کد خبر 210602
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲

نمونه اولیه جنگنده «سوخو-75»، رقیب اف-۳۵ تولید شد

نمونه اولیه جنگنده «سوخو-75»، رقیب اف-۳۵ تولید شد

روسیه در حال توسعه سه نمونه جدید از جنگنده‌های تاکتیکی «سوخو-75» مجهز به هوش مصنوعی با سطح مقطع راداری بسیار پایین است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ روسیه در حال توسعه سه نمونه جدید از جنگنده‌های تاکتیکی «سوخو-75» مجهز به هوش مصنوعی با سطح مقطع راداری بسیار پایین است.

 رسانه‌های حوزه نظامی و هوایی روز چهارشنبه از ساخت چند نمونه از جنگنده نسل پنجم روسیه که با «اف-۳۵» ساخت آمریکا برابری می‌کند و مقرون به صرف نیز هست، خبر دادند.

 به گزارش خبرگزاری «تاس» اخیرا نوشت که شرکت روسی سوخوی به طور مداوم بر روی نسل بعدی جنگنده تک موتوره چند منظوره «سوخو-۷۵» (چک میت) کار می‌کند.

بر اساس این گزارش، شرکت سازنده سوخو-۷۵ در حال توسعه سه نمونه جدید از این هواپیمای تاکتیکی تک، دو نفره و بدون سرنشین است و بر اساس برخی گزارش‌ها نسخه اولیه آن پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. بدنه بازطراحی شده برای سوخو-۷۵ شباهت زیادی به گزینه طراحی شده جنگنده نسل ششم شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» دارد .سطح مقطع راداری این جنگنده به شدت کاسته شده است و در نتیجه دید رادار را کاهش می‌دهد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که اولین نمونه اولیه این جنگنده ساخته شده و اولین پرواز آن برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است. تولید انبوه این جنگنده سال ۲۰۲۷ شروع می‌شود.

«سرگئی چمزوف» مدیرعامل شرکت «روستک» از تقویت محفظه‌های داخلی سوخو-۷۵ برای تطبیق تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح پیشرفته خبر داده است. گفته می‌شود سوخو-۷۵ از تجهیزات سوخو-۵۷ استفاده می‌کند.  

اگر این جنگنده به تولید انبوه برسد، به طور بالقوه می‌تواند برخی از کشورها را به یک جنگنده رادارگریز نسل پنجم مجهز کند. جنگنده سوخو-۷۵ قادر به پرواز با سرعت ۱.۸ ماخ (۱.۸ برابر سرعت صوت) و برد عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. جدیدترین و پیشرفته ترین جنگنده روسیه قرار است با جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا و «گریپن-۳۹» ساخت سوئد رقابت کند.

برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند در حالی که سوخو-۷۵ ممکن است یک هواپیمای شایستهو جایگزین مقرون به صرفه برای جنگنده «اف-۳۵» ساخت ایالات متحده باشد ، اما مشابه آن نیست.

چندی قبل نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در توصیف این جنگنده نوشت، سوخو-۷۵ جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک صندلی نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک توسعه یافته سوخو است. به نظر می‌رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می‌کند و دارای یک کابین خلبان شیشه‌ای مدرن با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» روسیه است.

نشنال اینترست نوشت، ظاهراً این هواپیما دارای قابلیت برخاست و فرود کوتاه و مجهز به هوش مصنوعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha