کد خبر 208506
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگوی کارشناس انرژی و خودرو با «حیات»، عنوان شد؛

امنیت و کیفیت در تولید خودرو برقی، به شرط رفع تحریم‌ها!/ نیروگاههای ایران متناسب با راندمان جهانی نیستند

امنیت و کیفیت در تولید خودرو برقی، به شرط رفع تحریم‌ها!/ نیروگاههای ایران متناسب با راندمان جهانی نیستند

به گفته بهروزی‌فر، در صورت عدم رفع تحریم‌های جهانی علیه ایران، در بهترین حالت نیز اگر خودروسازان داخلی اقدام به تولید خودروهای برقی کنند، یقینا کیفیت و امنیت لازم و برابر با استاندارد جهانی را برخوردار نخواهند بود؛ چرا که مجددا قطعات بی‌کیفیت خودرو های چینی در داخل کشور مونتاژ شده و در بدترین حالت ممکن به دست مصرف‌کنندگان داخلی خواهد رسید.

«مرتضی بهروزی‌فر»، کارشناس حوزه انرژی و خودرو، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به خبر منتشر شده از سوی وزارت صمت در خصوص طرح آزمایشی استفاده از خودروهای برقی در پایتخت، گفت: استفاده از خودرو های برقی یک انتخاب نیست و چه بخواهیم چه نخواهیم در تمام کشورهای دنیا اجرایی شده و به سرعت در حال پیشرفت است. بنابراین ضرورت آغاز این صنعت در ایران نیز کاملا احساس می‌شود.

به گفته وی خودروهای برقی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰  در سایر کشورهای جهان متداول بود، تا این که تولید این‌گونه خودروها با پیشرفت در موتورهای درون‌سوز و به خصوص استارت الکتریکی خودرو و تولید انبوه خودروهای بنزینی ارزان، دچار افت شدید گردید و مجددا در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی، مورد توجه قرار گرفت.

بهروزی‌فر در ادامه افزود:  براساس آخرین اخبار در اروپا خودرو درون سوز دیگر تولید نخواهد شد و سیاست‌ها در این صنعت به سمت تولید و استفاده از خودرو های برقی و هیبریدی در حال حرکت است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: به علت وجود مشکلات عدیده کشورمان در صنعت خودروسازی، از جمله عدم وجود رقابت در این صنعت، عدم حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز بین‌المللی در ایران و تحریم‌ها، صنعت خودروی ایران در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته و با مشکلات بسیاری روبرو است. خودرو های تولید داخلی ما متاسفانه دو تا سه برابر میانگین خودرو های روز دنیا سوخت و بنزین مصرف می‌کنند که با توجه به این مهم، در نهایت صنعت خودرو سازی ما چاره ای نخواهد داشت جز اینکه به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کند.

نیروگاههای ایران متناسب با راندمان جهانی نیستند

وی بیان کرد: به علت وجود مشکلات عمده در حوزه نیروگاهی و تولید انرژی کشور و بر اساس اصل 44 قانون اساسی که دست دولت را در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی بسته است و با استناد بر این اصل، تولید انرژی در ایران به بخش خصوصی واگذار شده است و در عمل شاهد هستیم که هیچ انگیزه‌ای برای بخش خصوصی در مبحث تولید انرژی وجود ندارد.

بهروزی‌فر تاکید کرد: وضعیت نیروگاههای کشور باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی با قدرت و اشتیاق کامل در این حوزه ورود کند. چرا که در ظاهر صنعت تولید انرژی در کشور ما خصوصی است، اما در عمل این حوزه خصولتی بوده و به صورت مشترک با حضور بخش خصوصی و دولتی اداره و واگذاری نیروگاهها به بخش خصوصی به بدترین شکل ممکن انجام شده است.

به گفته این کارشناس انرژی، از آنجایی که صنعت برق در ایران با مشکلات بسیاری روبرو است، نیاز است که سرمایه‌گذاری انجام شده در این حوزه به گونه‌ای باشد تا متناسب با راندمانهای جهان، اقدام به احداث نیروگاه و تولید انرژی مورد نیازمان کنیم.

وی با اشاره به طرح تولید و استفاده از خودروی برقی در تهران، با توجه به کمبود انرژی موجود در روزهای گرم سال، اظهار کرد: طرح استفاده از خودروهای الکتریکی، طرحی است که باید خیلی زودتر از اینها به آن پرداخته می‌شد.

بهروزی‌فر در خصوص شارژ این خودرو ها گفت: شارژ این خودرو با در نظر گرفتن کمبود انرژی در کشور، نیاز است که در ساعات آخر شب و زمانی که مصرف انرژی کمتر است، انجام شود. از آنجایی که این خودروها قابلیت شارژ شدن با برق خانگی را نیز دارند، اشخص مصرف‌کننده می‌توانند در ساعات آخر شب، اقدام به شارژ کردن باطری این خودروها کنند.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: با توجه به شتاب صنعت خودرو جهان در خصوص تولید و استفاده از خودروهای برقی، هر چقدر طول زمان این اتفاق در کشور ما دیرتر رقم بخورد، عملا در این حوزه از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.

حضور خودروسازان جهانی در ایران، زمینه ساز پیشرفت در تولید خودرو برقی

وی با اشاره به بحث ایمنی استفاده از خودرو های برقی در کشور ، اظهار کرد: خودروهای برقی که در حال حاضر از سوی سایر شرکت‌های خودروساز جهانی مانند «تسلا»، ساخته می‌شود، در ایران و برای مصرف‌کنندگان ایرانی به هیچ وجه قابل تصور نبوده و نمی‌توان آنها را از لحاظ ایمنی با خودروهای تولید داخلی ایران مقایسه کرد.

بهروزی فرد تاکید کرد: با وجود تمام این کم و کاستی‌ها، تولید خودرو برقی در ایران نیز باید یک نقطه شروعی داشته باشد تا به مرور زمان و در آینده با رفع تحریم‌های جهانی علیه کشورمان، که یقینا همیشگی نخواهند بود، شاهد حضور شرکت‌های بزرگ خودرو سازی جهانی در کشور و به تبع آن رفع نواقص موجود صنعت خودرو کشور باشیم.

امنیت و کیفیت در تولید خودرو برقی، به شرط رفع تحریم‌ها!/ نیروگاههای ایران متناسب با راندمان جهانی نیستند

امنیت و کیفیت در تولید خودرو برقی، به شرط رفع تحریم‌ها

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، با فاکتور گرفتن رفع تحریم‌ها، اگر در بهترین حالت نیز خودروسازان داخلی اقدام به تولید خودرو های برقی کنند، یقینا کیفیت و امنیت لازم و برابر با استاندارد جهانی را برخوردار نخواهند بود؛ چرا که مجددا قطعات بی‌کیفیت خودرو های چینی در داخل ایران مونتاژ شده و در بدترین حالت ممکن به دست مصرف‌کنندگان داخلی خواهد رسید.

وی با اشاره به استفاده از خودرو های برقی با هدف کنترل آلودگی هوای پایتخت، عنوان کرد: بخش عمده برقی که در تهران استفاده می‌شود در نیروگاههای خارج از تهران و سایر استانها تولید شده و به کمک شبکه برقی به پایتخت منتقل می‌شود. طبیعتا اگر برق تامین شده خودرو برقی که در تهران تردد می‌کند، در سایر استانها تولید و تامین شود، آلودگی حاصل از فعالیت نیروگاهها در تهران کمتر خواهد شد.

راندمان پایین 40 درصدی نیروگاههای کشور

بهروزی فرد تصریح کرد: تمامی نیروگاههای کشور در مجموع از راندمان پایینی برخوردار هستند و راندمان تمامی نیروگاههای کشور در بهترین حالت، در مجموع زیر 40 درصد است. یعنی اگر 100 واحد انرژی به نیروگاههای ما داده شود کمتر از 40 واحد آن تبدیل به برق شده و به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. این امر به این معناست که برق تولیدی که برای مصرف خودروی برقی نیز تولید شود، نهایتا آلوده کننده خواهد بود، هر چند تولید وآلودگی حاصل از آن خارج از کلانشهرها باشد.

ضرورت بهینه‌سازی نیروگاهها و بهینه‌سازی مصرف انرژی

این کارشناس انرژی در پایان، با اشاره به وجود آفتاب بسیار در ایران و گرم و خشک بودن کشورمان، بیان کرد: درست است که ایران از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی کاملا شرایط تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را دارد؛ اما مهمتر از تولید انرژی تجدیدپذیر موضوع بهینه‌سازی نیروگاهها و بعد بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است و سرمایه‌گذاری در این حوزه، سریع‌تر از سایر حوزه‌ها به نتیجه خواهد رسید.

خبرنگار: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha