کد خبر 209558
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ارتباط تنگاتنگ شکاف طبقاتی با خالی‌تر شدن سفره مردم

ارتباط تنگاتنگ شکاف طبقاتی با خالی‌تر شدن سفره مردم

به یقین اگر مسئولین نتوانند کیفیت سبد غذایی مردم را به درستی و با کیفیت لازم تامین کنند، در آینده نه چندان دور شاهد بروز بیماری‌های متعدد جسمی و حتی روحی در جامعه خواهیم بود که هزینه‌های درمانی  آن مستقیما متوجه دولت و خانوارهای ایرانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ وضعیت معیشت مردم به مرز بحرانی رسیده و ما هر روزه در اخبار شاهد انتشار آمار و ارقام جدید از سوی برخی مسئولین در خصوص کاهش و کنترل تورم در عرصه‌های مختلف هستیم، آماری که شاید تنها کاربرد آن پر کردن کارتابل برخی آقایان و صرفا برای خالی نماندن عریضه باشد.

متاسفانه این روزها در وضعیتی به‌سر می‌بریم که شکاف طبقاتی در دوری تند، پیشتاز میدان شده و همراه با گرانی، بیکاری و هم‌تراز نبودن دخل و خرج و... نفس مردم بخصوص اقشار کم درآمد و سطوح پایین جامعه را به شماره انداخته است. به‌طوری که هر روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و نبود امنیت غذایی و ناتوانی برخی مسئولان در تامین نیازهای حداقلی سلامت مردم را به خطر انداخته است. این در حالی است که در کمال ناباوری، اخبار برخی مسئولین سفر کرده ما به بلژیک، حکایت از توانمندی آنها در خصوص درست کردن اوضاع و احوال و رفع مشکلات دیگر کشورها دارد. اینجاست که باید گفت؛ آقای مسئول محترم، چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است.

در ادامه مسئول دیگری غرق در فانتزی ذهنی خود؛ با مردم از جایگزینی تغذیه مناسب با دارو سخن می‌گوید، آنچنان که گویی اشرافی بر نجومی بودن قیمت‌های روز بازار، بخصوص کالای اساسی، تورم، همتراز نبودن درآمد حداقلی مردم با هزینه‌ها و سنگینی تحمیل شده آنها بر خانوار ندارد و از بالا بردن کیفیت مواد غذایی  با مردم صحبت می‌کند، تا مردم به اتکا به این راه حل بتوانند بدون مصرف دارو و هزینه‌های سرسام‌آور آن، یک زندگی سالم را تجربه کنند.

اینجاست که باید گفت، آقای مسئول برای بسیاری از مردم حتی پولی برای خرید یک قرص نان نمانده است. و ما می‌بینیم که همچنان صف‌های مرغ منجمد طولانی است و گوشت قرمز مهمان سفره‌های از ما بهتران است. از قیمت نجومی و دست‌نیافتنی میوه و آجیل و خشکبار که بگذریم می‌رسیم به جاده هزار توی کالای اساسی و طعم گم شده برنج ایرانی در سفره ایرانیان.

کام مردم از گرانی شکر تلخ شده و حبوبات در سبد خرید روزانه بسیاری از مردم کمتر و کمتر می شوند. لبنیات هم که از سبد خانوار در حال حذف شدن است، تخم‌مرغ و نان می‌ماند و یک هزینه 50 هزار تومانی ناقابل برای یک وعده غذای یک‌نفره. حال بهتر است از برخی آقایان مسئول سوال کنیم که کدام وعده غذایی سالم دقیقا مد نظر شماست؟!

تورم افسارگسیخته گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هر ماه نسبت ماه قبل افزایش می‌یابد و تاثیر مستقیم بر سفره مردم دارد به‌طوری که تورم ثبت شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پس از اردیبهشت ۱۴۰۱ بالاترین رقم طی یک دهه اخیر را به خود اختصاص داد.

در اردیبهشت‌ماه ١۴٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۶/۵۴ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، ۶/۵۴ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه ١۴٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ۹/۰ واحد درصد کاهش یافته است.

در اردیبهشت ماه ١۴٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۸/۲ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۶/۲ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۸/۲ درصد بوده است. در این ماه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۱/۴۹ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۵/۱ واحد درصد افزایش یافته است.

در دومین ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین افزایش شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت روغن خوراکی به میزان حدود ۲۰۳ درصد، گوشت قرمز و مرغ ۱۲۲ درصد، میوه و خشکبار ۷۹ درصد و خرید وسایل نقلیه ۷۶ درصد است.

در خردادماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ۱/۴۸۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲/۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵/۵۲ درصد بود. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به عدد ۴/۳۹ درصد رسید. در خردادماه ۱۴۰۱ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری نیز به ۲/۴۷۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۵/۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ١۴٠٠ به عدد ۶/۴۷ درصد رسید، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۶/۴۷ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ١۴٠٠ در مقایسه با ماه قبل ۷/۰ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۲/۱ واحد درصدی به ۳/۶۲ درصد رسید.نرخ تورم ماهانه خرداد ١۴٠٠ به ۵/۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۸/۱ واحد درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۲/۳ درصد بوده است.

ارتباط تنگاتنگ شکاف طبقاتی با خالی‌تر شدن سفره مردم

در ادامه این مهم؛ محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص می گوید که به یقین اگر مسئولین نتواند سبد غذایی مردم را به درستی و با کیفیت تامین کند در آینده نه چندان دور شاهد بروز بیماری‌های متعدد جسمی در جامعه خواهیم بود که هزینه‌های درمانی بسیاری به دولت و خانوارها تحمیل می‌شود.

وی با انتقاد از وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جامعه، می گوید که متاسفانه درآمد اکثر خانوارها با تورم همخوانی ندارد و پاسخگوی هزینه ها نیست این در حالی که خانواده‌ها به ویژه آنهایی که دارای فرزندان جوان هستند به تغذیه مناسب، هزینه تحصیل و مصرف انرژی نیاز بیشتری دارند.

به گفته نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، اگرچه تغذیه مناسب به ویژه مصرف لبنیات و گوشت ازجمله ضروریات در هر خانواده‌ای است اما متاسفانه برخی از خانوارها به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت این محصولات هر چند ماه یکبار توان خوردن گوشت قرمز را پیدا می‌کنند.

این نماینده مجلس صراحتا می گوید که به یقین اگر مسئولین نتواند سبد غذایی مردم را به درستی تامین کند در آینده نه چندان دور شاهد بروز بیماری‌های متعدد جسمی در جامعه خواهیم بود که هزینه‌های درمانی بسیاری به دولت و خانوارها تحمیل می‌شود.

در پایان، به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیاز است تا دولت با اعمال روش‌های مختلف تورم و گرانی‌ها را کنترل کند و مخصوصا برای مهار نرخ قیمت های اقلام خوراکی و اجاره بهای مسکن علاوه بر برنامه بلندمدت، برنامه های کوتاه مدت نیز داشته باشد.

خبرنگار: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha