کد خبر 209864
۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

کارشناس ارز و دلار در گفتگو با «حیات» عنوان کرد؛

واقعی شدن قیمت‌ ارز راه نجات اقتصاد کشور

واقعی شدن قیمت‌ ارز راه نجات اقتصاد کشور

سمیعی گفت: واقعی شدن قیمت‌ها، بخصوص برای ارز و حامل‌های انرژی از یک طرف، و برداشته شدن هر نوع سوبسید و یارانه برای هر موردی، به جز سه مورد، (بهداشت درمان، آموزش و پرورش، و امنیت و قضاوت) بهترین راه نجات اقتصاد کشور خواهد بود.

«سمیعی»، کارشناس ارز و دلار، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: با اینکه از سر‍گیری مذاکرات برجام و توافقات احتمالی، به ذاته امری مبارک خواهد بود و می‌تواند توانایی‌های مالی بانک مرکزی را هم به طور چشمگیری افزایش دهد، ولی آمدن مقداری پول به خزانه کشور نمی‌تواند بر واقعیت‌های اقتصادی اثر جدی بگذارد، یعنی مشکل اصلی اقتصاد کشور با مذاکرات و توافقات احتمالی رفع نمی شود. ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و آزادی فروش نفت، بتواند به طور موقت و  مانند یک مسکن بر روی  اقتصاد کشور اثر بگذارد، ولی اگر قرار باشد در بر همان پاشنه بچرخد، در واقع فایده چندانی نداشته و درمان اصلی مشکلات اقتصادی نخواهد بود. یعنی قدم اول کنترل جدی نرخ تورم و نرخ بهره و به نزدیک صفر رساندن آنها، و در قدم بعد دادن اجازه دادن به قیمت‌ها برای واقعی شدن است.

کنترل نرخ تورم و نرخ بهره منجی اقتصاد کشور/  ضروروت رقابتی‌شدن فعالیتهای اقتصادی در کشور

وی تصریح کرد: در اقتصاد نوین قیمت به عنوان مهمترین علامت در نظر گرفته شده است. قیمت‌های صحیح که توسط سیستم عرضه و تقاضا در فضای آزاد به دست می‌آید باعث می‌شود که علامت صحیح به مردم داده شود و هم الگوی مصرف جامعه اصلاح، شود و هم باعث رشد و پویایی اقتصاد و کم شدن نرخ  بیکاری و در نهایت تولید ثروت و رفاه در جامعه شود و برعکس، اگر قیمت‌ها به صورت دستوری و غیر واقعی باشند، این به معنی علامت غلط به مردم و فعالان اقتصادی تلقی می‌شود و در نتیجه باعث تولید رانت، فساد، افزایش نرخ تورم ،بیکاری و بالا رفتن شاخص فلاکت و در نهایت گسترش فقر در جامعه خواهد بود.

به گفته این کارشناس، اگر بخواهیم راه حلی واقعی برای اقتصاد کشور پیشنهاد کنیم، این همانا واقعی و واحد شدن قیمت‌ها، بخصوص برای ارز و حامل‌های انرژی از یک طرف، و برداشته شدن هر نوع سوبسید و یارانه برای هر موردی، به جز سه موردی که همیشه گفته‌ایم ،(بهداشت درمان، آموزش و پرورش، و امنیت و قضاوت ) خواهد بود. که با انجام این سیاست، و آزاد بودن فعالیت‌های اقتصادی و رقابتی شدن فعالیتهای اقتصادی در کشور، امید می‌رود که آینده‌ای بهتر در انتظارمان باشد.

به بیان سمیعی، ممکن است و این احتمال وجود دارد که، بعد از امضای توافق با تصمیم‌های نابخردانه در داخل و توطئه‌گرانه در خارج و به ضرب تبلیغ و تزریق بیش از تقاضا و ساختن جو " همه چیز گل و بلبل است " به طور مصنوعی بشود برای مدتی  کوتاه قیمت‌ها را پایین نگه داشته و بازار را به بهشت خارج‌کنندگان سرمایه از کشور و واردکنندگان کالا های مصرفی و غیرضروری به کشور تبدیل کرد، ولی بعد از چندی  که روند کاهشی قیمت‌ها متوقف شود، بلافاصله خرید گسترده و هجوم مترصدین (و همچنین مترصدات) برای خرید آغاز و قیمت‌ها افسار گسیخته‌تر از قبل رو به افزایش خواهد گذاشت. 

کارشناس ارز و دلار، عنوان کرد: این تجربه ها را قبلا هم داشته‌ایم و ملموس‌ترین آن بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ بود، که ظرف چند ماه در اثر خوش‌بینی‌های خوش‌خیالانه مردم و بی‌درایتی مسئولین اقتصادی وقت و البته فعالیت‌های خباثت‌آمیز رقبای منطقه‌ای کشور، قیمت ارز به کمتر از یک سوم کاهش یافت، که البته بعد از کمتر از شش ماه باز به همان قیمت‌های قبلی برگشت.

وی در پایان عنوان کرد: شاهد بودیم، وقتی قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران پذیرفته شد ، یعنی ایران و عراق صلح را قبول کردند، چهار صراف عربستانی در دوبی به شدت مشغول  به خریدن و جمع کردن تومان ایران بودند، بی‌محابا دلار و درهم می‌فروختند و تومان می‌خریدند.حتی با لنج بسته‌بندی‌های بزرگ تومان را که گونی‌پیچ شده بود، به انبار های خود منتقل می‌کردند. من که در آن زمان در دوبی بودم، متعجب بودم ،  نمی دانستم این آقایان چرا انقدر به تومان علاقه‌مند شده‌اند و متاسفانه مسئولان اقتصادی وقت هم به جای مدیریت قیمت ارز، تسلیم این ترفند شده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha