کد خبر 209294
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

یادداشت/ سعید رضی‌پور

فوتبال یعنی زندگی، این فضا را دریابید

فوتبال یعنی زندگی، این فضا را دریابید

تجمع امروز هواداران استقلال در اعتراض به وضعیت این باشگاه بار دیگر نشان می‌دهد این رشته ورزشی با زندگی مردم در هم آمیخته است.

به گزارش حیات: کشور ما به دلیل موقعیت خاصی که از لحاظ سیاسی، جغرافیایی و مذهبی دارد از دیرباز درگیر مشکلات داخلی و خارجی زیادی بوده که عامه مردم را با خود به شکل مستقیم و غیر مستقیم درگیر کرده است و این مسائل که بیشتر خودش را در لباس مشکلات اقتصادی نشان داده و معرفی کرده است، باعث شده مشکلاتی برای مردم عامه ایجاد شود که در برخی مقاطع شدت بیشتری داشته و آنها را به اعتراض‌های مدنی واداشته است.

یک جستجوی ساده در ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان می‌دهد اقشار مختلف جامعه در واکنش به برخی از این گرفتاری‌ها دست به تجمعات اعتراض آمیزی زدند که بعضاً صنفی و در برخی مقاطع عمومی بوده است و فصل مشترکش اعتراض به مسائل و مشکلاتی بوده که زندگی و معیشت این افراد را تحت الشعاع قرار داده است و به همین دلیل برای رساندن صدای خود به مسئولین مربوطه دست به اعتراض، اعتصاب، تجمع و راهپیمایی زده‌اند تا بلکه به این طریق دنبال راهکاری برای رفع و رجوع مسائل و مشکلات خودشان باشند.

در این میان اما یک مقوله اجتماعی دیگر هم در سالیان متوالی وجود داشته که شاید در ظاهر در زندگی یومیه مردم تاثیر نداشته ولی اهمیتی که برایش قائل هستند در وضعیت‌شان موثر بوده و بعضاً ناراحتی‌های آنها را از مسائل و مصائب زندگی کمتر یا زیاد می‌کند و آنهم رشته ورزشی فوتبال و البته تیم‌های پرطرفداری است که در سراسر ایران علاقه مندان زیادی را به خود مشغول کرده است.

شاید خیلی‌ها مخالف توجه بیش از حد به فوتبال باشند ولی واقیعتی انکار ناشدنی است که فوتبال در بدترین و سخت‌ترین شرایط هم مورد توجه عامه مردم بوده و اتفاقا خواستگاه اجتماعی محبوبیت این رشته ورزشی نه صرفاً در طبقه بالا و مرفه جامعه که در میان قشر آسیب‌پذیر مورد توجه و علاقه عمومی است. بخش قابل توجهی از جمعیت ایران حتی در سخت‌ترین تنگناهای اقتصادی هم توجهشان به فوتبال را حفظ کرده و با موفقیت تیم محبوب خودشان جشن و پایکوبی کرده و با شکستش سرافکنده و مایوس شدند و به درست یا غلط این رشته ورزشی و اهمیتش در افکار عمومی موضوعی نیست که بخواهیم به آن بی تفاوت و یا کم اهمیت باشیم.

امروز هواداران استقلال برای چندمین بار جلوی ساختمان باشگاه تجمع کرده و گردهمایی که قرار بود ابتدا مقابل مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد بنا بر ملاحضاتی به مقابل ساختمان باشگاه منتقل شد و هواداران معرتض باشگاه در اعتراض به وضعیت این تیم گرد هم جمع آمده و سعی داشتند صدای خود را به گوش مسئولین ذی‌ربط برسانند.

اگرچه مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک دهه است که هزینه دولتی برای ورزش قهرمانی را ممنوع کرده است ولی مشکلی که در حال حاضر برای یک باشگاه پرطرفدار پایتخت ایجاد شده روی نشاط اجتماعی و حال روحی بخش اعظمی از جامعه تاثیر مستقیم دارد و این موضوع را می‌توانیم به عینه مشاهده کنیم. واقعاً می‌توان گفت کمتر مقوله اجتماعی در حال حاضر وجود دارد که مردم ایران را فارغ از اختلاف نظرهای سیاسی و نژادی و فرهنگی و مذهبی کنار هم نگاه دارد طرفداری از رشته ورزشی فوتبال است و این توجه عامه، توجه خاص مسئولین را هم می‌طلبد تا به آن رویکرد متفاوتی داشته باشند تا در شرایط حاضر که به هر دلیل مشکلات اقتصادی گریبان کشور و هموطنانمان را گرفته است، دلخوشی باقی مانده آنها هم با چنین وضعیتی روبرو شده و یأس و نا امیدی را در میان آنها بیشر از قبل ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha