کد خبر 210526
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

تصویب پرداخت بدهی عراق به ایران از سوی هیات دولت این کشور/ این قانون از دهم مردادماه قابل اجرا است

تصویب پرداخت بدهی عراق به ایران از سوی هیات دولت این کشور/ این قانون از دهم مردادماه قابل اجرا است

حسینی، گفت: عراق عملا این معافیت را دارد و می‌تواند حدود 2 میلیارد دلار بدهی ایران در حوزه انرژی را به کشورهای ثالث، مانند عمان یا قطر منتقل کند. این در حالی است که مصوبه این امر نیز به واسطه توافق انجام شده میان سفیر کشورمان و رئیس دفتر سودانی، نخست وزیر عراق، از سوی هیات دولت عراق قانونی شده و از ابتدای آگوست قابل اجرا است.

حمید حسینی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به معافیت 120 روزه آمریکا به عراق، با هدف پرداخت بدهی این کشور، در حوزه انرژی به ایران، گفت: آمریکا مرتب به عراق بابت خرید برق و انرژی از ایران معافیت می‌دهد، اما عملا شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که با وجود معافیت عراق و برداشته‌شدن تحریم‌های این کشور، عراق بدهی خود را به ایران پرداخت نکند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: از آنجایی که بانک «تی بی آی» در تسلط مورگان و آمریکا است، در بیشتر مواقع عملا حاضر به انتقال منابع ایران از کانال خود نمی‌شود.

به گفته وی، اخیرا که اختلالاتی در صادرات نفت و گاز و برق از ایران به عراق رخ داد و با توجه به گرمای شدید در عراق، به خاطر وجود این اختلال و عدم دریافت گاز از سوی ایران،  حدود 5 هزار مگابایت برق عراق از مدار خارج شد و به تبع ان مردم این کشور شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتند.

حسینی در ادامه افزود: همانطور که رسانه‌های عراق نیز اعلام کردند، انگشت اتهام در این خصوص مستقیما متوجه سیاست اعمال شده آمریکا در عراق و سنگ‌اندازی‌های این کشور در خصوص پرداخت بدهی عراق به ایران بابت خرید انرژی است. در حالی که گفته می‌شود، بدهی این کشور به ایران به حساب بانکی «تی بی آی» منتقل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، بیان کرد: در این راستا یک توافق مقدماتی میان سفیر ایران و رئیس دفتر آقای سودانی امضا شد، تا ایران در قبال بدهی خود از عراق نفت دریافت کند و دریافت بدهی کشورمان از عراق به گونه‌ای تهاتر شود. از آنجایی که آمریکا موافق این جریان نبود و نگران از دست رفتن تسلط خود میان روابط دو کشور بود ، با ارائه پیشنهادی، تحریم‌ها را به مدت 120 روز از کشور عراق برداشت تا این کشور بتواند منابع مالی ایران را که چیزی حدود 2 میلیارد دلار بابت خرید انرژی و برق از سوی عراق را به بانک‌های غیرعراقی منتقل کند.

حسینی بیان کرد: عراق عملا این معافیت را دارد و می‌تواند حدود 2 میلیارد دلار بدهی ایران در حوزه انرژی را به کشورهای ثالث، مانند عمان یا قطر منتقل کند. این در حالی است که مصوبه این امر نیز به واسطه توافق انجام شده میان سفیر کشورمان و رئیس دفتر سودانی، نخست وزیر عراق، از سوی هیات دولت عراق قانونی شده و از ابتدای آگوست قابل اجرا است.

به گفته وی در ادامه این مهم، دیروز منابع آمریکایی نیز اعلام کردند که منابع مالی ایران از عراق به عمان منتقل شده است و از انجایی که در خبری رسمی زمانی 120 روزه برای دولت عراق با هدف پرداخت بدهی ایران، از سوی آمریکا در نظر گرفته و اعلام شده است، براین اساس قاعدتا بانک «تی بی آی»، دیگر نمی‌تواند خبر رسمی را که از سوی وزیر امور خارجه آن کشور اعلام شده را عملیاتی نکند و حتی گفته می شود که بخشی از این بدهی ارسال شده است.

در پایان به نظر رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، از آنجایی که مبلغ 2 میلیارد دلار برای بازار ارز ایران، مبلغ چشم‌گیری است قطعا تاثیر مثبتی بر روند این بازار گذاشته و می‌تواند کاهش قیمت ارز را نیز در پی داشته باشد و مشکلات شرکت‌های تجاری را که ثبت سفارش کرده و منتظر دریافت ارز هستند را مرتفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha