کد خبر 209045
۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

یادداشت/ مسعود سلیمانی

نبض کند بازار بورس!/ اعتماد از دست‌رفته مردم به بازار سرمایه باز خواهد گشت؟

نبض کند بازار بورس!/ اعتماد از دست‌رفته مردم به بازار سرمایه باز خواهد گشت؟

در روزهای آخر هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد در بازار بورس کشور، 6300 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روزهای ابتدایی هفته، حدود 200 میلیارد تومان کاهش یافت. به گفته کارشناسان، طی روزهای آینده به دلیل متوقف شدن تعدادی از نمادها، ارزش معاملات کمتر از این شده و رشد ارزش معاملات پایان یابد.

در روزهای آخر هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد در بازار بورس کشور، 6300 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روزهای ابتدایی هفته، حدود 200 میلیارد تومان کاهش یافت. به گفته کارشناسان، طی روزهای آینده به دلیل متوقف شدن تعدادی از نمادها، ارزش معاملات کمتر از این شده و رشد ارزش معاملات پایان یابد.

این در حالی است که، آمار نشان داده شده از سوی فرمول محاسبه شاخص کل با بسیاری از نمادها، وضعیتی بسیار متفاوت را نشان می‌دهند و برخلاف شاخص کل که  این روزها در وضعیت قرمز به سر می‌برند، بازار بورس  تا حدود زیادی به شرایط بحرانی رسیده و اعتماد سرمایه‌گذاران در این حوزه از دست رفته است.

خروج 850 میلیارد تومان از بورس در یک روز، در هفته گذشته، نشان می‌دهد که  این بازار همچنان امیدی به آینده ندشته و احتمالا روند اصلاحی آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

موضوع دیگری که نیاز است تا مورد توجه قرار گیرد، این است که سرمایه گذاران نسبت به تصمیمات ناگهانی دولت تردیدهایی دارند. چرا که بارها دیده شده تصمیمات ناگهانی دولت، سود شرکت‌ها را بسیار کاهش داده که این موضوع در روند نزولی بازار سهام بسیار تاثیرگذار بوده است.

بورس کشور از سال ۱۳۹۹ که‌ دچار آن تلاطمات خاصی شد و دیگر روند عادی خود را طی نکرد و در ادامه این روند اعتمادی که نسبت به بازار بورس از دست رفته بود، بازنگشت.  

از سال گذشته بازار بورس تا حدودی به ثبات رسید و تا حدودی شاهد رشد شاخص  بودیم، اما در ادامه با بروز شوک از سوی دولتی ها به بازار، بازار سرمایه کشور مجددا روند نزولی به خود گرفت.

از آنجایی که شاخص‌های اقتصادی در تمام کشورها و در ایران نیز با یکدیگر در ارتباط بوده و تاثیر مستقیمی بر عملکرد یکدیگر دارند؛ در نگاهی کارشناسانه به بازار بورس کشور، اینگونه به نظر می‌رسد که نیاز است تا تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و مسئولین در خصوص این مهم، باید از ابتدا کارشناسی شده و مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس در نگاهی گذرا به بازار بورس کشور، می‌بینیم که نرخ  بازارهایی مانند مواد غذایی، خودرو و ارز و... نسبت به سالیان گذشته روند افزایشی به خود گرفته، اما  همچنان شاهد روند نزولی شاخص بورس  در این میان هستیم.

شاید این عدم رشد نشان از اعتماد از دست رفته فعالان این عرصه و عموم مردم برای سرمایه‌گذراری در این بخش باشد. اعتماد صلب شده‌ای که بازگشت آن نیازمند شفافیت‌سازی، بررسی، تلاش و صداقت از سوی برخی مسئولین بوده و نیاز است که کارشناسان تاثیر قوانین، مقررات و تصمیماتی را که دولت و دیگر نهادها در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند؛ قبل از اجرای آن مورد بررسی قرار داده و بعد از سنجش میزان آزمون و خطای آن، به مردم پیشنهاد دهند تا به این طریق اعتماد از دست رفته مردم به بورس مجددا احیا شود.

شاید اگر شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد و اطلاعات به موقع در اختیار استفاده کنندگان، اعم از هلدینگ‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گیرد، بازار بورس کشورمان نیز بتواند مجددا روند معمول خود را در پیش بگیرد.

در ادامه  با اشاره به لزوم توجه بیشتر به بازار سرمایه و بورس در برنامه هفتم توسعه، گفتنی است که در همه کشورها بازار سرمایه یا بازار بورس نماد وضعیت اقتصادی آن کشور است؛ یعنی برای تحلیل اقتصاد آن کشور، اولین شاخصی که مورد بررسی و الگو قرار می‌دهند، شاخص بورس آن کشور است.

در پایان برای تحقق این امر لازم به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه هفتم توسعه، به‌گونه‌ای باشد که شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و شفافیت قوانین و مقررات بالا برود؛  تا به این طریق بورس راه خودش را پیدا ‌کند و تصمیات در این حوزه کاملا از قیب آزموده شده و کارشناسانه باشد، تا از بروز بی‌ثباتی و ناامنی در  این بازر جلوگیری شود. چرا که انجام چنین روندی قطعا اعتماد مردم، بازگشت سرمایه آنها به بازار بورس و رونق دوباره این رگ حیاتی اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha