کد خبر 211449
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

در تحلیل تکنیکال هفتگی بررسی شد؛

حجم معاملات، اصلی‌ترین شاخص مشخص‌کننده وضعیت بازار در هفته پیش‌رو

حجم معاملات، اصلی‌ترین شاخص مشخص‌کننده وضعیت بازار در هفته پیش‌رو

کارشناس بازارسرمایه گفت: در صورتی که بازار در هفته پیش‌رو با افزایش حجم و قدرت خریدار همراه باشد، می‌توان به شروع موج صعودی دوم امید داشت.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، هومن حسینی کارشناس بازار سرمایه گفت: پس از ریزش بزرگ بازار بورس در مرداد سیاه ۹۹، سرانجام بازار بورس در آبان ۱۴۰۱ حرکت صعودی خود را شروع نموده و پس از رشد تقریبا صددرصدی بازار، از نیمه اردیبهشت ماه بازار وارد فاز اصلاحی خود شده و کاهش ۲۲ درصدی را تجربه نموده است. 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با وجودی که بازار تنها یک موج صعودی را داشته است و هنوز دو موج صعودی دیگر بازار باقی مانده است، اما طولانی شدن اصلاح و عمیق شدن آن، به خصوص پس از شکست سطوح قوی چون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان بازار سرمایه فراهم نموده است.

حسینی می گوید: در حال حاضر شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون  و ۹۱۲ هزار واحدی الی ۲ میلیون واحدی قرار دارد و در دو روز کاری هفته گذشته نیز قدرت خریدار بالایی در بازار مشاهده شده، اما متاسفانه حجم بازار از میانگین حجم ۲۰ روز گذشته کمتر بوده است.

وی افزود: احتمال مثبت بودن بازار در روزهای ابتدایی هفته پیش‌رو بسیار بالاست؛ در صورتی که مثبت‌های پیش‌رو با افزایش حجم و قدرت خریدار همراه نباشند، این مثبت‌ها کاملا مقطعی بوده و با توجه به ریسک‌های سیستماتیک بازار (نامشخص بودن وضعیت ، تورم، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ...) و انتشار ۳۵ همت اوراق بدهی دولت با نرخ بازده ۲۳ تا۲۴ درصدی، احتمال کاهش شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و ۷۸۰ هزار واحد دور از چشم انتظار نیست. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در صورتی که بازار در هفته پیش‌رو با افزایش حجم و قدرت خریدار همراه باشد، می‌توان امید داشت که موج صعودی دوم بازار شروع شده و هدف کوتاه مدت آن ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد و هدف میان مدت آن ۲  میلیون ۹۰۰ هزار واحدی  است.

حسینی در خصوص شاخص کل هم وزن گفت: شاخص‌ کل هم وزن نیز در حال حاضر در محدوده ۷۰۵۹۱۷ واحدی قرار دارد که شرایط مشابهی با شاخص کل دارد.

او افزود: محدوده حمایتی ۶۳۰۰۰۰ تا ۶۷۰۰۰۰ واحد در زیر پای آن قرار دارد، که در صورتی که حجم بازار افزایش نیابد، احتمال رسیدن به محدوده ۶۳۰۰۰۰ وجود دارد. البته از دست دادن حمایت۶۳۰۰۰۰ واحدی  برای شاخص کل (هموزن) بسیار دور از ذهن است، اما در صورت رخداد ریسک سیستماتیک، احتمال برگشت شاخص به محدوده ۵۵۰۰۰۰ واحد، که قله سال ۱۳۹۹ است، با احتمال خیلی ضعیف وجود دارد.  

وی گفت: در صورت افزایش حجم و ایجاد شفافیت بازار، رسیدن شاخص کل (هم وزن) به محدوده ۸۷۵۰۰۰ در گام اول و سپس ۱۰۰۰۰۰۰ که مقاومت روانی بسیار قوی است وجود دارد. به بیان ساده اصلی‌ترین شاخص مشخص‌کننده وضعیت بازار در هفته پیشرو حجم معاملات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha