کد خبر 211106
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

گوشت‌های برزیلی مانده در گمرک سالم است

گوشت‌های برزیلی مانده در گمرک سالم است

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت : عمر ماندگاری محموله وارداتی از برزیل ۱۸ ماه بود، که در چندین مرحله پایش به این نتیجه رسیدیم کالا شرایط خوبی از نظر ظاهری و بهداشتی دارد .

به گزارش گروه اقتصادی حیات، امین اسدی سخنگوی سازمان دامپزشکی به سرنوشت گوشت‌های برزیلی مانده در گمرک اشاره کرد و گفت: این محموله شامل چهار کانتینر گوشت منجمد گوساله از مبدا کشور برزیل بود.

با توجه به مشکلاتی که شرکت واردکننده به دلایل شرایط تحریم در تکمیل مدارک بازرگانی خود داشت، موفق نشده بود طی فرآیند قانونی و عرفی، داده‌های مورد نیاز کالا را به گمرک اظهار کند. فرآیند تکمیل این مدارک تا حدود سه ماه پیش طول کشید. این روند باعث شده بود که محموله گوشت شامل تاخیر یا دموراژ در گمرک شهید رجایی هرمزگان شود.

سوال: این ۱۲۱ تن گوشتی که در گمرک مانده بود و الان اجازه ترخیص گرفته است نظر سازمان دامپزشکی در مورد سلامت آن چیست و اصولاً این گوشت می‌تواند با بهترین شرایط نگهداری در حالت انجماد بماند؟

اسدی: محموله گوشت ۱۲۱ تن است و این گوشت سال گذشته وارد کشور می‌شود و سازمان دامپزشکی بر اساس وظیفه ذاتی که دارد نمونه برداری‌های آزمایشگاهی را انجام می‌دهد و بعد بررسی می‌شود و سلامتش تایید می‌شود و بعد مجدد به سردخانه برمی‌گردد تا آن شرکت کارهای تامین ارز را انجام بدهد که ترخیص کند

سوال: زمانی که همکاران شما تایید می‌کنند دقیقاً همان زمانی است که به گمرک می‌رسد؟

اسدی: وقتی گوشت وارد کشور می‌شود ما روی کشتی آزمایش‌هایمان را انجام می‌دهیم.

سوال: یعنی اولین کار را شما انجام می‌دهید؟

اسدی: بله تایید می‌شود و بعد وارد سردخانه می‌شود. قاعدتاً گوشت‌های منجمد ۱۸ الی ۲۴ ماه می‌توانند ماندگاری لازم را داشته باشند اگر شرایط ماندگاری کاملا استاندارد باشد و پروتکل‌ها رعایت شود سردخانه مورد تایید دامپزشکی و گمرک است که تایید شده ما هستند و گوشت‌ها آن جا انبار می‌شود.

سوال: الان این گوشت‌ها چقدر آن جا مانده است؟

اسدی: این گوشت‌ها ۱۸ ماه ماندگاری داشته، باز مجدداً ما آزمایش‌ها را انجام دادیم همان آزمایش‌هایی که در ابتدا آمده همکاران ما در استان هرمزگان انجام دادند و تایید سلامت گرفته و مجوز حمل گرفته است و به کارخانجات سوسیس و کالباس بر اساس سفارشات خودشان می‌رود و قابل استفاده است و سلامتش کاملاً تضمین می‌شود

سوال: من یادم است همیشه ناظر دامپزشک به مبدا می‌رفت، در چند سال اخیر گفتند دیگر ناظر دامپزشک احتیاج نیست برود الان چگونه است؟

اسدی: بله در دولت قبل این اتفاق افتاد و ناظرین بهداشتی را گفتند نیاز نیست برود، ولی الان وزیر محترم جهاد کشاورزی ۱۵ روز گذشته یعنی در بدو ورود فعالیتشان دستور اقدام ناظرین بهداشتی را دادند و از سرگیری مجدد ناظرین بهداشتی ما است، ناگفته نماند در این یک سال و خورده‌ای که ناظر بهداشتی نمی‌رفت مثل همیشه همچنان نظارت بهداشتی ما تیغش برنده بود.

سوال: یعنی قبول نمی‌کردید اگر نمونه‌ها مورد تایید نبود؟

اسدی: اگر نمونه برداری نشود، محموله را ضبط می‌کنیم و معدوم سازی را انجام می‌دهیم.

سوال: موردی داشتید در این مدت که معدوم سازی انجام بدهید؟

اسدی: بالاخره در این موضوع کاری بله هست، چه در داخل کشور تولید شود و چه وارداتی باشد در تمامی محصولات خام دامی و پروتئینی ما همه آزمایشات خودمان را داریم بر اساس آن سرتیفیکیت و گواهی که خود سازمان دامپزشکی تعیین کرده آزمایشات انجام می‌شود و اگر آن آزمایشات درست بود اجازه ترخیص و استفاده را می‌دهیم اگرنه که ضبط می‌شود و معدوم سازی انجام می‌شود.

سوال: سابقه واردات از آفریقا اصلا داشتیم؟

اسدی: بله در گذشته بوده، ولی مجدد منتظر شیوه نامه هستیم از طرف دفتر ریاست جمهوری که براساس آن ما پروتکل‌ها و نکات پیشنهادی خودمان را اعلام کنیم و هنوز قطعی نیست، کار انجام می‌شود، ولی منتظر نحوه اجرای آن هستیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha