کد خبر 211853
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

یادداشت/ معصومه غفاری

اقتصاد مردمی عامل رونق اقتصادی و کاهش تورم

اقتصاد مردمی عامل رونق اقتصادی و کاهش تورم

اگر مسئولین امر، این مهم را در نظر داشته باشند که حل مسائل اقتصادی کشور، بدون همکاری مردم محال است؛ قطعا زمینه مشارکت و فعالیت آنها در این عرصه را فراهم کرده و کارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند تا مردم از لحاظ ذهنی با موضوعات کلان اقتصادی کشور همراهی و مشارکت داشته باشند و به تبع آن شاهد پویایی اقتصاد و رفع موانع در اقتصاد کشور باشیم.

به گزارش حیات: با مروری در سخنان رهبری، به این نتیجه می‌رسیم که راهکار و چاره اساسی عبور از روزهای سخت و تورم‌زده اقتصاد کشور در این روزها، از منظر مقام معظم رهبری، مردمی‌سازی اقتصاد کشور و مشارکت حداکثری مردم در این عرصه است.

همانطور که در بیانات و سخنرانی‌های مختلف رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌شود، ایشان در یک فتوای روشن بیان می‌کنند که هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، حرام است که دستگاه‌های دولتی آن را انجام دهند.

تاکید و فرمایش حضرت آقا در خصوص این مهم، نشان‌دهنده آن است که مسئولان باید مشارکت حداکثری مردم را در امور اقتصادی در دستور کار خود قرار داده و توجه ویژه به حضور مردم و بخش خصوصی در تمامی عرصه‌های اقتصادی کشور داشته باشند.

بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که، قوای سه‌گانه، تدوین نقشه راه برای مردمی‌سازی اقتصاد را تمام توان و با جدیت، پی‌گیری کرده و در اولویت‌های خود قرار دهند، تا به این طریق بتوانند به خواسته رهبر معظم انقلاب در این حوزه ارج نهاده و جامه عمل بپوشانند.

چرا که ضرورت انجام این مهم را در تصویب قانون اصل 44 مجلس شورای اسلامی، که به دستور رهبر انقلاب، با هدف استفاده و مشارکت حداکثری بخش خصوصی در امورات اقتصادی کشور انجام شد، قابل مشاهده است. هرچند گام عملی چشم‌گیری از سوی مسئولین در خصوص این مهم برداشته نشده، اما نیاز است تا ضرورت اجرایی کردن آن کماکان مدنظر مسئولین قرار گرفته و اجرایی شود.

همانطور که می‌دانیم، مشارکت مردم در اقتصاد را نمی‌توان صرفا با جذب سرمایه مردمی در این عرصه تعریف کرد، بلکه مردمی‌سازی اقتصاد به معنای مدیریت سرمایه موجود و بلااستفاده مردم در سطح جامعه تعریف می شود، البته به گونه‌ای که زنجیره فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت آن مستقیما به مردم و بنگاه‌های خصوصی سپرده شده و بر اساس فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، به خود مردم سپرده شود و بخش‌های دولتی هیچ‌گونه دخل و تصرف و مشارکت یا اعمال نفوذی در آن نداشته باشند، تا رضایت حضرت آقا در این حوزه جلب شود.

اگر مسئولین امر این مهم را در نظر داشته باشند که حل مسائل اقتصادی کشور بدون همکاری مردم محال است، قطعا زمینه مشارکت و فعالیت آنها در این عرصه فراهم شده و کارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند تا مردم و بخش خصوصی، از لحاظ ذهنی با موضوعات کلان اقتصادی کشور همراهی و مشارکت داشته باشند و به تبع آن شاهد پویایی اقتصاد و رفع موانع در این حوزه و در سطح گسترده در اقتصاد کشور باشیم.

در پایان متاسفانه این روزها شاهد هستیم که در مسئله خصوصی‌سازی، سرمایه در اختیار تعداد محدودی از سرمایه‌داران قرار گرفته است، این در حالی است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد نشاط در جامعه، اگر زمینه حضور و مشارکت اکثریت مردم را فراهم کنیم، آحاد مردم از سود حاصله این مشارکت نفع برده و این امر زمینه‌ساز کاهش فاصله طبقاتی، توزیع عادلانه ثروت و ایجا رفاه، ثبات و آرامش اقتصادی و اجتماعی شده و نشاط عمومی در سطح جامعه ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha