کد خبر 211621
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

«حیات» به مناسبت سالگرد بمباران اتمی‌ هیروشیما و ناکازاکی‌ گزارش می دهد؛

زخم «پسر کوچولو» و «مرد چاق» آمریکایی بر دل ژاپن

زخم «پسر کوچولو» و «مرد چاق» آمریکایی بر دل ژاپن

۶ آکوست ۱۹۴۵ مصادف با ۱۵ مرداد ۱۳۲۴ شمسی یعنی  هفتاد و هشت سال پیش بود که آمریکا شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را بمباران اتمی کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ امروز هفتاد و هشتمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما است. روزی که هزارن نفر از مردم بی گناه شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کشته و مجروح شدند. پانزدهم مرداد ماه برابر با ششم ماه آگوست، یادآور یکی از تلخ‌ترین وقایع تاریخی است. امروز، ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۵، به بهانه‌ی عدم تسلیم شدن ارتش ژاپن، از «بمب اتمی» استفاده کرد و ده‌ها هزار تن از مردم بی‌گناه شهر هیروشیما را قتل‌ عام کرد و ضمن نابودی این شهر، ۱۴۰ هزار نفر کشته شدند.

در ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، آمریکا اولین آزمایش اتمی خود را بر روی شهر هیروشیما انجام داد. بمب اتمی آمریکا، تا شعاع ۲ کیلومتری همه چیز را در دمای چندهزار درجه سانتیگراد ذوب کرد و تا کیلومترها آنطرف ‌تر، تشعشعاتش زمین و ساکنانش را آلوده ساخت و ۲۰۰ هزار نفر قربانی اولین آزمایش عملیاتی سلاح هسته‌ای شدند. سه روز از بمباران هیروشیما نگذشته بود که آمریکا بمب دوم را بر روی شهر ناگازاکی پرتاب کرد که طی آن ۷۰ هزار نفر دیگر به خاک و خون کشیده شدند. طی ۵ ماه پس از این حادثه بسیاری از قربانیان بر اثر سرطان خون، سرطان پوست و بیماری‌های ناشناخته دیگری جان باختند.

«پسر کوچولو» و «مرد چاق» بر سر هیروشیما و ناکازاکی / دود استکبار بر چشم مردم بی گناه/ بمب اتم، زخم ژاپن

داستان از این قرار بود پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، متفقین از ژاپن خواستند تا خود را تسلیم نماید. اما این درخواست با مخالفت ژاپن مواجه شد. از این رو، در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، سران ایالات متحده امریکا تصمیم گرفتند برای نخستین بار در جهان از بمب هسته ‏ای استفاده کنند. این بمب به میزان ۲۰ هزار تن ماده منفجره تی. ان .تی قدرت تخریب داشت. در جریان این جنگ عظیم، ژاپنی‌ها مقاومت سرسختانه‌ای‌ از خود نشان می‌دادند و وقتی ‌ترومن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد اطلاعاتی در مورد بمب اتمی‌ کسب کرد به همین دلیل با پافشاری‌ و تأکید، تلاش کرد تا هرچه زودتر بمب را بدون اخطار قبلی‌ و بدون توجه به اصول نظامی و مطع از اینکه چنانچه این کار را انجام دهد فاجعه بزرگی رخ خواهد داد این کار راکرد و  بمب ها را بر سر ژاپنی‌ها پرتاب نمود ترومن پس از مشورت با چرچیل و کسب موافقت او دست به چنین جنایت بزرگی زد.

همه معتقد بودند حملات‌هوایی‌ شدید قبل از تسلیم شدن ژاپن، ضروری است و لازم است که صدها هزار نفر در این مسیر کشته شوند.

طرفداران استفاده از بمب اتمی، مانند جیمز برنز، وزیر خارجه دولت ترومن، معتقد بودند که قدرت ویرانگر بمب اتمی نه تنها به جنگ پایان می‌دهد، بلکه آمریکا را در موقعیت مسلط برای تعیین مسیر جهان پس از جنگ قرار می‌دهد البته آن چه مردم عادی آمریکا نمی‌دانستند این بود که بسیاری از سران ارتش آمریکا، موافق استفاده از چنین سلاح هایی نبودند و استفاده از بمب اتمی را از نظر نظامی غیر لازم و از نظر اخلاقی شرم‌آور و سزاوار سرزنش می‌دانستند. به طور مثال شش نفر از ۷ ژنرال ۵ ستاره آمریکا که آخرین ستاره خود را در جنگ جهانی دوم گرفته بودند یعنی مک آرتور، آیزنهاور، آرتولد، لی هی، کینگ و نیمیتز معتقد بودند که بمب اتمی برای پایان جنگ دوم جهانی لازم بود ولی استفاده از آن را مردود شناختند. اما تصمیم گیرنده نهایی رئیس جمهور آمریکا بود که با دستور او این دو پرتاب سهمناک با فاصله چند روز انجام و سبب کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی بی دفاع گردید و به همین دلیل هیروشیما، با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۵۰۰ مایلی توکیو، به عنوان اولین هدف انتخاب شد.

روز حادثه (هیروشیما)

پس از رسیدن به پایگاه آمریکا در جزیره تینیان اقیانوس آرام، بمب اورانیوم ۲۳۵ با وزن بیش از ۹ هزار پوند (کمی بیش از ۴ تن) در یک بمب افکن B-۲۹ اصلاح شده با نام Enola Gay (به نام مادر خلبان آن، سرهنگ پل تیبتز) بارگیری شد. هواپیمای مذکور، بمب اتمی موسوم به «پسر کوچولو» را با چتر در ساعت ۸:۱۵ صبح پرتاب کرد و در ارتفاع ۲ هزار فوتی (۶۰۹ متری) بالای شهر هیروشیما در انفجاری معادل ۱۲ تا ۱۵ هزار تن TNT منفجر شد و پنج مایل مربع از این شهر را ویران کرد. با این حال، ویرانی هیروشیما نتوانست باعث تسلیم فوری ژاپن شود و در ۹ آگوست، سرگرد چارلز سوینی، بمب افکن B-۲۹ دیگری به نام Bockscar را از تینیان به پرواز درآورد.

بمب دوم( ناکازاکی)

سه روز پس از فرود بمب اتمی آمریکا بر هیروشیما، هواپیمای دیگر آمریکایی بمب اتمی دوم را بر روی ناکازاکی رها کرد بمب دوم موسوم به «مرد چاق» در ساعت ۱۱:۰۲ بر روی شهر ناکازاکی پرتاب شد. این بمب قدرتمندتر از بمبی بود که در هیروشیما استفاده شد؛ این بمب تقریباً ۱۰ هزار پوند (۴.۵ تن) وزن داشت و برای ایجاد یک انفجار مانند یک انفجار ناشی از ۲۲ هزار تن TNT ساخته شده بود.

«پسر کوچولو» و «مرد چاق» بر سر هیروشیما و ناکازاکی / دود استکبار بر چشم مردم بی گناه/ بمب اتم، زخم ژاپن

شدت تخریب بمب دوم به قدری بود که ژاپن را وادار به تسلیم کرد. در ظهر ۱۵ آگوست ۱۹۴۵ (به وقت ژاپن)، امپراتور ژاپن در یک برنامه رادیویی تسلیم کشورش را اعلام کرد. این خبر به سرعت پخش شد و جشن‌های «پیروزی بر ژاپن» در سراسر آمریکا و سایر کشورهای متفقین آغاز شد و در این راستا، قرارداد رسمی تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر در کشتی جنگی آمریکا به نام «میسوری» که در خلیج توکیو لنگر انداخته بود، امضا شد.

خلبانی که بمب اتم بر سر مردم هیروشیما ریخت

سرهنگ پل تیبتز که بهترین خلبان نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود، به خاطر هدایت هواپیمای بوئینگ B-۲۹ با نام انولاگی در تاریخ ماندگار شد او بعدها در نیروی هوایی آمریکا به درجهٔ سرتیپی رسید و اول نوامبر ۲۰۰۷ در سن ۹۲ سالگی درگذشت. این خلبان در خاطرات خود می گوید که هیچ گاه از این اقدام پشیمان نشده و همیشه خود را یک قهرمان نی دانسته زیرا به گفته او اگر این بمب ها بر سر مردم ژاپن نمی ریخت شاید جنگ جهانی دوم تمام نمیشد و پیرو آن تعداد بسیاری از مردم سایر مناطق دنیا کشته می شد. پسر «پاول وارفیلد تیبتز» نیز همیشه این اقدام پدرش را تحسین و آن را مایه افتخار میدانست!

«پسر کوچولو» و «مرد چاق» بر سر هیروشیما و ناکازاکی / دود استکبار بر چشم مردم بی گناه/ بمب اتم، زخم ژاپن

در بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد حدود ۲۲۰ هزار نفر جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند و عملا این دو شهر با خاک یکسان شد.

گزارش: صفورا طالب زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha