کد خبر 209563
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

ابلاغ کشت قراردادی سه محصول استراتژیک برای سال زراعی جدید

ابلاغ کشت قراردادی سه محصول استراتژیک برای سال زراعی جدید

معاون وزیر جهاد گفت: برنامه کشت قراردادی سه محصول گندم‏، جو و دانه‌های روغنی برای سال زراعی جدید با دستور وزیر جهاد کشاورزی به جهاد کشاورزی سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارتخانه امروز در پنجمین جلسه کشاورزی قرارداد گندم‏ جو و دانه‌های روغنی  گفت: در برنامه کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حداقل در سطح ۳ میلیون هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده و در صورت آمادگی کشاورزان و تامین اعتبار و امکانات، سقف کشت قراردادی این محصولات در سطح بیش از ۶ میلیون هکتار پیش‌بینی می‌شود.

 مهاجر اعلام کرد: کشت قراردادی با توجه به شرایط آب و هوایی از ۱۵ شهریور امسال آغاز خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تامین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.

مهاجر افزود: کشت قراردادی شامل گندم آبی و دیم،‏ جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا می‌شود.

او با بیان اینکه در تامین بذر دانه‌های روغتی مشکلی نداریم، اظهار داشت: کلزا علاوه بر تامین روغن‏، برای پایداری گندم باید کشت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین کود برای کشت قراردادی نیز گفت: اکنون با هماهنگی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بخشی از کود مورد نیاز کشت‌های قراردادی تامین شده و در انبارها موجود است و می‌توان آن را میان کشاورزان توزیع کرد.

او اضافه کرد: مقداری کود کشاورزی نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خریداری شده و اکنون در بنادر است و در صورت تامین اعتبار ریالی، ترخیص می‌شود.

مهاجر گفت: در کشت قراردادی سال زراعی آینده کود و بیمه جزو مشوق‌ها مد نظر قرار گرفته است.

او به نقش ترویج و آموزش در پیشبرد اهداف کشت قراردادی اشاره کرد و اذعان داشت: شبکه ترویج کشاورزی در کنار ما است تا کشت قراردادی در سال زراعی آینده به شکل مناسب اجرا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشت قراردادی سال زراعی آینده، شرکت بازرگانی دولتی‏ سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجریان دولتی همکاری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha