کد خبر 208331
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

کارشناس بانکداری و اقتصادی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛ 

انجام معاملات اقتصادی نقدی، زمینه ساز پولشویی و فرار مالیاتی در کشور

انجام معاملات اقتصادی نقدی، زمینه ساز پولشویی و فرار مالیاتی در کشور

فرزانی گفت: در فضای اقتصادی کشور، مراودات و معاملاتی که به صورت نقدی اتفاق می افتد، می تواند هزینه معاملات را تا حدودی افزایش داده و مانع مبارزه با پولشویی شود، بنابراین با در نظر گرفتن این مهم بانک مرکزی تمایلی به انجام مراودات اقتصادی و تجاری به صورت نقدی و اسکناس در سطح جامعه ندارد.

فرزانی، کارشناس بانکداری و اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به کمبود پول نقد در دستگاه‌های پرداخت پول در سطح شهر، گفت:در برخی روزهای مناسبتی سال، مانند اعیاد، شاهد کمبود پول نقد در سطح شهر هستیم. دلیل این اتفاق در چنین روزهایی، زمان درخواست و پیک استفاده از وجه نقد از سوی شهروندان در این ایام خاص می باشد که این امر باعث می شود خدمات رسانی به شهروندان به درستی و آن‌گونه که باید از سوی دستگاه‌های خودپرداز بانکی انجام نشود. 

کارشناس حوزه بانکداری در ادامه افزود: اگر بخواهیم این مهم را کلی تر مورد بررسی قرار دهیم، گفتنی است که بانک مرکزی نمی تواند چاپ پول داشته باشد، تا به واسطه‌ آن حجم اسکناس را در فضای اقتصادی کشور افزایش دهد. چرا که کلیه مراودات مالی، چه در حوزه تجاری _اقتصادی و چه در سایر حوزه ها از طریق بسترهای فناوری اطلاعات بانکها، قابل انجام و استفاده است.
وی بیان کرد: چاپ پول و اسکناس در بانک مرکزی، هم از جنبه مالیاتی و هم از جنبه اقتصادی_مالی می تواند بر روی وضعیت اقتصادی کشور اثر گذار باشد. چرا که اگر حجم مراودات نقدی مردم با یکدیگر بیش از اندازه باشد، ردیابی و پی گیری کردن مراودات و تراکنشهایی که اتفاق می افتد، از سوی بانک مرکزی کند خواهد شد.
فرزانی بیان کرد: کشف تراکنش ها به شکل نقدی، از جنبه مالیاتی برای سازمان مالیاتی سخت خواهد بود. بنابراین همانطور که قبلا هم گفته شد، انجام تراکنش‌های نقدی بیش از حد معمول، برای شناسایی درآمد مالیاتی و عدالت توزیع درآمد مالیات و یا مالیات ستانی سازمان مالیاتی کشور مشکل ساز خواهد بود.
این کارشناس بانکی، در ادامه با عنوان راهکارهای مناسب و صحیح، برای انجام تراکنش های مالی شهروندان، اظهار کرد: لازم است شهروندان و مشتریان بانک ها، از بسترهای بانکی و مالی موجود و خدماتی که بانک ها می توانند در این خصوص ارائه دهند بهره ببرند تا رقم تبادل شده میان شهروندان از سوی بانک ها قابل اثبات و ردیابی بوده و از جنبه مالیاتی، برای سازمان امور مالیاتی قابل شناسایی بوده و در مبحث مالیات ستانی کمک کننده باشد.
وی در ادامه تصریح کرد:  اما در فضای اقتصادی مراودات و معاملاتی که به صورت نقدی اتفاق بیافتد، می تواند هزینه معاملات را تا حدودی افزایش دهد و مانع مبارزه با پولشویی از سوی بانک مرکزی شود، بنابراین با در نظر گرفتن این مهم بانک مرکزی تمایلی به انجام مراودات اقتصادی و تجاری به صورت نقدی و اسکناس ندارد.
فرزانی گفت: در سطح جامعه، با توجه به ملاحضات مالی مردم، احساس می شود که کسبه، بازاریان و افرادی که با مشتریان در ارتباط هستند برای انجام مبادلات خرد، با در نظر گرفتن جنبه مالیاتی، به معاملات نقدی روی آورده اند و از مردم مطالبه وجه نقد می کنند. این موضوع باعث شده است تا حدودی تقاضای استفاده از اسکناس در جامعه افزایش پیدا کند که شاید خیلی صحیح هم نباشد.
به گفته وی، از جمله راهکارهایی که برای رفع این مشکل و تامین نیاز مردم در خصوص دریافت پول نقد از دستگاه‌های پرداخت الکترونیک پول، مطرح می شود، این است که اطلاع رسانی از نوع و نحوه ارائه خدمات بانکی که در حال حاضر در حال افزایش است و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات بانکی به شهروندان، بتواند جایگزین خوبی برای استفاده شهروندان، از اسکناس و پول نقد باشد.
فرزانی عنوان کرد: اعمال محدودیت هایی برای کسبه و بازاریان در خصوص دریافت وجه نقد، می تواند زمینه ساز کاهش نیاز استفاده از اسکناس در تراکنش‌های مالی باشد.
در پایان به گفته این کارشناس بانکداری و اقتصادی؛ ضمانت اجرای این امر، موارد اجرا و چگونگی اجرایی شدن آن از سوی بانک مرکزی قابل تامل و بررسی است تا این مهم عملیاتی شده و بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha