کد خبر 209741
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات چگونه است؟

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات چگونه است؟

مشاوره وزیر راه و سازی گفت: در ۵ ماه گذشته با تاکید رئیس جمهور ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ در میز اقتصاد امروز در خصوص مهلت پایان یافته رئیس جمهور در رابطه با پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با حضور نوروزی مشاور وزیر در امور مسکن و شهرسازی ، قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک ها و مستوفی مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی به بحث و بررسی پرداخته شد.

سوال: چند جلسه با بانک مرکزی داشته اید؟

نوروزی: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن تخصصی دهند. تا پایان سال گذشته یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۱ حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان بانک ها قرارداد منعقد کردند که  ۱۸ درصد از کل تعهد بانک ها که عموم آن به بانک مسکن باز می گردد باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می شود که تنها ۶۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

در سال دوم اجرای قانون و با تحولات بانک مرکزی اجرای کار جدی تر شد، سه جلسه در شورای عالی مسکن داشتیم از ۲۲ فروردین امسال همکاری بانک ها تحول جدی داشت در ۵ ماه گذشته با تاکید رئیس جمهور ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و امید است که بیشتر شود البته که تعهد امسال ۴۵۸ هزار میلیارد تومان است. 

سوال: کدام بانک ها بیشترین میزان پرداخت تسهیلات را داشته اند؟

نوروزی: امروز ۴ ساعت با بانک ها جلسه داشتیم و از دوستان بانک مرکزی هم حضور داشتند، با توجه به تاکید یک هفته ای رئیس جمهور چندین مرتبه جلسه برگزار شد. بیشترین همکاری را بانک مسکن داشته است و بعد از آن بانک ملی، ملت. تجارت ، سپه و صادرات در جایگاه های بعدی قرار دارند. 

سوال: کدام بانک ها هیچ همکاری نداشته اند؟

نوردزی: بانک نور، خاورمیانه، دی ، سرمایه ، اقتصاد نوین هم از جمله بانک هایی هستند که همکاری صفر درصدی تا به اینجا داشتند. در مرحله اول بانک ها به سمت خودمالکی حرکت می کردند اما بناست به سمت حمایت پروژه ها برویم.

سوال:  پس از  مهلت رئیس چه اقداماتی انجام شد؟

قیطاسی: در سال ۱۴۰۰ که قانون تصویب شد تا اجزای آن ۹ ماه طول کشید که عملکرد ۱۸ درصدی مربوط به عملکرد ۳ ماه است. یکی از مشکلات برقراری ارتباطی سامانه ای با وزارت راه بود که این موارد رفع شد و سال جدید رسیدیم در این مهلت یک هفته جلساتی با وزارت راه شهرسازی و بانک ها داشتیم.

سوال: چه موانعی وجود داشت؟

قیطاسی: مشکلات در نامه ای اعلام شد اول این که سامانه داشبورد مدیریتی در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد مشکل عدم وثیقه نیز مطرح است. عدم ارائه مدارک کافی، پروانه ساختمانی  از جمله موارد و موانع است مشکلات متقاضیان که برطرف شود به سمت بانک ها می رویم در داخل بانک ها به سبب محدودیت منابع و تکالیف قانونی بانک ها موانعی وجود داشت.

سوال: نطر شما چیست؟

نوروزی: بعد از جلسه رئیس جمهور بنا شد آسیب شناسی برای تاخیر بانک ها صورت گیرد که این موارد اعلام شد یک سری موارد مانند داشبورد مدیریتی که قبلا در اختیار بانک مرکزی بود که اکنون این مشکل دیگر کامل مرتفع شود. برخی از بانک ها در ابتدای سال این قانون، در حالی که سامانه و زیر ساخت آن فراهم بود  به سامانه متصل نمی شدند. اکنون همه بانک ها از طریق دولت هوشمند متصل هستند و امکان پرداخت تسهیلات حمایتی حوزه مسکن وجود دارد. برای ۵ بانک اصلی حدود یک میلیون و ۴۳۷ هزار متقاضی را به این بانک ها معرفی کردیم. دادن تسهیلات حوزه مسکن توسط بانک ها یک سری اصطلاحات حقوقی دارد که باید بانک ها با این موضوع آشنا می شوند.

سوال: از بانک هایی که کوتاهی کردند جریمه اخذ می شود؟

مستوفی: بر اساس قانون سازمان مالیات مکلف است ۲۰ درصد به عنوان جریمه مالیاتی دریافت کند، ۶۰ هزار میلیارد تومان برگه مطالبه صادر شده و به بانک ها ارسال شده است. 

سوال: چرا عملکرد بانک ها صفر است؟

قیطاسی: باید برخی از بانک ها اطلاعات را تطبیق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha