کد خبر 210321
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

نویسنده کتاب «کاک خاک» در گفتگو با «حیات»:

مازندران 1230 شهید را در کردستان تقدیم انقلاب کرد

مازندران 1230 شهید را در کردستان تقدیم انقلاب کرد

فاطمه قنبری با اشاره به روایت کتاب «کاک خاک» گفت: 1230 مازندرانی در کردستان شهید شدند که به عنوان یک مازندرانی بسیار ناراحت بودم که با توجه به این تعداد شهید و مظلومیت مردم کردستان کتاب و مستندی از این موضوع ساخته نشده است.

فاطمه قنبری نویسنده و پژوهشگرحوزه دفاع مقدس و ادبیات حماسی و نویسنده کتاب «کاک خاک» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: تا کنون 9 اثر چاپ شده با موضوع دفاع مقدس دارم و افتخار داشتم که با کتاب «کاک خاک» در خدمت سردار حبیب زاده احمدی باشم تا روایت مستندی از وقایع کردستان و به خصوص مردم مریوان را در این کتاب داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخاب سردار حبیب زاده احمدی برای روایت کردستان افزود: در مورد موضوع جنوب و وقایع و عملیاتی که آنجا اتفاق افتاد به اندازه کافی در قالب فیلم، مستند و کتاب به آن پرداخته شده است ولی مظلومیت کردستان از همینجا روشن می شد زیرا مستندات در این خصوص کم بودند، به خصوص برای ما اهالی مازندران  که 1230مازندرانی در آن خطه به شهادت رسیدند.

قنبری گفت: این موضوع برای من خیلی سنگین تمام می‌شد که به عنوان یک مازندرانی این تعداد شهید را در کردستان داده‌ایم اما هیچ کتاب و مستندی از آن نیست، به همین خاطر برای پرداختن به این موضوع شروع به تحقیق و پایش کردیم که افرادی را پیدا کنیم که بیشترین تعداد سال‌های حضور را در کردستان داشتند و رسیدیم به جناب آقای حبیب زاده که 14 سال در کردستان حضور داشتند.

نویسنده کتاب «کاک خاک» بیان داشت: در سال 1398 پروژه را به صورت مصاحبه شروع کردیم و در مرحله اول باید تصمیم می گرفتیم که با چه موضوع و قالبی موضوع کردستان را کار کنیم، من اصرار داشتم نحوه پرداختن به روایت کردستان به شیوه تاریخ شفاهی باشد. زیرا توجه به آن موضوع نگاه تاریخ و مورخ نگاری و اسناد محور بود، می‌خواستیم سندی را برای نسل آینده به جا بگذاریم که آن ها ما را قضاوت کنند که چه در قالب داستان، خاطرات و رمان باشد. قلم فرسایی نویسنده و ذهن نویسنده اثرگذار بود و من نمی‌خواستم مخاطب من از دنیای واقعی دور باشد برای همین روایت را مستندنگاری کردیم و تاریخ شفاهی را انتخاب کردیم و کتاب تدوین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha