کد خبر 210749
۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

بررسی آئین نخل‌گردانی در مستند «نخل عاشورا»

بررسی آئین نخل‌گردانی در مستند «نخل عاشورا»

مستند «نخل عاشورا» با هدف معرفی آئین نخل‌گردانی، شنبه 7 مرداد روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ این مستند با هدف معرفی آئین‌ سنتی نخل‌گردانی که جزو میراث معنوی منتقل شده از نسل‌های گذشته به جدید است، به تأثیر اقلیمی این آئین می‌پردازد.

نخل‌گردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین(ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می‌کنند. در این مراسم اتاقکی شبیه تابوت با پوشش سیاه و آراسته با انواع شال‌های رنگارنگ و آیینه در حسینیه‌ها، تکایا و محل‌هایی که در آن عزاداری محرم برگزار می‌شود توسط مردم حمل می‌گردد. این آئین، در میبد، یزد، تفت، زارچ، مهریز و اشکذر استان یزد، کاشان، نطنز، زواره و طرق‌رود اصفهان، طبس، گناباد، فردوس و سرایان خراسان، شاهرود سمنان، استهبان فارس، زیارت کیلان تهران، اورطه‌دشت و آمل مازندران، تفرش مرکزی و بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان برگزار می‌شود.

در این مستند ضمن پرداختن و نمایش این آئین سنتی در روستای عشرت آباد شهرستان نائین از توابع استان اصفهان، با افرادی همچون استاد عباسعلی امامی آرندی، علی نوروزی، زهرا حیدری نصرآبادی، خاتون دهقانی عشرت آباد و... پیرامون آئین‌های نمادین نخل‌گردانی، نخل‌آرایی و... گفت‌وگو می‌شود.

گفتنی است مستند «نخل عاشورا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حافظ یاوری، روایت‌گری حجت‌اله نجف‌پور و تحقیق و پژوهش حافظ یاوری، فاطمه سلمانی و معصومه رستگار مقدم نائینی، شنبه هفتم مرداد حوالی ساعت 14 روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha