کد خبر 210807
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

شهید غلام‌رضاکیانپور در 19دی ماه سال 1365 پس‌از عمری مجاهدت و جان‌فشانی در جبهه‌های نبرد در عملیات کربلای پنج در شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پرداختن به زندگی شهدا و اسطوره‌های سرزمینمان و حتی جهان یکی از مواردی است که توجه افراد زیادی را جلب می‌کند، شهدا در میان همگان جایگاه ویژه ای دارند و می‌شود از منش، رفتار و زندگی این بزرگواران درس‌ها آموخت و الگو ها گرفت، در قرآن نیز به جایگاه خاص و ویژه شهدا اشاره شده است و آیات زیادی وصف شهیدان نازل شده است. 

در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.»

وقتی در کتاب آسمانیمان جایگاه ویژه شهدا را می‌بینیم خوب است که به زندگی آن ها نیز توجه کنیم که شهدا چگونه بودند که به این مقام عالی رسیدند؟ یکی از شهیدانی که امروز به روایت تصویری و  زندگی‌اش پرداخته‌ایم «شهید غلامرضا کیانپور» است.

سردار شهید غلامرضا کیانپور در سال 1339 در خانواده‌ای محروم از نعمات مادی اما پارسا و دین‌دار در محله سرآسیاب از محلات کرج دیده به جهان گشود.

وی در خانواده‌ای که مهر و عطوفت در آن سرشار بود رشد کرد و تربیت یافت. دوره ابتدایی را در دبستان مرادیان به پایان رساند و پس‌از آن جهت ادامه تحصیلات وارد مدرسه آزادی تهران شد و این دوره را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.  سپس وارد یکی از دبیرستان‌های کرج شد و مقطع متوسطه را نیز با نمرات عالی گذراند. او از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود؛ به‌طوری‌که در تمام دوران تحصیل شاگردی موفق بود و به حسن اخلاق مشهور بود و در بیشتر مقاطع تحصیلی جزء شاگردان ممتاز محسوب می‌شد؛ در همین راستا توانست دیپلم ریاضی فیزیک و علوم تجربی را با هم کسب نماید.

شهید کیانپور در حین تحصیل هیچ‌گاه از شرکت در مراسم مذهبی غفلت نکرد و همواره در کسب معارف و تقویت بنیه  معنوی تلاش وافر داشت؛ شرکت در مراسم مذهبی و محافل دینی را بر خود فرض می‌دانست و بر آن پافشاری می‌کرد در دوران پرشور انقلاب که نوجوانی بیش نبود و سال‌های پایانی دوره متوسطه را می‌گذراند با شور و اشتیاق زایدالوصفی وارد صحنه‌های انقلاب شد و به‌طور جدی با درون‌مایه غنی اعتقادی در صفوف انقلابیون در عرصه‌های گوناگون تحولات حضور یافت.

وی به‌عنوان عنصری پرتلاش نوجوانان و جوانان محل را به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی تشویق و ترغیب می‌کرد؛ او در آن دوران فعالیت‌های زیادی از خود نشان می‌داد، شهید کیانپور در اردیبهشت‌ماه سال 1358 پس‌از پیروزی  شکوه‌مند انقلاب اسلامی جهت حراست از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی عازم خدمت مقدس سربازی شد.

این شهید بزرگوار  دوران سربازی را در پادگان(آبیک) گذراند. اواخر دوران سربازی‌اش مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بعثیان عراقی علیه خاک پاک میهن اسلامی بود؛ در آن زمان علی‌رغم مخالفت‌های مسئولان خود در پادگان «آبیک» تلاش نمود تا عازم جبهه‌های جنگ شود اما موفق نشد. پس‌از اتمام سربازی برای اولین‌بار از پادگان (جی) ورامین عازم مناطق جنگی شد.

شهید غلامرضا کیانپور در سال هزار و سیصد و شصت و یک ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند دختر بنام زینب و زهرا بودند، پس‌از مدتی از طرف لشکر 27 محمد رسول‌الله جهت انجام مأموریت عازم لبنان شد، این مأموریت چهارده ماه به طول انجامید.

وی در خردادماه  سال 1362 به‌طور رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در این زمان ابتدا به مدت سه ماه در پادگان امام حسین (ع) دوره آموزش نظامی گذراند. کمی بعد به نیروهای لشکر ده نیرو مخصوص سیدالشهدا پیوست  و در معاونت اطلاعات عملیات این لشکر انجام وظیفه نمود.

با کسب تجربه در این واحد و با توجه به هوش و ذکاوت و دقت در کار به‌عنوان جانشین معاونت اطلاعات عملیات منصوب شد و تا زمان شهادت در این سمت باقی ماند.

وی در طول مدت حضورش در این واحد مایه دلگرمی لشکریان بود و همه به انتخاب راهکارها و شناسایی‌های او ایمان داشتند و اتکاء به خدا آمیخته جانش بود و در سخت‌ترین شرایط جنگ نیز احساس ضعف نکرد.

شهید کیانپور در عملیات مهران که فقط یک شب برای شناسایی فرصت داشت با توسل به حضرت فاطمه به قلب دشمن زد و با شناسایی دقیق خود ضامن پیروزی عملیات گشت و نام راهکار عملیاتی را راهکار «فاطمه‌ زهرا(س)» گذاشت.

این شهید گران‌قدر در طول دوران حضور در جبهه در عملیات‌های متعددی حضور داشت و عملیات‌های شناسایی را به‌همراه گروهش انجام داد. عملیات‌های «بیت‌المقدس» ، «والفجر مقدماتی»، «والفجر1»، «لبنان»، «بیت‌المقدس سوریه»،«محرم»، «خیبر»، «بدر»، «عاشورای3»، «ایذائی ام الرصاص»، «والفجر8»، «سیدالشهدا(ع)»،«کربلای 1»، «کربلای 4» و  «کربلای 5» از جمله عملیات‌هایی بود که غلام در آن‌ها حضور داشت.

به گفته همرزم شهید کیانپور؛شهید غلامرضا کیانپور به خانواده اش گفته بود که در منطقه راننده آمبولانس است ولی زمان شهادتش مادر شهید کیانپور گریه می‌کرد و می‌گفت: 'تا امروز نمی‌دانستم او فرمانده عملیات بوده' و این چنین تواضع و فروتنی باعث شد تا فرمانده اطلاعات عملیات کربلای پنج در آغازین روز عملیات کربلای 5 به مقام شهادت نایل شود.

شهید کیانپور پس‌از عمری مجاهدت و جان‌فشانی در جبهه‌های نبرد در عملیات کربلای پنج در شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

گفتنی است آرامگاه این شهید گرانقدر در امامزاده محمد واقع در حصارک کرج می‌باشد.

سلامی بدهیم به روح پرفتوح شهدا با قرائت زیارت نامه شهدا:

اَلسَّلامُ عَلی رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَ التَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَ اصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِیِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلی مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فی مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَ اَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِکَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعینَ اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وَ بِزِیارَتِکُمْ اِلَی اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِی الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَکاتُهُ وَ عَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنی بِزِیارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْنی عَلی قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّنی عَلی ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَ اجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَهُم فی مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛

سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما ای شهیدان با ایمان سلام بر شما ای خاندان ایمان و توحید سلام بر شما ای یاران دین

خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائی که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهی دهم که براستی خداوند شما را برای دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان برای رسول خود و گواهی دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آن طور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازی کردید در رکاب رسول خدا و گواهی دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدای تان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورت های شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانی هستند آن ها گواهی دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستی شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزی می خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن که شما را کُشت آمده ام به نزد شما برای زیارت ای اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوی خدا تقرب جویم و بدان چه گذشته از اعمال شریف و کارهای پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آن کس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارت شان و بر آن نیتی که آن ها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آن چه ایشان را بر آن میراندی و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهی دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

روایت تصویری زندگی «شهیدغلام رضا کیانپور»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha