کد خبر 209119
۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

استاد دانشگاه نروژ،

سلطه گری غرب در حال پایان است

سلطه گری غرب در حال پایان است

استاد روابط بین الملل در دانشگاه‌های نروژ در مصاحبه‌ای اعلام کرد همزمان با کاهش سریع قدرت آمریکا در جهان، هژمونی (سلطه گری) غرب در حال پایان است.

به گزارش گروه بین الملل حیات، گلِن دییه سِن، استاد روابط بین الملل در دانشگاه جنوب شرق نروژ در گفتگو با پرس تی وی در این خصوص گفت: فکر میکنم وضع کنونی اشاره‌ای است به این که برتری ۵۰۰ ساله آمریکا در حال پایان است. ما این وضع را در جنبه‌های بسیاری مشاهده می‌کنیم. بسیاری جنگ اوکراین را یک مثال بنیادین در این خصوص معرفی خواهند کرد.

او در ادامه افزود: بعد از ۳۰ سال توسعه ناتو که مسیری برای پیشبرد برتری طلبی آمریکا بوده است، اکنون شاهد هستیم که روسیه این توازن قدرت نظامی را به چالش کشیده است. من در بخش اقتصادی هم این استدلال را مطرح می‌کنم و معتقدم به این علت است که آمریکا در بخش اقتصادی تا این حد دیدگاهی خصمانه در قبال چین دارد. علت هم آن است که تحت رهبری چین اکثر جهان که خارج از سیطره ناتو قرار دارد، به سمت مراکز جدید فناوری، صنایع جدید و مسیرهای جدید حمل و نقل حرکت می‌کند.

استاد دانشگاه نروژ با اشاره به استفاده برخی از کشورها از ارزهای ملی گفت: شاهد هستیم که این بخش از کشورهای جهان برای حذف دلار از معاملات خود تلاش می‌کنند و روند دلارزدایی را شروع کرده اند. این کشورها برای تقویت ارزهای خودشان و توسعه بانک‌های خودشان تلاش می‌کنند. شاهد همه این تحولات در بخش اقتصادی هستیم که پیش از این تحت سیطره آمریکا بوده است. مشخص است زمانی که دلار حذف شود دیگر اثری از امپراتوری (آمریکا) هم باقی نخواهد ماند.

این استاد نروژی اضافه کرد: این نظم موردنظر امتیازات خاصی را به آمریکا و همپیمانان آن می‌داد و زمینه را هم برای مداخله آن‌ها در کشورهای دیگر و ساقط کردن حکومت‌های آن‌ها به بهانه‌ای فراهم می‌کرد یا حتی در چارچوب این نظم مورد نظر کشورهای دیگر را اشغال می‌کردند. اکنون شاهد هستیم که اکثر جهان این وضع را رد می‌کند و شاهد تغییرات عظیمی هستیم که در ابتدا هم در بخش اقتصادی و بعد از آن در بخش سیاسی قابل رویت هستند؛ بنابراین بنظر من جنگ کنونی بیش از آن که به امنیت روسیه ارتباط داشته باشد، به معنای ردکردن تلاش‌ها برای تقویت و توسعه برتری آمریکاست.

دییه سِن در پایان نیز اعلام کرد حقایق زیاد دیگری هم وجود دارند. از جمله این که آمریکا در حال حاضر بسیار عصبی است، زیرا راهبرد امنیتی جدید آن بر مبنای عدم پذیرش رقبای جدید و نوظهور است. این کشور در حال حاضر شاهد از بین رفتن سریع قدرتش در جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha