کد خبر 208932
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

سرتیپ دوم خلبان محمد کریم عابدی در گفتگو با «حیات»:

فیلم «چ» به خوبی روایت نشد

فیلم «چ» به خوبی روایت نشد

مشاور شهید چمران در وزارت دفاع گفت: به هیچ عنوان فیلم «چ» را در شأن شهید دکتر چمران و شهید سرتیپ فلاحی قهرمان مملکت و فرماندهی کل ارتش نمی‌دانم.

سرتیپ دوم خلبان محمد کریم عابدی مشاور شهید چمران در وزارت دفاع در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره فیلم سینمایی چ گفت: فیلم «چ» را در شأن شهید چمران و شهید فلاحی قهرمان مملکت و فرماندهی کل ارتش نمی‌دانم. از نظر من با ساخت این فیلم ایشان را تحقیر کرده بودند.

وی افزود: اصغر وصالی در منطقه پاوه در تنگه شیلر به بانه چهل و هشت ساعت گم‌شده بود، ما تعدادی از تیم را که شهید شده بودند، پیدا کردیم. اما شهید وصالی را پیدا نکردیم، او جوانی شجاع بود اما آن ادبیات در فیلم شامل منش ایشان نبود که بخواهد با شهید چمران و شهید فلاحی این‌گونه برخورد کند و مقابلشان بایستد؛ در صورتی که  شهید علی اصغر وصالی شخصیتی آرام داشت و مطیع دکتر چمران بود، همچنین سرتیپ شهید فلاحی نیز شخصیت بالایی داشت و نقش تاثیرگذاری در واقعیت ایفا کرده بود که اگر سرتیپ فلاحی نیامده بود، پاوه سقوط می‌کرد؛ شخصیت آن ها را به درستی در فیلم نشان ندادند. شهید چمران به سرتیپ فلاحی استاد می‌گفت ،همچنین سرتیپ فلاحی نیز احترام خاصی برای شهید چمران قائل بود.

سرتیپ دوم خلبان عابدی ادامه داد: رزمندگانی که در صحنه حضور داشتند همه به این فیلم اعتراض کردند. این فیلم، فیلم خوبی نبود چون من در صحنه بودم و می‌دیدم که این اتفاق‌ها به این صورت نیفتاده است.

وی افزود: علاوه بر این موارد هوانیروز به محض شنیدن دستور اعزام شد؛ شب ساعت ده الی دوازده به ما ابلاغ شد که به کرمانشاه اعزام شویم. نیروهای ارتش از لشکرهای گارد سابق که اکنون لشکر 21 حمزه نام دارد با هواپیما به محل پایگاه هوانیروز کرمانشاه رسیدند. همچنین صبح آن روز هلی‌کوپترهای کبرا اطراف پاوه را زدند و بعد شهید نوژه (ره) همراه با تیمشان با اف 4 خود از پایگاه هوایی همدان آمدند و آن‌ها را نیز زدند و همانجا بود که ایشان شهید شد.

سرتیپ دوم خلبان عابدی گفت: هلی‌کوپتری هم که روز قبل سانحه داده بود خلبان، پرستاران و افراد زیادی بودند که زخمی و مجروح شده بودند و شهید شدند، بنده اولین هلی کوپتر شینوک که حدود 40 نفر رزمنده مسلح و مقتدر بودند و چند هلی‌کوپتر شینوک ما تقریباً نزدیک به دویست الی سیصد نفر در لحظه اول در پاوه را هلی‌برن کردیم که در فیلم این داستان را روایت نکرده‌اند و به نمایش نگذاشتند.

وی ادامه داد: من فرمانده عملیات هلی‌برن پاوه بودم و هلی‌کوپترم اولین هلی‌کوپتری بود که در آن‌جا نشست، از همان موقع به دستور شهید چمران فرماندهی هوایی کردستان نیز بودم و ایشان نیز فرمانده چریکی نیروهای زمینی بودند

سرتیپ دوم خلبان عابدی افزود: در فیلم (چ) نقش ارتش را روایت نکرده‌اند اصلاً اگر تیمسار فلاحی از پاوه نیامده بود که ما خبر نداشتیم، در صورتی که شهید فلاحی آمد و دستور داد نیروها جمع شوند و با بنده تماس گرفتند که عابدی هلی‌کوپترها را آماده کنید و صبح اول وقت چون امر امام خمینی (ره) نیز می‌باشد افراد را نجات بدهید. این نقش بی‌بدیل هوانیروز و نیروهای چریکی ارتش که بعدا پیوستند و از راه زمین آمدند اصلاً دیده نشد و یک رؤیایی درست کرده بودند و کارشان درست نبود.

وی با اشاره به ساخت فیلم «چ» گفت: برای ساخت فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا به مجلس آمد، یادم می‌آید آن زمان نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم؛ در آن‌جا به من گفتند که می‌خواهند چنین فیلمی بسازند من به آن‌ها گفتم در یک صورت با آن ها صحبت می‌کنم که در فیلم دخل‌وتصرفی صورت نگیرد. هر جایی نیز مصاحبه می‌کنم دوست ندارم مطالبم سانسور شود، زیرا مسئولیت صحبت کردن این مطالب با خود من است؛ ولی ایشان حتی حاضر نشد با من مصاحبه‌ای دراین‌راستا داشته باشد.

سرتیپ دوم خلبان عابدی با اشاره به ورودش به وزارت دفاع بیان داشت:یادم می‌آید زمانی که  شهید چمران وزیر دفاع شد؛ ایشان به دنبالم آمدند و درخواست کردند که به وزارت دفاع بیایم که آن زمان در عملیاتی من و کمک خلبان را مجروح شده بودیم، ما بیمارستان خانواده ارتش بودیم که شهید چمران در آبان‌ماه حکم وزیر دفاع را گرفت و به عیادت ما آمده بود و گفت خواهشم این است که به‌محض این‌که حالتان بهتر شد به این‌جا بیایید و بعداینگونه بود که بنده به وزارت دفاع رفتم.

وی افزود: ما نمی خواهیم قهرمان‌پروری کنیم ولی اگر هم قرار است کاری انجام شود باید با تقوا انجام دهیم ، چون اینگونه است که به دل مردم می‌نشیند.آقای حاتمی کیا برای ساخت فیلم زحمت کشیده است ولی این‌که آن قضایا کامل در پاوه رخ داده باشد این‌گونه نبود و می‌شود گفت برخی از سکانس‌ها رویاپردازی بیش نبود.

سرتیپ دوم خلبان عابدی گفت: سپاه و ارتش با هم برادر هستند،  امروز سپاه نور چشم ارتش است و همه با هم هستیم و در یک لشکر الهی می‌باشیم. همان‌گونه که امروز مقاومت دارد می‌درخشد، نیروهای مسلح نیز یک دست پشت سر فرماندهی کل قوا قرار دارند  و در جهت منافع ملی تلاش می‌کنند، باید جوان‌ها را با واقعیت جذب کنیم البته که لازم است به‌درستی این واقعیت ها بیان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha