معرفی شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: برخلاف جنگ جهانی، جنگ ما چنین بود که درگیر یک جنگ مرزی شدیم. در جنگ جهانی جنگ در زندگی همه مردم رسوخ کرد، در نهایت عده ای تسلیم شده و عده ای مقاومت می کردند و می جنگیدند. اما در جنگ تحمیلی به جز شهرهای مرزی جنگ زده، زندگی مردم در سایر شهرها به ویژه در نوار شرقی درگیر جنگ نبود، اما مردم همین شهرها به جز عده ای محدود که قصد مال اندوزی داشتند، برگزیدند که داوطلبانه برای دفاع از کشور خود به جبهه بروند.

وی اظهار داشت: باید تاریخ اقتصادی آن زمان را ارزیابی کرد تا دریابید عده ای محدود با سواستفاده از شرایط جنگی کشور احتکار می کردند و در نهایت با امضای قطعنامه ۵۹۸ و سقوط دلار دارایی هایشان را از دست دادند و دچار مشکلات عدیده ای شدند.یعنی در همان زمان مردم داوطلبانه انتخاب می کردند که جز دسته محتکران و سو استفاده کننان از جنگ باشند یا به جنگ روند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما در بررسی حادثه کربلا با دو موضوع روبه رو می شویم؛ در وهله نخست نحوه شهادت و شخصیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش است. در واقع آن چیزی که امام حسین(ع) از ما می خواهد در کنار فهم مظلومیتش و بالاتر از آن علت این مظلومیت است، چراکه ایشان در آن برهه امام زمان بود.

وی خاطر نشان کرد: در ایام دفاع مقدس باید مردم نسبت به هویت و شخصیت دشمنان، نظام سلطه، کشورهای مرتجع عربی آشنا شوند.

معاون رئیس جمهور هاشمی مطرح کرد: ایثارگری را نباید شخصی نمود و باید آرمان و مکتب ایثارگر معرفی شود. هر آرمان و مکتبی به تبع ریزش ها و رویش هایی دارد، همانگونه که افرادی در آن زمان پیرو صدیق انقلاب بودند و امروز به آرمان های گذشته خود پشت نموده اند.

حیات باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: حیات به عنوان موسسه وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکیلاتی که پایان ناپذیر است باید پاسدار فرهنگ و خون شهدا باشد. بنیاد شهید یک دستگاه خدمت رسان برای دوران محدود نیست. فرهنگ ایثار و شهادت هم تمامی ندارد. این فرهنگ دقیقا نقطه مقابل غرب گرایی است.

وی اشاره کرد: اصالت تمدن غرب بر لذت جویی و اومانیسم است درحالی که نقطه مقابل آن فداکاری است. انسانی که لذت جو است همه عالم را برای خود می خواهد. اما نقطه مقابلش ایثارگر است که همه چیز را برای دیگران و جامعه میخواهد.

معاون رئیس جمهور افزود: نمی گویم کسانی که در غرب زندگی می کنند اهل امر خیر نیستند چراکه خداوند خیرجویی را در فطرت انسان قرار داده اما مکتب فکری شان متضاد این است. تفکر برده داری هنوز در ذات فکری غربی ها وجود دارد. اما در مقابل مکتب توحید است که کمال و سعادت انسان را می خواهد.

قاضی زاده هاشمی مطرح کرد: مکتب توحید مکتبی انسان محور است که مسیر سعادت و کمال انسان را در عبودیت و بندگی می بیند. بنده نیز در این مکتب هیچ چیز را برای خود قائل نمی داند و همه چیز را برای خدا می داند. بنابراین خروجی رسانه متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران باید ایجاد روحیه فداکاری و تبیین مکتب ایثار باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: مفهوم امنیت به معنای این است که خطرات جانی و مالی برای مردم ایجاد نشود و دیگران به این امر تجاوز نکنند. از این رو عده ای جان خودشان را می دهند تا جان دیگران حفظ شود. ایثار به این معنا است که آنچه برای دیگران می خواهد برای خود نمی خواهد. اگر در جامعه ای همه مردمش به نقطه ایثار برسد آن جامعه مهدوی است.

وی ادامه داد: در جامعه حضرت مهدی(عج) فقیری در جامعه پیدا نمی شود چراکه مردم در چنین جامعه ای اندوخته ای را برای خود نمی خواهند. قله موضوع ایثار و جایزه اش شهادت است. ایثار یک سبک زندگی، یک مدل تفکر، لذت بردن از حیات و هستی شناسی است. عده ای فقیرانه زندگی می کنند که از دیگران دستگیری کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: ایثار یک سبک زندگی است که باعث می شود مردم به هم رحم کنند، عشق بورزند و مهربان باشند، امری که تبیین آن به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. همچنین در این مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عهده بنیاد شهید است. شهدا نیازی به سلبریتی سازی ندارند. ما افراد را به شخص دعوت نمی کنیم بلکه به تفکر دعوت می کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: ایثار یک سبک زندگی است که باعث می شود مردم به هم رحم کنند، عشق بورزند و مهربان باشند، امری که تبیین آن به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. همچنین در این مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عهده بنیاد شهید است. شهدا نیازی به سلبریتی سازی نداریم. ما افراد را به شخص دعوت نمی کنیم بلکه به تفکر دعوت می کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: باید در تمام حوزه های خبری به شخصیت مادران شهدا پرداخته شود. باید به افرادی که اکنون راه شهدا را می پیمایند شناسایی کنید و به زندگی شان بپردازید چراکه خط شهدا مربوط به گذشته نبوده و جاری است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما به عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران باید از سرمایه های آن مراقب کنیم تا در مسیر صحیح از آن استفاده شود. ما باید در بنیاد شهید پاسخگوی خداوند متعال، شهدا و مادرانشان باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha