کد خبر 210285
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گزارش «حیات» بررسی شد؛

چرا تخم مرغ یکباره گران شد؟ /رئیس اتحادیه مرغداران: عرضه تخم‌مرغ در بازار زیر قیمت مصوب است

چرا تخم مرغ یکباره گران شد؟ /رئیس اتحادیه مرغداران: عرضه تخم‌مرغ در بازار زیر قیمت مصوب است

کاشانی، در خصوص دلایل گرانی و بعضا متغیر بودن نرخ تخم مرغ در بازار مصرف و فروشگاه‌ها، گفت: نرخ این محصول در بازارها و فروشگاههای زنجیره‌ای افزایشی نبوده و در ۱۴ ماه گذشته حتی نزدیک به قیمت مصوب، که شانه‌ای حدود ۱۲۰ هزار تومان است نیز، به فروش نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طبق بررسی‌های میدانی انجام شده در خصوص قیمت تخم‌مرغ، امروز ۲ مرداد ۱۴۰۲ در بازار تهران، در سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشی‌ها، شانه‌ای ۱۰۰  تا ۱۲۰ هزار تومان است.

همچنین در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری، در میادین میوه و تره‌بار، با قیمت شانه‌ای ۸۷۰۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

براین اساس، ستاد تنظیم بازار قیمت، هر شانه تخم‌مرغ را، در شانه مقوایی ۹۴,۰۰۰ تومان اعلام کرده است که با تقسیم هر شانه بر ۳۰ عدد، قیمت هر دانه تخم مرغ امروز تقریبا ۳۱۰۰ تومان بدست مصرف‌کننده خواهد رسید.

گفتنی است که در بازار آزاد و سوپرمارکت‌ها نیز قیمت هر دانه تخم مرغ تقریبا ۵۰۰۰ تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با اعلام قیمت این محصول، قیمت ۳۰۰۰ تومان را برای هر عدد تخم مرغ در نظر گرفته است. این در حالی است که مرغداران نسبت به این قیمت معترض هستند و حداقل قیمت هر دانه تخم‌مرغ را بالاتر از این مبلغ می‌دانند.

به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران؛ اگر تخم‌مرغ به صورت فله فروخته شود، باید قیمت بر روی هر دانه آن درج شده و سپس در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

وزارت جهاد کشاورزی با اعلام خبری در این خصوص گفته است که قیمت تخم‌مرغ باید در ستاد تنظیم بازار مصوب شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزرات جهاد کشاورزی با تکذیب اصلاح قیمت تخم‌مرغ اعلام کرده است که قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری همچنان همان ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده نیز ۴۷ هزار و ۲۰۰تومان است.

پس از اینکه دیروز، رئیس اتحادیه مرغداران از اصلاح قیمت‌ تخم‌مرغ خبر داده و قیمت جدید آن را ۶۵ هزار تومان اعلام کرده بود، امراللهی، مدیرکل دفتربازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح قیمت‌ تخم‌مرغ را تکذیب کرده و عنوان کرده بود که که قیمت تخم‌مرغ باید در ستاد تنظیم بازار مصوب شود.

براساس آخرین اخبار، کاشانی از توافق اتحادیه مرغداران با وزرات جهاد کشاورزی بر سر قیمت جدید تخم مرغ خبر داده و اعلام کرده بود که قیمت  هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۷هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده نیز ۵۶ هزار تومان تعیین شده است.

این اتحادیه همچنین در نامه‌ای به تشکل‌های استانی خود اعلام کرده است که با در نظر گرفتن سود منطقی برای تولیدکنندگان و نظر به اجماع در قیمت تمام شده در جلسه مشترک دفتر بازرگانی داخلی معاونت توسعه بازرگانی، دفتر امور طیور تولیدات دامی و اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار، قیمت تخم مرغ خوراکی درب مرغداری ۴۷هزار و۳۰۰تومان و برای مصرف کننده ۵۶ هزار تومان اعلام می شود.

این اظهارات در حالی است که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزرات جهاد کشاورزی، اصلاح قیمت تخم مرغ را تکذیب کرد.

مسعود امراللهی اعلام کرد: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری همچنان همان ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده نیز ۴۷ هزار و ۲۰۰تومان است و با فروش تخم مرغ بالاتر از قیمت‌های مذکور برخورد خواهد شد. قیمت تخم مرغ باید در ستاد تنظیم بازار مصوب شود و این اصلاح قیمت هیچ مصوبه ای از ستاد ندارد.

دلیل گرانی تخم‌مرغ چیست؟ /رئیس اتحادیه مرغداران: عرضه تخم‌مرغ در بازار زیر قیمت مصوب است

کاشانی، رئیس اتحادیه مرغداران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، در خصوص دلایل گرانی و بعضا متغییر بودن نرخ تخم مرغ در بازار مصرف و فروشگاه‌ها، گفت که، نرخ این محصول در بازارها و فروشگاههای زنجیره‌ای افزایشی نبوده و در ۱۴ ماه گذشته حتی نزدیک به قیمت مصوب، که شانه‌ای حدود ۱۲۰ هزار تومان است نیز، به فروش نرسیده است.

به گفته وی در این میان، بیشترین ضرر و زیان متوجه تولیدکننده گان تخم مرغ بوده و مردم متوجه این ضرر نیستند.  

رئیس هیات مدیره اتحادیه تخم‌مرغ، در ادامه عنوان کرده است که، قیمت تخم‌مرغ ارائه شده به بازار مصرف، تا ۸۰ هزار تومان از سوی واحدهای تولیدی و مرغ‌داران عرضه شده است که یقینا این نرخ پایین‌تر از قیمت مصوب اتحادیه بوده است.

کاشانی در ادامه اظهار کرده است که قیمت مصوب تخم‌مرغ کیلویی ۵۶ هزار تومان است، یعنی یک شانه تخم مرغ دو کیلویی تقریبا ۱۱۲ هزار تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه تخم‌مرغ ، این محصول در میادین و فروشگاههای زنجیره‌ای، همچنان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت عرضه می شود.  از آنجایی که در سطح در سطح شهر و مغازه‌ها نظارت بر فروش و قیمت این کالا سخت است، باعث شده است تا شاهد متغییر بودن قیمت‌ها در بازار مصرف باشیم باشیم.

در ادامه این گزارش و در جدول زیر قیمت تخم مرغ دولتی تنظیم بازار امروز ۲ مرداد ۱۴۰۲ به صورت کیلویی و بسته بندی ارائه شده است. توجه داشته باشید قیمت ارائه شده در این جدول مربوط به نرخ مصوب تخم مرغ در میادین میوه و تره بار تهران بوده و در سطح بازار و سوپرمارکتها به مراتب بیشتر است.

دلیل گرانی تخم‌مرغ چیست؟ /رئیس اتحادیه مرغداران: عرضه تخم‌مرغ در بازار زیر قیمت مصوب است

گزارش: معصومه غفاری

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha