کد خبر 211110
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگوی کارشناس بورس با «حیات» مطرح شد؛

نقش «سفته‌بازی» بازارگردانها در بورس کشور/ فراز و فرودهای حاکم بر بورس طبیعی نیست

نقش «سفته‌بازی» بازارگردانها در بورس کشور/ فراز و فرودهای حاکم بر بورس طبیعی نیست

جعفری، گفت: در بازار بورس ایران، عملکرد فعالان حرفه‌ای در این حوزه بسیار بسیار قوی‌تر از عملکرد افراد مبتدی است. آنها نه تنها خود بازارسازی نمی‌کنند، بلکه اقدام به سفته‌بازی کرده و از نوسانات بورس به نفع خود استفاده و کسب درآمد می‌کنند.

جعفری، کارشناس بورس، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به تعطیلات چندروزه و تاثیر آن بر بازار بورس کشور، گفت: متاسفانه بورس کشور، تابع وضعیت هیجانی حاکم بر اقتصاد کشور است. بنابراین زمانی که رفتارهای هیجانی در کشور رخ می‌دهد؛ نه تنها کنترلی از سوی مقامات بورس در خصوص این رفتارها اعمال نمی‌شود، بلکه از سوی مسئولین بورس، به این رفتارها دامن‌زده می‌شود، بنابراین فراز و فرودهای حاکم بر بازار بورس کشور خیلی طبیعی به نظر نمی‌رسند.

فراز و فرودهای حاکم بر بورس طبیعی نیست

به گفته جعفری، در بازار بورس، ما عنوانی به نام «بازارساز» را داریم که در ایران این اصطلاح با نام «بازارگردان»، مصطلح است. این بازارگردانها به جای اینکه در راستای تثبیت بازار قدم بردارند، خودشان عامل سفته‌بازی در بازار بورس کشور هستند.

این کارشناس بازار بورس، بیان کرد: زمانی که قیمت در بازار بورس نوسان پیدا می‌کند ، همانطور که در بازارهای مالی دنیا نیز شاهد هستیم، متخصصین بازار در این حوزه ورود کرده و همیشه به عنوان آخرین خریدار یا آخرین فروشنده ظاهر می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که بازار هیجانی شود.

نقش «سفته‌بازی» بازارگردانها در بورس کشور

وی در ادامه گفت: در بازار بورس ایران، عملکرد فعالان حرفه‌ای در این حوزه بسیار بسیار قوی‌تر از عملکرد افراد مبتدی است. چرا؟؟؟ به خاطر اینکه آنها نه تنها خود بازارسازی نمی‌کنند، بلکه اقدام به سفته‌بازی کرده و از نوسانات بورس به نفع خود استفاده و کسب درآمد می‌کنند. اینجاست که مجددا تاکید می‌کنم که فراز و فرودهای موجود در بازار بورس طبیعی نیست و نیاز است تا از سوی مسئولین بورس کشور مورد بررسی قرار گرفته و کنترل شود.

افت بورس تا مدتی ادامه‌دار است

این کارشناس، تصریح کرد: درست است که بخشی از نوسانات بورس در ایران، به خاطر نوسانات حاکم برمسائل اقتصادی و تابع سیاست‌های حاکم بر اقتصادی کشور است، اما با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که افت بورس تا مدتی ادامه‌دار باشد.  

جعفری اظهار کرد: زمانی که ما می‌بینیم، شرکت‌ها به خوبی در حال فعالیت هستند و سودآوری خوبی را گزارش می‌کنند، اما به یک‌باره قیمت سهام آنها در بازار افت می‌کند؛ قطعا این اتفاق طبیعی نیست و علت این امر حضور و ایفای نقش بازارگردانها در بازار بورس کشور است که تعریف درستی از حضور آنها در این عرصه نشده است.

وی عنوان کرد: چرا که اگر این بازارگردانها فعالیت و نقش خود را به درستی در این عرصه انجام دهند، شاهد فراز و فرودهای کمتر و ذاتا طبیعی‌تر، در این حوزه خواهیم بود.

تعطیلات و روند نزولی پیش‌رو در بازار بورس

در پایان به گفته این فعال بورس، اگر بازار بورس کشور، بازار رو به رشدی بود، وضعیت نامطلوب موجود در آن حاکم نبود. قطعا با توجه به تعطیلی چند روز پیش آمده، ما شاهد افت شدید و تاثیر منفی این تعطیلات در بازار بورس کشورخواهیم بود. به نظر می‌رسد که این روند نزولی ادامه‌دار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha