کد خبر 209275
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام در آیین اهدای جوایز جایزه کتاب سال:

حوزه نشر مهمترین پایگاه وزارت فرهنگ برای جهاد تبیین است

حوزه نشر مهمترین پایگاه وزارت فرهنگ برای جهاد تبیین است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز با جنگی ترکیبی روبرو هستیم و حوزه نشر و کتاب مهمترین پایگاه ما برای جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد مه‍دی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران امروز ۲۴ تیرماه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در سال 1402 بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید منتشر شده داریم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: جریان فرهنگی کشور با قوت و با حضور درخشان عناصر علمی در حال حرکت رو به جلو است. در سال جاری بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید منتشر شده داریم و از این تعداد ۸۰ درصد کار چاپ اولی ها بوده و  همین میزان آثار تالیفی می باشد و این نشانگر نشاط در حوزه علم و دانش کشور است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت فرهنگی وظیفه تنظیم گری در این حوزه را برعهده دارد و این کار را با صدور مجوزها با قوت انجام می دهد. از این میزان کمتر از دو درصد به بحثهای کارشناسی دوباره می رسد؛ یعنی دچار برخی ابهامات برای بازبینی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کار بازبینی کتابها باید با دقت، در نهایت احترام و تکریم نویسندگان و با حداقل تاخیر انجام شود. امروز دوستان ما در معاونت فرهنگی بخش عمده ای از دغدغه های بازبینی را برطرف کردند. در حقیقت آثار بسیار کمی وجود دارد که دارای مشکل است و نیازمند این است که نویسندگان باید به لحاظ قانونی درباره آثار خود صحبت کنند. مثلاً بخشی از آثار دفاع مقدس که باید موسسات تخصصی در این حوزه تشکیل شده و درباره آن نظر دهند. 

امروز جریانی صحیح، مبتنی بر دقت و همراه با تکریم و احترام در زمینه چاپ آثار وجود دارد

اسماعیلی تشریح کرد: امروز جریانی صحیح، مبتنی بر دقت و همراه با تکریم و احترام در این زمینه وجود دارد و اگر مواردی باشد که نقض این روند است، نویسندگان حتما به بنده و همکاران من در بخش های مرتبط منعکس کنند و ایشان مستقل از فرایند این موضوع را بررسی خواهند کرد. ما نمی‌خواهیم حتی یک نویسنده کشور در این حوزه ناراحتی داشته باشند.

وی گفت: در حوزه حمایت و ترویج کتاب فعالیت‌هایی که امسال و در طی سالهای قبل داشتیم را با قوت ادامه میدهیم. جایزه کتاب سال در بخش ملی، بین المللی و جایزه جلال انجام می‌شود. در حقیقت ما به دنبال این هستیم که آثاری مورد حمایت قرار گیرند که بتوانند مسایل مبتلابه کشور را حل کنند و این موضوع را با قوت در حوزه کاری خود دنبال می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مبنا در این زمینه بر ابتکار و نو آوری قرار دارد، تشریح کرد:  امسال در نمایشگاه کتاب با سیل وسیع استقبال کنندگان روبرو بودیم. در حوزه عدالت فرهنگی فضای سامانه مجازی راه افتاده که با آن توانستیم کتاب را در اختیار همه ایرانی ها قرار دهیم. ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب را با پست رایگان در اختیار همه مردم در سرتاسر کشور  قرار دادیم. 

اسماعیلی با اشاره به این موضوع که درباره سرانه مطالعه با آمارهای متفاوتی مواجه هستیم و استقرای تامی درباره این موضوع وجود ندارد، اظهار کرد: باید بگویم که در این رابطه پیمایش های ملی معتبری در اختیار داریم که نشان میدهد میانیگن و سرانه مطالعه  بدون احتساب کتابهای کمک درسی، ادعیه و آموزشی ۳۳ دقیقه است.

وی با تاکید بر موضوع حمایت از نشر کتاب کودک و به ویژه تاکید مقام معظم رهبری و وظیفه وزارت فرهنگ در این زمینه، تشریح کرد: معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران، جایزه ملی سال برای حمایت از کتاب کودک را راه اندازی کردند. ما در وزارت فرهنگ پای این موضوع ایستاده ایم و این دغدغه جدی است؛ چراکه در اغلب خانواده های ما در ابتدای زندگی کودکان کتاب دستشان می دهند. بخش عمده ای از فروش ما در کتاب که  بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بود، در حوزه کتاب کودک و نوجوان است و در این حوزه نیاز به کارهای جدی داریم. 

حوزه نشر و کتاب مهمترین پایگاه وزارت فرهنگ برای جهاد تبیین است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آموزش و پرورش پای کار آمده است و باید بسته کاملی از حمایت‌های ویژه ای که در زمینه کتابهای کودک و نوجوان انجام خواهد شد را رونمایی کنیم. طبق سیاستهای کلان باید کار خود را جلو ببریم. امروز با جنگی ترکیبی روبرو هستیم و حوزه نشر و کتاب مهمترین پایگاه ما برای جهاد تبیین است.

اسماعیلی افزود: اگر کاری در قالب کتاب منتشر شود، این استعداد را دارد که در چرخه ای فرهنگی تبدیل به فیلم و کتاب شود. در حوزه مربوط به زیست عفیفانه باید کار کنیم؛ چراکه دشمن با همه قوت پای کار آمده است .نهاد خانواده مورد تهدید است و از انواع شیو ه های انحرافی  برای معرفی و ترویج سبک زندگی های نادرست و گرفتن فرزند از خانواده های ایرانی استفاده شده است. سلوک زندگی ایرانی و اسلامی را مورد هدف قرار داده اند و حوزه کتاب جایگاه بسیار مهمی برای پاسخ به این شبهات و ترویج فرهنگ زندگی ایرانی است. 

وزیر فرهنگ ادامه داد: نهاد کتابخانه ها و معاونت فرهنگی وظیفه ترویجی و تشویقی در حوزه های اصلی دارد و نباید اجازه داد تمدن ضد بشری و ضد خانواده مفاهیم نادرست را به ما القا کند.

وی ادامه داد: در بحث زیرساخت مربوط به اینکه کتابها در اختیار همه قرار گیرد، باید کارهای بسیاری در این زمینه انجام دهیم با حمایت آقای رییسی اعتبارات ویژه ای برای در دسترس قرار گرفتن این کتابها در اختیار همه و به اشتراک گذاشتن آنها انجام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمینه کتابهای سیار تمامی مشکلات برطرف شده است. در همه استان‌ها این موضوع به عنوان زیرساخت اساسی باید فراهم شود تا بتوانیم در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالبه رهبر معظم انقلاب در جامعه موثر واقع شویم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha