کد خبر 209733
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفتگو با «حیات»:

اعضای دائم مجمع ناشران دفاع مقدس به 177 خواهد رسید/ برگزاری اولین کنگره ناشران دفاع مقدس در نیمه دوم سال

اعضای دائم مجمع ناشران دفاع مقدس به 177 خواهد رسید/ برگزاری اولین کنگره ناشران دفاع مقدس در نیمه دوم سال

یکی از برنامه های ما این است که به تعداد 137 ناشر با احراز شرایط حداقل 40 ناشر دیگر اضافه شود. زمانی که به اعضای دائم اضافه شود، برنامه های اجرایی مجمع گسترش ویژه ای خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ امیرشهریار امینیان مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات به بررسی روند شکل گیری این مجمع و تشریح برنامه های آن پرداخته است. در بخش اول این مصاحبه می خوانیم: 

درباره چگونگی شکل گیری مجمع ناشران دفاع مقدس و زمان آن توضیح دهید.

می توان گفت زمینه شکل گیری مجمع ناشران دفاع مقدس به نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدسی که در سال 90 در اصفهان برگزار شده بود، برمیگردد. در حقیقت این موضوع مطالبه‌ای عمومی میان ناشرانی بود که در این حوزه فعالیت می کردند. تقریبا 40 ناشر در آن نمایشگاه جمع شده بود و ورود بخش خصوصی که به حوزه دفاع مقدس می پرداختند، انگیزه ای شد که این موضوع بعد از نمایشگاه در دستور کار قرار گیرد. با گروهی از این ناشران در جلسات مختلف به تدوین اساس نامه مجمع و اهداف آن پرداختیم و به راه‌هایی که مجمع می تواند در خدمت توسعه و تروج دفاع مقدس باشد، پرداخته شد.

جزئیات اقداماتی که در این مجمع انجام شد، چه بود؟

مجمع ناشران دفاع مقدس از سال 1392 در داخل کشور کار خود را شکل داد. جنبه های مختلف آموزش، پژوهش، امور ناشران، بخش بین الملل و  زمینه های توسعه تولید و فعالیت‌های ترویجی و توزیعی اساسنامه مجمع را شکل داد. مجمع از همان سال اول در بخش بین الملل برای مخاطبان فارسی زبان آثاری را عرضه کرد. در حقیقت این مسئله حاکی از علاقه مجمع ناشران دفع مقدس به حضور در عرصه بین المللی بود. به واقع می توان گفت مجمع ناشران دفاع مقدس تنها تشکلی در حوزه نشر است که از بدو شکل گیری دفتری با نام دفتر بین الملل داشته و این موضوع را در صدر برنامه های خود قرار داده است.

در مدت 10 سالی که مجمع ناشران دفاع مقدس شکل گرفت چه اقداماتی در آن انجام شد؟

در این ده سال اقدامات مجمع به دو قسمت تقسیم می شود. بخش نخست آن مربوط به سالهای اولیه شکل گیری مجمع می شود که به ضروریات و تثبیت جایگاه مجمع کمک کرده است. حضور فعال در نمایشگاه های ملی و بین المللی، حضور فعال در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و نشستهایی که با ناشران داشته تا بتواند این ساختار را ماهیتی پیش برنده فعال و توسعه بخش بداند.

بخش دوم که مربوط به دوسال اخیر است برنامه ای فراگیر را در دستور کار قرار داده است. این فرابرنامه شامل حضور فعال مجمع،  اعضای آن و ناشران در سطوح سازمانهای متولی حوزه فرهنگ و همینطور حضور در سطح سازمانهایی است که فرهنگ ماموریت آنان نیست؛ اما بخشی از فرهنگ جزئی از وظایف آنان است. از دیگر اقدامات مجمع ناشران دفاع مقدس می توان به تلاش برای پیشبرد برنامه هایی که در حوزه فرهنگ دفاع مقدس توسط سازمانهای متولی پیگیری می شود اشاره کرد. این سازمانها شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار  و نشر ارزشهای دفاع مقدس است. از دیگر اقدامات موثر مجمع این است که تعداد اعضای پیوسته از 24 عضو در سال 1400 به 130 عضو در  حال حاضر رسیده است.

لطفا درباره روند شرکت ناشران در مجمع توضیحی ارائه بدهید.

در واقع ناشران به اعضای دائم، اعضای پیوسته و اعضای دائم دسته بندی می شوند. اعضای پیوسته شامل ناشرانی می شود که حتی یک کتاب درباره دفاع مقدس کار کرده باشد. در این باره ما خود را ملزم می دانیم از آن ناشر به هر روشی ممکن است، حمایت کنیم. این اعضا تعدادشان زیاد است؛ چراکه از 6 ماهه دوم جنگ تحمیلی تاکنون بیش از 1100 ناشر داشتیم که حداقل یک عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس کار کردند این ناشران به راحتی می توانند با مجمع ارتباط برقرار کرده و تلاش این است که همه اینها وارد فضای فعالیت حرفه ای در این حوزه شوند.

در ادامه ما ناشرانی داریم که حوزه دفاع مقدس فعالیت اصلی آنان است. می توان گفت ما بیش از 185 ناشر داریم که 137 ناشر آن عضو رسمی مجمع به عنوان پیوسته هستند. اعضایی داریم که اعضای دایم هستند و در شکل گیری مجمع ورود کرده اند. البته یکی از برنامه های ما این است که به تعداد 137 ناشر با احراز شرایط حداقل 40 ناشر دیگر اضافه شود. زمانی که به اعضای دائم اضافه شود، برنامه های اجرایی مجمع گسترش ویژه ای خواهد یافت.

در ادامه برای ناشران در این دوسال چه برنامه هایی اجرا شده است؟

در دو سال اخیر تسهیلات بدون بهره در اختیار بیش از 52 ناشر  گذاشتیم.

در حوزه اجرایی چه اقداماتی انجام داده اید؟

 برنامه های سالانه ای در این دوسال اجرا کرده ایم. ایجاد 220 کتابخانه دفاع مقدس برای بیش از 220 سازمان بوده است که امیدواریم در سال جدید 90 کتابخانه دیگر به آن اضافه شود. ما در حوزه دفاع مقدس نیازمند فعالیت بیشتر ناشران در این زمینه هستیم؛ به همین جهت برنامه «آیین سر دلبران» را تدارک دیده ایم. برگزاری این آیین ها به ورورد ناشران به موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است کمک می کند.

حضور مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چگونه بوده است؟

مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور فعال و خاصی داشته است. ما در سال 1401 و 1402 به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم با در اختیار داشتن فضایی مناسب نشستهای تخصصی، راهبردی، عمومی و اجتماعی و ... برگزار کنیم.

دیدارهای بسیار خوبی با شخصیت های فرهنگی و افرادی که در این حوزه ها صاحب نظر هستند، داشتیم. در واقع اینها افرادی هستند که می توانند به توسعه فرهنگی دفاع مقدس کمک کنند. امسال کارنامه نشر سال 1401 را در حد ممکن ارائه کردیم و از میان 2400 اثر منتشر شده بیش از 180 اثر در نمایشگاه به نمایش درآمد. در نمایشگاه امسال طرحی داشتیم که در آن از بچه های مسجد با کمک ستاد هماهنگی کانون های مساجد کتابهای دفاع مقدس را در قالب تجمیعی در اختیار آنان قرار دادیم.

در دومین دوره جایزه جهانی فلسطین مجمع نقشی بسیار خوب داشت. در نمایشگاه امسال نقاط برجسته ای از نقش تشکل ها در ترویج فرهنگ دفاع مقدس را به نمایش گذاشتیم؛ همچنین ارتباط بسیار خوبی که با ناشران برقرار شد و از نزدیک با دغدغه های آنان آشنا شدیم.  در واقع مجمع ناشران، موضوع دفاع مقدس را از فضای هفته دفاع مقدس به کل سال تسری داده و در زمینه آشنا کردن مخاطبان با این حوزه را فراهم کرده است. ضمن اینکه در حوزه آموزش و پژوهش برنامه هایی داریم که تشریح محتوای آن برنامه ها در اولین کنگره ناشران دفاع مقدس با حضور تمامی ناشران این حوزه در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha