کد خبر 209722
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرای کش‌دار ورود VAR به ایران؛ اندرخم یک کوچه

ماجرای کش‌دار ورود VAR به ایران؛ اندرخم یک کوچه

بعد از گذشت 5 سال از فراگیر شدن تکنولوژی کمک داور ویدویی، هنوز پیشرفتی در استفاده از آن در ایران حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ وضعیت داوری در فوتبال ایران همیشه با مشکلاتی همراه بوده و این در کنار فرهنگ اعتراضی که در فوتبال ما از دیرباز وجود داشته دست به دست هم داده تا جو متشنجی از این بابت در میان فوتبالدوستان وجود داشته باشد. اشتباهات تاثیرگذار در قضاوت مسابقات فوتبال از یک سو و بهانه‌جویی برخی از سرمربیان فوتبال که عدم نتیجه‌گیری خود را صرفاً به این مسائل ربط می‌دهند از سوی دیگر باعث شدم حجم اعتراض به تصمیمات داوری در لیگ برتر ما بیش از حد نرمال باشد و این موضوع در فضای هواداری هم مشکلات خاص خودش را ایجاد کرده است، تا جاییکه خود مسئولان فدراسیون فوتبال هم لب به اعتراف گشوده و این وضعیت را فراتر از حد عادی عنوان کردند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم در صحبت‌های امروز خود به این قضیه معترف و معترض بود و رئیس کمیته داوران را از این بابت مورد انتقاد قرار داد.

یکی از دلایل اوج گیری اعتراضات به داوری در  فوتبال ایران در سال‌های اخیر ورود و همه گیر شدن یک تکنولوژی برای کاهش اشتباهات این چنین در فوتبال دنیا و نبودش در کشورمان است که در صحبت‌های مدیران و مربیان و بازیکنان و اهالی فوتبال هم به کرات شنیده می‌شود. تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی یا همان VAR که چند سالی است در دنیا مرسوم شده هنوز در ایران ورود پیدا نکرده و حتی اقدامات امیدوار کننده‌ای هم در مورد آن صورت نگرفته است و بعید است به این زودی شاهد استفاده از آن باشیم.

سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال اعلام کرد هزینه‌های ورود VAR به ایران را باید خود باشگاه‌ها متقبل شوند و البته این موضوع با اعتراض مدیران این باشگاه‌ها همراه بود. مشکلات مالی فدراسیون فوتبال و بلوکه شدن پول‌های فوتبال ما در FIFA به دلیل تحریم‌ها از یک سو و بدهی‌های کمر شکن از سمت دیگر در کنار افزایش بی رویه نرخ ارز این موضوع را هر بار نشدنی‌تر از قبل کرده تا جایی که هنوز بعد از گذشت 5 سال امیدی به ورود این تکنولوژی به ایران وجود ندارد.

چندی پیش بود که حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در صحبت‌هایی در خصوص این تکنولوژی اعلام کرد که مسئولیت آن را به تاج واگذار کرده و از او خواسته پیگیر هرچه سریعتر این موضوع باشد. از طرفی مهدی تاج هم با اعلام اینکه توان مالی فدراسیون فوتبال برای این تکنولوژی به هیچ وجه کافی نیست از دولت خواست تا بخشی از هزینه‌های مربوط به آن را تقبل کند و به نوعی به فوتبال ایران در این رابطه کمک کند. درخواستی که با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بعید است انجام شود مگر اینکه تبصره خاصی برایش قائل شوند. در حال حاضر که حمید سجادی مخالفان جدی و سرسختی در مجلس و کمیسیون فرهنگی دارد و صحبت از استیضاح و برکناری وی مطرح است بعید است گشایشی در این خصوص از طریق وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال شکل بگیرد.

هزینه راه‌اندازی VAR در ایران

تکنولوژی VAR از سوی شرکت‌های مختلف و البته با کیفیت‌های مختلفی ارائه می‌شود که رتبه بندی کیفی مختلفی از سوی فیفا و کمیته داوران فیفا دریافت کرده‌اند و در حال حاضر کم هزینه‌ترین سیستم و تجهیزاتی که می‌توان وارد ایران کرد 300 هزار دلار برای هر سرویس هزینه دارد. به عبارتی با توجه به قیمت روز ارز حدود 15 میلیارد تومان برای راه اندازی هر سیستم در هر ورزشگاه هزینه دارد.

هزینه‌ای که شاید با توجه به ارقام و اعدادی که این روزها در نقل و انتقالات خرج می‌شود رقم قابل توجهی نباشد ولی برای باشگاهی که کل بودجه‌اش برای یک فصل 50 میلیارد تومان هم نمی‌شود هزینه کمرشکنی است. ضمن اینکه ورود این سیستم به تنهایی کفایت نمی‌کند و تجهیز ورزشگاه‌ها به این سیستم هم خودش هزینه جداگانه دارد و خیلی از ورزشگاه‌های ایران مناسب راه اندازی VAR نیستند و برای آن نیاز به تغییرات ساختاری و بازسازی دارند. در حال حاضر فقط ورزشگاه آزادی، یادگار تبریز، ثامن مشهد، شهدای فولاد اهواز، نقش جهان اصفهان و 1-2 ورزشگاه مطرح دیگر شرایط راه اندازی تجهیزات VAR را دارند و مابقی امکان آن را در شرایط فعلی دارا نیستند.

در این شرایط اگر VAR به فوتبال ما وارد و راه اندازی شود، به دلیل قانون یکپارچگی مسابقات امکان برگزاری برخی از بازی‌ها بدون این تکنولوژی نیست. یعنی ورزشگاه‌های باقی مانده یا باید خود را تجهیز و بازسازی کرده یا تیم‌های مربوط به آن ورزشگاه اجازه میزبانی در محل مورد نظر را ندارند و باید یک محل دیگر را برای میزبانی معرفی کنند که به VAR مجهز است. این یعنی امتیاز میزبانی از خیلی از تیم‌های آسیب پذیر فوتبال ما گرفته خواهد شد.

الزام AFC و فیفا

اجبار به استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی از سوی نهادهای بین المللی هم ایجاد شده است و یکی از شرایط دریافت مجوز حرفه‌ای از سوی AFC هم هست و در سال‌های گذشته هم در مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا امکان میزبانی بدون این تکنولوژی وجود نداشت. در این شرایط اگر VAR به ایران وارد نشود دیگر قادر به میزبانی در کشورمان چه از سوی تیم ملی چه از سوی تیم‌های باشگاهی در رقابت‌های آسیایی و بین المللی نخواهیم بود. یعنی اگر تیم پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند نمی‌تواند در آزادی از حریفان خود میزبانی کند و باید یک زمین بی طرف در کشوری دیگر را معرفی کند و این خودش یک فاجعه بزرگ است.

به هر حال عدم ورود این تکنولوژی به ایران تا کنون آسیب های زیادی وارد کرده و در ادامه این آسیب ها بیشتر می‌شود و ناراحت کننده این است حتی شرایط و اوضاع نسبت به این موضوع امیدوار کننده هم نیست و فدراسیون فوتبال در همان پله اول گیر کرده و به اصطلاح هنوز اندرخم یک کوچه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha