کد خبر 209470
۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

ضرورت پی‌گیری میدان گازی آرش با در نظر گرفتن منافع ملی

ضرورت پی‌گیری میدان گازی آرش با در نظر گرفتن منافع ملی

فلاحی، گفت: بسنده کردن به عذرخواهی شفاهی از سوی عربستان یا کویت، به خاطر نادیده گرفتن سهم ایران از میدان گازی آرش، پاسخگوی این مهم نبوده و نیاز است که جمهوری اسلامی ایران و در نوک پیکان وزارت امور خارجه کشورمان، به شکلی عملیاتی و با داشتن دیپلماسی فعال در این خصوص، با در نظر گرفتن منافع ملی، در پی مطالبه و احقاق حق کشورمان باشند.

سارا فلاحی، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: ما در زمینه میادین مشترک و در زمینه مسائلی مانند حق‌آبه و اختلافاتی که با همسایگانی همچون ترکیه، افغانستان، کویت و عربستان؛ باید یک راهبرد مشخص داشته باشیم. متاسفانه در این خصوص از سوی هر یک از دولت‌ها شاهد برخورد و عملکرد متفاوتی بودیم. این در حالی است که به نظر می‌رسد بهتر است برای تصمیم‌گیری و اقدام در خصوص مسائل مهمی مانند میدان گازی آرش، منافع ملی لحاظ شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به موضوع میدان گازی آرش و سیاست قابل تامل عربستان و کویت در خصوص سهم و جایگاه ایران در این میدان گازی، بیان کرد: نیاز است این مبحث قربانی نشده و به طور جد با در نظر گرفتن منافع ملی دنبال شود.

وی تصریح کرد: چرا که بسنده کردن به یک عذرخواهی شفاهی از سوی عربستان یا کویت، به خاطر نادیده گرفتن سهم ایران از این میدان گازی و یا صرفا خطاب قرار دادن آن کشورها در تریبون‌ها؛ پاسخگوی این امر مهم نبوده و نیاز است که جمهوری اسلامی ایران و در نوک پیکان وزارت امور خارجه کشورمان، به شکلی عملیاتی و با داشتن دیپلماسی فعال در این خصوص، با در نظر گرفتن منافع ملی، در پی مطالبه و احقاق حق مردم و کشورمان باشند.

فلاحی با عنوان اینکه نیاز است تا در حوزه دیپلماتیک چه از حوزه نرم‌افزاری و چه از توان و قدرت سخت‌افزاری که داریم برای حفاظت از منافع ملی و میهنی‌مان استفاده شود، تصریح کرد: اگر مسئولین ما در خصوص این مباحث به یک سیاست واحد نرسند، برخی همسایگان ما سوء‌استفاده کرده و همانطور که گاهی در خصوص مرزهای کشورمان ادعایی دارند، ممکن است که بعدها به دنبال خطر انداختن بیشتر منافع ملی و میهنی ما باشند.

وی تاکید کرد که 50 درصد میدان گازی آرش بر اساس قانون متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و ما حق داریم که به هر طریق از تمامی مزایای این میدان گازی بهره‌مند شویم. در این خصوص چه مجلس و چه کمیسیون امنیت ملی مجلس هر اقدام و تلاشی نیاز باشد انجام خواهند داد تا کشورمان در راستای تامین حق و حقوق خود از میدان گازی آرش به نتیجه مطلوب دست یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به حضور امیر عبداللهیان در هفته جاری در کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: قطعا در خصوص پی‌گیری حق و حقوق ایران از میدان گازی آرش، از طریق سیاست خارجی کشور به ایشان تذکرات جدی داده خواهد شد. نهایتا باید دید که گیر کار کجاست، چرا که صرفا وزارت امور خارجه متولی این امر نبوده و شورای امنیت ملی، مجلس و دولت نیز باید در خصوص این مهم ورود کنند.

 فلاحی در پایان اظهار کرد: در راستای بررسی و پرداختن به موضوعات مهمی از این دست، نیاز است که مصلحت‌اندیشی کنار گذاشته شده و منافع ملی در نظر گرفته شود. بنابراین اگر زبان دیپلماسی پاسخگو و راه حل بود که چه بهتر؛ اگر نه ما هیچ وقت نباید در راستای احقاق حق و حفظ منافعمان کوتاه بیاییم و خیلی راحت عبور کرده و آن را در زمینه‌های مختلف وجح‌المصالحه قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha