کد خبر 210060
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

یادداشت/ سعید رضی‌پور

رانت معافیت پیراهن تیم ملی و فشارهای رنگی به قلعه‌نویی

رانت معافیت پیراهن تیم ملی و فشارهای رنگی به قلعه‌نویی

قانون معافیت برای فوتبالیست‌های ملی‌پوش ظاهراً اشکالاتی دارد که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای خدمت سربازی قهرمانان ورزشی خصوصاً در رشته مطرح و پرطرفداری مثل فوتبال در سال‌ها و دهه‌های اخیر محل بحث و اختلاف نظر میان جامعه این رشته ورزشی و سازمان نظام وظیفه بوده و در مقاطع مختلف قوانینی در این خصوص به تصویب رسیده است که بعد از چندی دستخوش تغییراتی شده است. حالاً هم اینطور قوانینی که اجرا می‌شود به نظر می‌رسد مشکلاتی دارد , باید در خصوص آن بازنگری صورت گیرد.

طبق آخرین قانونی که سازمان نظام وظیفه در خصوص مشمولان خدمت سربازی چند سال قبل ابلاغ کرده است، فوتبالیست‌های شاغل در لیگ برتر تا سن 28 سالگی می‌توانند از معافیت موقت استفاده کرده و اگر این نفرات ملی‌پوش باشند این معافیت تا 30 سالگی تمدید خواهد شد و این بدان معنی است که سرنوشت خدمت سربازی یک فوتبالیست و حضور یا عدم حضورش در تیم تحت قراردادش وابسته به تصمیم سرمربی تیم ملی خواهد بود. اگر سرمربی تیم ملی صلاح بداند یک بازیکن شامل معافیت تا 30 سالگی خواهد شد و اگر صلاح نداند این اتفاق رخ نمی‌دهد. قانونی که به نظر می‌رسد پیراهن تیم ملی را تبدیل به رانتی برای به تعویق انداختن خدمت سربازی کرده است.

این ماجرا در خصوص میلاد سرلک در روزهای اخیر سروصدای زیادی بپا کرده است. هافبک تیم فوتبال پرسپولیس که به تازگی قراردادش را با این باشگاه تمدید کرده است از مرز 28 سالگی عبور کرده و مشمول خدمت سربازی محسوب می‌شود و سازمان نظام وظیفه اعلام کرده این بازیکن باید خودش را برای سپری کردن خدمت سربازی معرفی کند ولی او تا شهریورماه فرصت دارد که ملی پوش شده و خدمتش را تا 2 سال دیگر به تعویق بیاندازد.

در شرایطی که مسابقات فوتبال ایران تعطیل است مشخص نیست سرمربی تیم ملی چطور باید در خصوص حضور یا عدم حضور سرلک در تیم ملی تصمیم بگیرد. خصوصاً که وضعیت این بازیکن در  فضای مجازی و رسانه‌های رنگی هم بازتاب داشته و آنها که به پرسپولیس تمایل رنگی دارند از سرمربی تیم ملی خواسته‌اند تا با دعوت از سرلک در اردوی پیش او اجازه ادامه حضورش در پرسپولیس را بدهد و از سوی دیگر رسانه‌های متمال به استقلال هم قلعه‌نویی را از این کار منع کرده و آن را جانب‌داری از باشگاه رقیب در نظر گرفته‌اند و ابراز امیدواری کردند چنین اتفاقی رخ ندهد.

این ماجرا با توجه به درگیر شدن دو باشگاه مطرح و پرطرفدار پایتخت و رقابتی که در این زمینه دارند در نوع خودش جالب توجه است. در این شرایط افکار عمومی سرمربی تیم ملی را بابت دعوت یا عدم دعوت از یک بازیکن تحت فشار قرار داده و می‌توان از الان پیش بینی کرد هر تصمیمی که از سوی امیر قلعه‌نویی گرفته شود با واکنش طرف مقابل و غیر فنی دانستن این تصمیم روبرو خواهد شد. اگر سرلک به تیم ملی دعوت شود، هواداران استقلال آن را به جانبداری از پرسپولیس و فراهم کردن منافع این باشگاه در فهرست تیم ملی تهم می‌کنند و اگر سرلک دعوت نشود، سرمربی تیم ملی به ضربه زدن تعمدی به این تیم متهم خواهد شد.

این ماجرا باعث تحت فشار قرار گرفتن قلعه‌نویی در فهرست جدید تیم ملی خواهد شد و بیش از همیشه او را از نگاه فنی به شایستگی‌های میلاد سرلک دور می‌کند و از طرفی خود بازیکن هم تحت فشار و حاشیه قرار می‌گیرد و حتی اگر با شایستگی به تیم ملی دعوت شود به رانتی دعوت شدن متهم شده و تحت فشار منفی قرار خواهد گرفت.

این موضوع نشان می‌دهد قوانین مشمولیت فوتبالیست‌ها دارای نواقصی است که بهتر است مورد بازبینی قرار بگیرد و مسئولیت تصمیمی که سازمان نظام وظیفه گرفته است بر عهده سرمربی تیم ملی نباشد و امیر قلعه‌نویی در این میان تبدیل به سیبلی نشود که بابت خدمت سربازی یک فوتبالیست باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha